Zapraszamy do teatralnej strefy Teatru Barakah. Wśród propozycji znajdą się i spektakle, i dramatoria, a jedno z nich odbędzie się nawet w Muzeum Narodowym. O tym kogo będzie dotyczyć i dlaczego spotkanie zostanie poprowadzone właśnie w salach muzealnych, przeczytacie poniżej!
17 listopada, wtorek o 19:00 – DRAMATORIUM z Rolandem Toporem, groteską i humorem surrealistycznym (pokaz specjalny w Muzeum Narodowym)
Miejsce: Muzeum Narodowe w Krakowe (al. 3 Maja 1)
Bilety: wstęp wolny
Po surrealistycznych klimatach, pełnych szokującej groteski, czarnego humoru, gier konwencją i elementów pure nonsense’u oprowadzi Was twórczość Rolanda Topor. Przede wszystkim ta literacka, w końcu to Dramatorium, ale i także ta plastyczna, bo jakże czytać Topora bez jego grafik? Stąd pomysł Dramatorium w Muzeum Narodowym, w którym obecnie grafiki Topora można oglądać na wystawie „Romans z grafiką”. Przed Dramatorium odbędzie się oprowadzanie kuratorskie po wystawie.
19 listopada, czwartek o 20:00 – Beatlesi na DRAMATORIUM, czyli proza Johna Lennona
Miejsce: ArtCafe Barakah, Paulińska 28 #Kraków
Bilety: wstęp wolny
Czas trwania: do granic możliwości
Przygotowanie: Anna Wyrwik
Johna Lennona przedstawiać z pewnością nie trzeba. Tak, tak, to ten, co nago leżał z Yoko Ono i wyobrażał sobie, że nie ma nieba, państwa ani własności. Prócz tego, że był marzycielem, muzykiem, piosenkarzem, hippisem, Liverpoolczykiem, Beatlesem… był także pisarzem!
W Polsce jego proza i poezja ukazały się w zbiorze „Na własne kopyto”. To nie tylko jego zwariowane utwory, ale i jego własne ilustracje! Przeczytamy, pokażemy i obiecujemy: będzie bardziej „Lucy in the Sky with Diamonds…” niż „No need for greed or hunger / A brotherhood of man”.
20 listopada, piątek o 20:30 – Obszar Tańca: „Star Fish”
Miejsce: Paulińska 28 #Kraków
Bilety: 20/15 zł, miejsca można rezerwować: mailowo (rezerwacje@teatrbarakah.com) lub telefonicznie (12 397 80 47 – pn.-pt. 10:00-0:00, sb.-nd. 17:00-0:00); bilety można nabywać: w tygodniu w godz. 10:00-17:00 w biurze teatru przy Paulińskiej 28, za pomocą przelewu (informacje na www.teatrbarakah.com) lub przed spektaklem (jeśli są jeszcze wolne miejsca)
Obszar Tańca w Teatrze Barakah to cykl spektakli prezentujących taniec wypływający z nurtu tańca współczesnego, spektrum tańca współczesnego od choreografii po improwizację strukturalną. Oparty jest na kilku rodzajach improwizacji tańca współczesnego: improwizacji otwartej, strukturalnej oraz choreografii z elementami improwizacji. Spektakle maja charakter kameralny. Niewielka odległość tancerzy od widza pozwala na wytworzenie bliższej relacji, na wyjście poza anonimowość. Tworzone przez tancerzy i muzyka interakcje oglądane z bliska pozwalają na głębsza percepcję. To przestrzeń, w której taniec staje się językiem komunikacji.
Program Obszaru Tańca został włączony do regularnego repertuaru teatru. W ramach Obszaru Tańca w Teatrze Barakah w tym roku dotowanym przez Instytut Muzyki i Tańca IMiT zostaną zagrane spektakle solowe:
Star Fish Moniki Kiwak, Światło – cienie Katarzyny Król-Woźniak, Kobieta z sercem Alicji Miszczor-Jobda, Moda na gender i Natura ruchu – Święta Geometria Iwony Olszowskiej, Rozmowy (nie)kontrolowane Dominiki Szali-Wentland oraz duety: Impro Pablo & Iv Iwony Olszowskiej i Pawła Koniora, Naiwny rekreacyjny taniec Iwony Olszowskiej i Natalii Iwaniec, Skąpani w muzyce Iwony Olszowskiej i Piotra Skalskiego, What’s up with my sister Małgorzaty Szymuli i Małgorzaty Werbińskiej.
Opiekę artystyczną nad Obszarem Tańca sprawuje Iwona Olszowska.
Elektroniczną muzykę na żywo komponuje i gra Marcin Janus.
Projekt realizowany we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu Scena dla tańca 2015.
W programie wieczoru: STAR FISH – premiera
21 listopada, sobota o 19:00 – „Dyktanda”
22 listopada, niedziela o 21:00 – „Dyktanda”
Obsada: Agnieszka Judycka, Monika Kufel, Paweł Plewa, Paweł Wolsztyński
Reżyseria i adaptacja: Ana Nowicka
Autor: Stanisław Lem
Muzyka: Maciej Jabłoński
Scenografia: Monika Kufel
Kostiumy: Kajetan von Kazanovsky
Choreografia: Tomasz Foltyn
Przygotowanie muzyczne: Ana Nowicka
Czas trwania: 60 min
Premiera: 27 czerwca 2014
Bilety: 30/20 zł, miejsca można rezerwować: mailowo (rezerwacje@teatrbarakah.com) lub telefonicznie (12 397 80 47 – pn.-pt. 10:00-0:00, sb.-nd. 17:00-0:00); bilety można nabywać: w tygodniu w godz. 10:00-17:00 w biurze teatru przy Paulińskiej 28, za pomocą przelewu (informacje na www.teatrbarakah.com) lub przed spektaklem (jeśli są jeszcze wolne miejsca)
Teatralna wersja „Dyktand” Stanisława Lema to artystyczne wyzwanie – zarówno na poziomie scenicznej adaptacji, jak i aktorskiego wykonania. „Dyktanda” to krótkie opowiastki, utrzymane w żartobliwym tonie, często przesycone czarnym i absurdalnym humorem. Pierwotnie pisane były przez Lema jako ortograficzne sprawdziany dla jego siostrzeńca – pełny tytuł to „Dyktanda, czyli… w jaki sposób wujek Staszek wówczas Michasia – dzisiaj Michała – uczył pisać bez błędów”. Nagromadzenie słów mogących sprawiać ortograficzne trudności w pisaniu przekłada się tutaj bezpośrednio na poziom akustyczny całego tekstu, jego brzmienie staje się kolejną jego wartością i otwiera nową, czysto sensualną, przestrzeń obcowania z nim. Dlatego właśnie teatr wydaje się idealnym medium dla „Dyktand”. Spektakl Any Nowickiej, specjalizującej się w inscenizacjach autorów znanych z zamiłowania do czarnego humoru – Hanocha Levina czy Martina McDonagha – jest więc próbą przełożenia na język sceny „fantastycznej, czasami okrutnej” – jak pisał Jerzy Jarzębski – wyobraźni Lema. Dyktandom zresztą, zauważa dalej Jarzębski, bardzo blisko do rysunków i tekstów klasyka czarnego humoru, Rolanda Topora.
Sceniczna wersja „Dyktand” jest polską prapremierą i okazją do przypomnienia nieco zapomnianych już dzisiaj, opublikowanych zresztą po raz pierwszy dopiero w 2001 roku, tekstów autora „Solaris”. „Dyktanda” łączą absurdalną, momentami surrealistyczną dezynwolturę Lemowskiej wyobraźni z językowym – nie tylko ortograficznym – rygorem. Te dwa motywy, ich współistnienie i wzajemne przenikanie się w przestrzeni sceny stanowią główny wyznacznik przygotowanej przez Anę Nowicką inscenizacji. Zmierzenie się z „Dyktandami” w teatrze ma wszelkie znamiona innowacyjności rozumianej nie tylko jako „wystawienie” tekstu pierwotnie pisanego w zupełnie innym celu, ale też jako poszukiwanie nowych teatralnych znaków zdolnych zawrzeć w sobie żywioł wizyjnych obrazów i językowej precyzji Stanisława Lema.
26 listopada, czwartek o 20:00 – DRAMATORIUM w pociągu z Wieniediktem Jerofiejewem jadącym z Moskwy do Pietuszek
Miejsce: ArtCafe Barakah, Paulińska 28 #Kraków
Bilety: wstęp wolny
Czas trwania: do granic możliwości
Przygotowanie: Anna Wyrwik
Przed Dramatorium z tekstami Wieniedikta Jerofiejewa polecamy wypić Balsam Kanaański (denaturat – 100 g, ciemne piwo – 200 g, oczyszczona politura – 100 g) albo chociaż Łzy komsomołki (lawenda – 15 g, werbena – 15 g, „woda leśna” – 30 g, lakier do paznokci – 2 g, eliksir do płukania ust – 150 g, lemoniada – 150 g). Potem można już spokojnie wybrać się w podróż pociągiem ze stolicy Rosji, Moskwy do małego miasteczka w obwodzie włodzimierskim, Pietuszek, po drodze spotykając najbardziej oryginalne (a może i całkiem codzienne) klejowe okazy oraz zahaczając o fragmenty innych dzieł Wieniedikta Wasiljewicza Jerofiejewa.
Wydarzenia na fb:
https://www.facebook.com/TeatrBARAKAH/events
https://www.facebook.com/barakahartcafe/events