close
Melodie Mikołaja Gomółki

Melodie Mikołaja Gomółki

unnamedWÓDZ TAŃCÓW I PIEŚNI UCZONYCH 

Jedne opisują tragedie i znoje niewoli babilońskiej, inne wyrażają bezbrzeżną ufność w opiekę boską – „Psalmy pielgrzymów” czyli „Melodie na Psałterz polski przez Mikołaja Gomółkę uczynione” zabrzmią 10 kwietnia w krakowskiej Willi Decjusza w wykonaniu Chóru Polskiego Radia i zespołu Agnieszki Budzińskiej-Bennett.

W tradycji biblijnej wybór psalmów stanowi zamkniętą grupę. Tworzą ją powstałe po niewoli babilońskiej tzw. psalmy pielgrzymów czy też modlitwy, noszące miano „pieśni stopni” lub „psalmów gradualnych”. Śpiewali je bowiem pątnicy udający się do świątyni jerozolimskiej, wstępujący do niej właśnie po stopniach (łac. gradus). Ale w psalmach tych pobrzmiewa także radość z powrotu do własnego kraju (psalm 126 – „Gdy z okrutnej Babilony”), wdzięczność za ratunek od wrogich mocy (psalm 124 – „By był Pan nie tak łaskaw na nasze zdrowie”) oraz bezbrzeżna ufność w boską opiekę nad wiernymi wyznawcami. Tę właśnie tematykę przybliżą nam piękne tłumaczenia psalmów autorstwa Jana Kochanowskiego. W tłumaczeniach „Psałterza” Kochanowski nie posługiwał się Wulgatą, lecz korzystał z wielu źródeł i wzorów łacińskich (jak np. z przekładu G. Buchanana czy też prozaicznej parafrazy Jana van den Campen), polskich (np. przekładu Jakuba Lubelczyka z roku 1558), jak też zapisanych w innych językach narodowych. Te wierszowane parafrazy Kochanowskiego wykorzystał w swoich „Melodiach” Mikołaj Gomółka – urodzony ok. 1535 roku słynny śpiewak i instrumentalista na dworze króla Zygmunta Augusta, później na służbie u biskupa Piotra Myszkowskiego w Krakowie. Druk „Melodii” z 1580 r. obejmuje wszystkie 150 psalmów w postaci krótkich kompozycji, nawiązujących do popularnych w owych czasach gatunków muzycznych jak villanella, frotolla, bergamaska, chaconne czy passamezzo. Główną jednak cechą „Melodii” Gomółki jest renesansowa jedność słowa i dźwięku wynikającej z obowiązującej wówczas estetyki imitazione della natura – podkreśla Agnieszka Budzińska-Bennett.

Te niezwykłe w dziejach polskiej muzyki i literatury dzieło wykona prowadzony przez Szymona Wyrzykowskiego Chór Polskiego Radia, któremu towarzyszyć będą artyści grający na instrumentach z epoki: Agnieszka Budzińska-Bennett (harfa gotycka) i Marc Lewon (lutnia renesansowa, gitara renesansowa). Agnieszka Budzińska-Bennett jest również autorem koncepcji programu. Słowo wprowadzające wygłosi Marcin Majchrowski (Program 2 Polskiego Radia).
Bilety – 10 PLN

Koncert zapowiadający cykl „Salon muzyczny Chóru Polskiego Radia w Willi Decjusza”.

Szczegółowe informacje: www.chorpolskiegoradia.pl
Polecamy także nasz profil na Facebooku i Twitterze

SERDECZNIE ZAPRASZAMY!!!
CHÓR POLSKIEGO RADIA

WSPÓŁORGANIZATOR:
Stowarzyszenie Willa Decjusza

MECENASI, PARTNERZY:
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Polskie Wydawnictwo Muzyczne
Ipsen Sp. z o.o.

PATRONI MEDIALNI:
Program 2 Polskiego Radia, Radio Kraków, TVP Kraków, Gazeta Wyborcza, O.Pl


Wydarzenie: Koncert zapowiadający cykl „Salon muzyczny Chóru Polskiego Radia w Willi Decjusza”
Miejsce: Willa Decjusza, ul. 28 lipca 1943 17A
Data: 10.04.2016 r., godz. 17:00
Materiały prasowe: Fundacja Rozwoju Sztuki Sonoris
Karolina Futyma

Karolina Futyma

"Zatracić siebie,nic przy tym nie uronić,tylko zupełnie i ostatecznie zatracić się w tej chwili.."

Małe Instrumenty w Alchemii

Zapraszamy na bezpłatne warsztaty rozwoju osobistego!

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. dowiedz się więcej

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych.
Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb.
Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

Zamknij