close
Krótki metraż na 56. Krakowskim Festiwalu Filmowym

Krótki metraż na 56. Krakowskim Festiwalu Filmowym

Figury niemożliwe i inne historie II reż. Marta PajekMiędzynarodowy konkurs krótkometrażowy prezentuje krótkie dokumenty, fabuły oraz animacje twórców z najdalszych zakątków świata, przez co stanowi najbardziej zróżnicowany i intrygujący zestaw konkursowy festiwalu. Nagrody przyznane w tym konkursie skracają ścieżkę do Oscara, a nagroda dla najlepszego filmu europejskiego jest równocześnie nominacją do Europejskiej Nagrody Filmowej.

Wyraźnie dominującym tematem filmów konkursowych tegorocznej edycji są bieżące wydarzenia na świecie i silne odniesienia do aktualnej sytuacji społeczno-politycznej. Zeszłoroczny laureat konkursu muzycznego Ayat Najafi w mockumencie “Nic się tu nie stało” śledzi sytuacje, nastroje i opinie po zamachu w Teheranie, który mógł się wydarzyć. “Dom”, dobrze znanego w Krakowie brytyjskiego twórcy, Daniela Mulloya, to komentarz dotyczący kryzysu migracyjnego, który w przewrotny sposób pokazuje jak krucha i iluzoryczna może być starannie wypracowana stabilizacja. Dokument “Dom niemej kobiety” (reż. Tamar Kay) jest natomiast historią rodziny żyjącej po obu stronach konfliktu palestyńsko-izraelskiego z perspektywy ośmioletniego chłopca.

Dziecięcy bohaterowie występują także w dwóch mocno korespondujących ze sobą filmach fabularnych, które dotykają problemu wpływu polityki na życie jednostki oraz szkodliwych konsekwencji nacjonalizmu i szowinizmu. W brytyjskim filmie “Patriotka” (reż. Eva Riley) i węgierskim “Tabula Rasa” (reż. Sándor Csoma) dzieci są zmuszone do konfrontacji swoich emocji, odczuć i pragnień z oczekiwaniami świata dorosłych.

Na uwagę zasługują także fabuły polskich reżyserów. Lech Majewski w swym najnowszym filmie “Cuba Libre” opowiada historię kobiety i mężczyzny, których zbliża rozmowa telefoniczna, mimo iż dzielą setki tysięcy kilometrów. Piotr Adamski w filmie “Otwarcie” z udziałem cenionego artysty Zbigniewa Libery w roli umierającego “eksponatu” w muzeum, porusza fundamentalne kwestie etyki w sztuce.

Na Festiwalu nie zabraknie także klasycznych dokumentów obserwacyjnych, które zgłębiają relacje rodzinne. O  dojrzewaniu i przejrzewaniu miłości opowiadają dwa współbrzmiące filmy: “Więzi” (reż. Zofia Kowalewska) – historia pary z 45 letnim stażem małżeńskim, ale też wątkiem zdrady i odkupienia oraz słowackie “Gniazdo” (reż. Kristína Schnirzová), które drąży temat starości nieuchronnie powiązanej z samotnością. Z kolei francuska produkcja “Dziki zachód” (reż. Mathieu Le Lay) ukazuje życie niezwykłej społeczności osiadłej w sercu bezkresnej kalifornijskiej pustyni.

W konkursie znalazło się także miejsce dla kina gatunkowego: futurystyczno-apokaliptyczna “Ostatnia podróż tajemniczego Paula WR” (reż. Romain Quirot) jest historią o astronaucie, który pozostaje ostatnią nadzieją dla ludzkości zagrożonej ostateczną zagładą. Motyw apokalipsy pojawia się także w hiszpańskim filmie “Graffiti” (reż. Lluis Quilez), którego bohater walczy o przetrwanie w opustoszałym mieście. Świat zmierza też nieuchronnie do końca w “Wędrówce Fiedora po Moskwie na początku XXI wieku” (reż. Aksinya Gog) z powodu rozprzestrzeniającego się wirusa umierającej miłości.

Zrealizowany przez Jaya Rosenblatta, laureata Krakowskiego Festiwalu Filmowego i niekwestionowanego mistrza „found-footage”, film “Kiedy się obudzicie” jest rozważaniem na temat siły podświadomości. Reżyser zestawia ze sobą setki nieprzymierzalnych obrazów, które w jego ujęciu tworzą jeden spójny strumień wydarzeń projektowanych przez mózgi poddanych hipnozie śmiałków.

Filmy animowane wyróżniają się bogactwem tematów i różnorodnością stosowanych technik. Próbują opisać to, co niedefiniowalne, penetrują światy wyobrażeniowe, często balansując na granicy fikcji i realizmu, jak w filmie “Na lądzie i na morzu” (reż. Mia Blomgren, Klara Swantesson) – autentycznej historii 87-letniego marynarza ze Szwecji, który opowiada o swoich bogatych i niezwykle barwnych doświadczeniach zawodowych i miłosnych, czy duńskim “Mr Sand” (reż. Soetkin Verstegen), odtwarzającym atmosferę pierwszych pokazów filmowych. Chen Winner w eksperymentalnych “Odsłonach” interpretuje w formie wizualnej wypowiedzi takich postaci jak m.in. Allen Ginsberg, Charles Bukowski czy David Lynch.

Nie brakuje także prostych, ale niezwykle poruszających historii: “Z życia śmieciarza” (reż. Evgenia Gostrer) to film pokazujący jak praca staje się antidotum na samotność i pomaga zapełnić pustkę w życiu. Z kolei w “Kawie mrożonej” (reż. Stephanie Lansaque, Francois Leroy) praca dla młodej bohaterki staje się niezbędną rutyną po utracie matki.

Silną reprezentację stanowią animacje polskie, a w tym roku w tej kategorii bezsprzecznie dominują polskie reżyserki. “Xoxo Pocałunki i uściski” Wioli Sowy, to piękna opowieść o intymności, fascynacji i cielesnej ekspresji, a także o emocjach i wyznaczaniu emocjonalnych granic. “Figury niemożliwe i inne historie II” Marty Pajek są obrazem świata pełnego paradoksów i iluzji, opartego na koncepcji figury niemożliwej. Niezwykle ciekawą plastycznie formę i technikę animacji prezentuje film Anity Kwiatkowskiej-Naqvi, “Locus”, a “Sex dla opornych” Izabeli Plucińskiej to erotyczna komedia zrealizowana w tradycyjnej technice animacji poklatkowej.

Międzynarodowy konkurs filmów krótkometrażowych to trzon Krakowskiego Festiwalu Filmowego, odbywa się nieprzerwanie od roku 1961. Do konkursu kwalifikują się filmy o czasie trwania nieprzekraczającym 30 minut. W ramach tegorocznej edycji zaprezentowanych zostanie 10 filmów dokumentalnych, 15 filmów fabularnych i 15 animacji, a wśród nich produkcje z Ameryki Północnej, Południowej, Azji, Afryki i Europy. Z najciekawszymi realizacjami z całego świata, o trofea Złotego Smoka i trzech Srebrnych Smoków, zmierzy się 6 filmów polskich twórców.

  1. Krakowski Festiwal Filmowy odbędzie się w dniach 29 maja – 5 czerwca 2016 roku.

Szczegółowy program zostanie opublikowany w pierwszych dniach maja.

Więcej szczegółów: www.krakowfilmfestival.pl

Dagmara Marcinek

Dagmara Marcinek

When I'm hungry, I eat. When I'm thirsty, I drink. When I feel like saying something, I say it.

Angela Gaber w Alchemii

Podsumowanie warsztatów – projekt SIVIM

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. dowiedz się więcej

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych.
Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb.
Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

Zamknij