Rusza największy w Polsce przegląd kina niemieckiego. Tydzień Filmu Niemieckiego odwiedzi w tym roku 16 miast: Wrocław, Kraków, Białystok, Katowice, Poznań, Opole, Gdańsk, Zieloną Górę, Łódź, Racibórz, Gorzów Wielkopolski, Rzeszów, Kielce, Szczecin, Przemyśl, Warszawę. W jego ramach pokazane zostaną najnowsze, najgłośniejsze i wielokrotnie nagradzane produkcje filmowe z Niemiec. Towarzyszyć będą im spotkania z twórcami.
Dzisiejsze Kino Niemieckie nie musi już zasłaniać się nazwiskami znanych od lat mistrzów, bo od ponad dekady nowa fala twórców tworzy aktualne i artystycznie doceniane obrazy. Tykwerowi, Akinowi czy Petzoldowi udało się odnaleźć własny język. Dzięki temu dokonało się niemożliwe: niemieckie kino rozliczyło się z traumą przeszłości. Nie tylko Drugiej Wojny Światowej, ale też lat politycznego podziału i związanych z tym represji, które przez dekady okupowały fabuły niemieckich produkcji.
Filmowcom wciąż zdarza się kręcić filmy o tym, co było, jak w portrecie człowieka, który doprowadził przed sąd nazistowskiego zbrodniarza, Adolfa Eichmanna (Fritz Bauer kontra państwo). Ale twórcy wypracowali sobie wolność mówienia o tym, co tu i teraz. W ramach Tygodnia Filmu Niemieckiego widzowie zobaczą filmy o dylematach rodziców, oczekujących narodzin upośledzonego dziecka (24 tygodnie), feministyczny doku-portret genialnej bułgarsko-niemieckiej malarki (Kim jest Oda Jaune), studium małomiasteczkowej psychiki (Pewnego razu) i opowieść o strapionej nastoletniej psychice (4 królowie). W filmie Fukushima moja miłość widzowie przyjrzą się historii młodej Niemki, zaprzyjaźniającej się ze starszą Japonką podczas charytatywnej pracy z mieszkańcami miasta dotkniętego trzęsieniem ziemi w 2011 roku. W Warszawie, a w innych miastach w programie towarzyszącym, pokazany zostanie premierowo Hologram dla króla Toma Tykwera, w którym Tom Hanks jako amerykański biznesmen udaje się do Arabii Saudyjskiej, aby sfinalizować ważny interes. Wszyscy będą – nareszcie! – mogli obejrzeć też nazywaną „najlepszym filmem ostatniej dekady” sensację z Cannes, czyli nominowany do Oskara Toni Erdmann, doskonały komediodramat o zawiłej relacji ojca i córki na tle jednoczącej się Europy.
W programie towarzyszącym tegorocznemu przeglądowi znajdzie się również Jonathan, pochodzącego z Polski reżysera Piotra Lewandowskiego, który w kameralnym obrazie opowiada poruszający rodzinny dramat. Uczniowie szkół średnich natomiast, na specjalnych pokazach będą mogli zobaczyć najnowszą ekranizację „Dziennika Anne Frank” w reżyserii Hansa Steinbichlera..
Przegląd został przygotowany w ramach polsko-niemieckiego roku jubileuszowego, w czasie którego świętujemy obchody 25-lecia Traktatu o dobrym sąsiedztwie i przyjaznej współpracy.
Program
Kino ARS
Piątek, 4.11.2016, Toni Erdmann, Maren Ade, godz. 19.00
Sobota, 5.11.2016, Fukushima, moja miłość, Doris Dörrie, godz. 19.00
Niedziela, 6.11.2016, 24 Tygodnie, Anna Zohra Berrached, godz. 19.00
Poniedziałek, 7.11.2016, Państwo przeciwko Fritzowi Bauerowi, Lars Kraume, godz. 19.00
Wtorek, 8.11.2016, 4 królowie, Theresa von Eltz, godz. 19.00
Środa, 9.11.2016, Pewnego razu, Asli Özge, godz. 19.00
Czwartek, 10.11.2016, Kim jest Oda Jaune?, Kamilla Pfeffer, godz. 19.00
Program towarzyszący
Wtorek, 8.11.16, Kino ARS, Dziennik Anne Frank, Hans Steinbichler, godz. 11
Czwartek, 17.11.2016, Galeria Domu Norymberskiego, Jonathan, Piotr J. Lewandowski, godz.19.00
Piątek, 18.11.2016, Kino Agrafka, Hologram dla króla, Tom Tykwer, godz. 19.00
Organizatorzy:
Dom Norymberski w Krakowie
Konsulat Generalny Niemiec we Wrocławiu
Instytut Goethego
Konsulat Generalny Niemiec w Krakowie
German Films