Hejting zbiera żniwo, odkąd tylko dostrzegliśmy potęgę, jaka tkwi w Internecie. Od niedawna jednak mówi się o nienawistnych i szkodliwych słowach wymienianych w czeluściach sieci jak o faktycznym problemie i zjawisku generującym negatywne konsekwencje.
„Hejtoholik” jest owocem akcji crowdfundingowej przeprowadzonej na portalu Wspieram.to. Premierze książki towarzyszy rozbudowana akcja promocyjna mająca na celu uświadomienie Polaków, czym jest hejt oraz jak z nim walczyć. A z hejtingiem spotyka się każdy użytkownik sieci na forach, w mediach społecznościowych i popularnych portalach. Słowa nienawiści, agresywne komentarze, niekonstruktywna krytyka obrażająca innych – to zasadnicze filary hejtingu, które wzmacniane są złudzeniem anonimowości, którym otula nas Internet. Czując się bezkarni, nierozpoznani, z łatwością szafujemy napastliwymi i wulgarnymi słowami i nie myślimy o tym, że słowa takie wysłane w eter potrafią miażdżyć równie silnie jak te wypowiedziane pełnym głosem.
Michał Wawrzyniak, autor „Hejtoholika”, szkoleniowiec, mentor i przedsiębiorca, dobrze poznał zjawisko hejtingu. Teraz nadszedł czas, w którym postanowił zwrócić uwagę internautów na ten problem; w kampanii społecznej edukuje Polaków, a jego przekaz wzmacnia wydany niedawno „Hejtoholik”. A o czym to książka? O doświadczaniu przez autora hejtingu, o doświadczaniu hejtingu przez osoby autorowi znane. I o konsekwencjach, jakie hejting ze sobą niesie, czyli o obniżonej samoocenie, kłopotach w relacjach interpersonalnych i komforcie życia, który obniża się radykalnie, gdy stajemy się ofiarą hejtingu. I choć opowieść autora okraszona jest licznymi przykładami, próżno szukać w niej konkretnej recepty na rozwiązanie problemu. Książka jest raczej zwróceniem uwagi na hejting, zasygnalizowaniem niebezpieczeństwa, jakie może on generować. Poszukiwacze gotowych rozwiązań będą rozczarowani lekturą, nie znaczy to jednak, że jest ona bezwartościowa. To silny głos sprzeciwu wobec hejtingu w bezdennym oceanie obojętności.
Recenzowała: Dominika Makowska
M. Wawrzyniak, „Hejtoholik”, Wydawnictwo One Press