Kino ARS zaprasza na najnowsze premiery tego tygodnia: „Komuna”, „Co przynosi przyszłość”.
KOMUNA
reżyseria: Thomas Vinterberg
występują: Trine Dyrholm, Ulrich Thomsen, Fares Fares
kraj produkcji: Dania, Szwecja, Holandia
„Komuna” to najnowszy film Thomasa Vinterberga, najważniejszego – obok Larsa von Triera – duńskiego reżysera, twórcy „Festen”, „Z dala od zgiełku” i nominowanego do Oscara „Polowania”. W roli głównej wystąpiła Trine Dryholm, największa gwiazda duńskiego kina, nagrodzona za najlepszą rolę kobiecą na ostatnim festiwalu w Berlinie, znana z pamiętnych ról w filmach Susanne Bier („Wesele w Sorrento”, „W lepszym świecie”).
Anna (Trine Dyrholm) ma dość mieszczańskiego życia. Namawia męża na eksperyment: zerwanie z nudnym, ustatkowanym życiem i konserwatyzmem epoki. Wspólnie postanawiają stworzyć hipisowską komunę w wielkiej willi, która nieoczekiwanie przypadła im w spadku. Wraz z Anną i jej rodziną zostajemy zaproszeni do życia we wspólnocie, której członkowie razem się budzą i zasypiają, wspólnie gotują, jedzą i powierzają sobie sekrety. Jednak przyjaźń, miłość i tolerancja żyjącej pod jednym dachem grupy zostaje wystawiona na próbę, kiedy mąż Anny zwierza się jej ze swoich planów. Chciałby, aby do komuny dołączyła znacznie młodsza dziewczyna, w której się zakochał.
Vinterberg sam spędził dzieciństwo z rodzicami w hipisowskiej wspólnocie, dzięki czemu w „Komunie” z autobiograficzną przenikliwością obserwuje swoich bohaterów i sytuacje, w jakich się znajdują.
CO PRZYNOSI PRZYSZŁOŚĆ
reżyseria: Mia Hansen Love
występują: Isabelle Huppert, Andre Marcon, Roman Kolinka
kraj produkcji: Francja, Niemcy
Nagrodzona Srebrnym Niedźwiedziem za reżyserię, jedna z najzdolniejszych młodych autorek europejskiego kina, Mia Hansen-Løve (znana z filmu poświęconego francuskiej scenie muzyki elektronicznej „Eden”), nakręciła niezwykle wnikliwe studium psychologiczne dojrzałej kobiety po przejściach. Reżyserka wzorowała tę postać na własnej matce i jej przeżyciach.
Nathalie uczy filozofii w paryskim liceum. Praca wciąż jest dla niej pasją i daje jej ogromną satysfakcję, ma świetny kontakt ze studentami, zarówno tymi obecnymi, jak i byłymi. Prywatnie wiedzie równie szczęśliwą egzystencję. Długoletni związek, dwoje dorosłych dzieci. Jedynie dysfunkcyjna i nie potrafiąca żyć samotnie matka przysparza bohaterce nieco problemów.
Pewnego dnia mąż informuje Nathalie, że opuszcza ją dla innej kobiety. Wkrótce potem umiera matka bohaterki, a ona sama traci pracę. Czy odnajdzie się w nowej rzeczywistości? A może właśnie po raz pierwszy w życiu poczuje się prawdziwie wolna i rozwinie skrzydła?
Hansen-Løve rolę Nathalie pisała od razu z myślą o Isabelle Huppert. Razem stworzyły unikatowy w kinie portret kobiety-Hioba. Czy tak jak on, mimo że spada na nią plaga nieszczęść, uda jej się przetrwać w wierze w siebie i w ludzi?