Od 16 września do 17 października w Galerii Zderzak można będzie zobaczyć wystawę Jurry Zielińskiego „Paradis”.
Jurry w świecie
Głęboki błękit, który opływa fala zieleni, ceglasta czerwień na tle mocnego indygo z kontrapunktem rozbielonej żółci, płaszczyzny bladego różu, jak lilie wodne, sąsiadujące z bagienną zielenią i cynobrem, ciemnoskóra pływaczka kraulująca wśród języków ognia – malarstwo Jurrego Zielińskiego (1943-1980) dostarcza zmysłowej satysfakcji, jakiej nie dostarcza nikt i nic w sztuce polskiej lat 70. Nie ma w nim miejsca na kompromisy z rzeczywistością.
Po pięciu latach od głośnej wystawy „Powrót Jurrego” (Galeria Zderzak i Muzeum Narodowe w Krakowie, 2010), po sukcesie w Nowym Jorku i Londynie (Gallery Luxembourg & Dayan, 2013), Zderzak ponownie wystawia obrazy największego buntownika PRL. Jurry, którego sztukę nazwano w Anglii „cold war pop” (Apollo Magazine, 2011), stał się klasykiem pop-artu zza żelaznej kurtyny.
Przekonany o tym, że mówi rzeczy ważne o współczesnym świecie, Jurry demonstracyjnie olewał polski establishment artystyczny, nic dziwnego, że ten odpłacał mu pięknym za nadobne przez kilkadziesiąt lat.
W tym roku, na fali światowego zainteresowania pop-artem, obrazy Jurrego są prezentowane na wielkich, międzynarodowych wystawach – w Walker Art Center w Minneapolis, Ludwig Museum w Budapeszcie i Tate Modern w Londynie. Wystawa „World Goes Pop” w Tate otwarta zostanie dzień po otwarciu wystawy w Zderzaku.
Raj w Zderzaku
Na wystawie „Paradis” zobaczymy siedemnaście prac: kilka wspaniałych dużych płócien z najlepszego okresu, takich jak „Skromne czuwanie”, „Gołąb niepokoju”, „Zdobywca”, „Bez przyłbicy”, kilka mniejszych, lecz ważnych dla filozofii Jurrego („Wytnie nas czas”, „Doi”), a także – uwaga! – formy przestrzenne.
Osią wystawy będzie obraz raju, czyli tytułowy „Paradis” – pejzaż lub raczej miraż rodzinnego Paradyża k. Opoczna, który Jurry wiele razy malował i gdzie powracał. Naiwny i nieporadny szokuje w zestawieniu z wyrafinowaną formą popowych obrazów-poematów, z ich skondensowaną poezją i wewnętrznym napięciem.
„Muzeum z NRD kupiło kiedyś jego obraz – wspominał brat Jurrego, Marian Zieliński. – Była to, jak na tamte czasy, spora suma. Jurek przyjechał z forsą do domu i przez wiele dni pili w knajpie w Paradyżu z kolegą, kościelnym organistą. Pili tak długo, aż przepili wszystko. Zrobił to na złość”.
W przeciwieństwie do poprzednich wystaw, „Paradis” – zaaranżowany przez Jana Michalskiego – nie skupia się na politycznym przesłaniu obrazów Jurrego, lecz na jego wyobraźni symbolicznej i czystej zmysłowości. Potężne akordy kolorów, które wypełnią galerię, mają przenosić nas w inny kosmos.
16.9. – 17.10.2015
Galeria Zderzak, Kraków, ul. Floriańska 3