26. listopada o godzinie 14.00 Galeria Pauza zaprasza na oprowadzanie kuratorskie Wiktorii Michałkiewicz po wystawie Jacka Kołodziejskieg FRECKLE/S.
Galeria Pauza
ul. Stolarskiej 5/3
Wstęp bezpłatny.
Będzie to również świetna okazja do przeglądnięcia czy zakupu pierwszej indywidualnej książki fotograficznej autora pod tym samym tytułem. Książka i wystawa są podsumowaniem formalnych poszukiwań artysty, który pracuje na poziomie różnych mediów – malarstwa, instalacji i rzeźby – w jednym celu: aby tworzyć fotografie.
Pierwsza indywidualna książka fotograficzna Jacka Kołodziejskiego podsumowuje proces formalnych poszukiwań artysty, zapoczątkowany dziesięć lat temu: “Dziesięć lat temu zamówiłem w Zakładzie Robotyki idealny kwadrat, który został wycięty w metalowej płytce. Położyłem go w ciemni na papierze światłoczułym i naświetliłem. Powtórzyłem ten proces tysiąc razy, naświetlając stykowo papier przez papier. Każdy kolejny obraz stał się negatywem kolejnego. W rezultacie tego eksperymentu ujawnił się potencjał figury idealnej, organicznego kształtu”, opisuje Jacek Kołodziejski w tekście towarzyszącym publikacji. Konceptualny zabieg rozpoczął poszukiwania estetyczne na poziomie różnych mediów – malarstwa, instalacji i rzeźby – oraz stał się motywem powracającym w kolejnych projektach artysty: jako figura-plama, figura- znamię, figura-stygmat, czy w końcu figura-pieg, która bywa ironicznym autokomentarzem lub autoportretem samego artysty. Pozornie statyczne kompozycje, przeważnie na płaskich, monochromatycznych tłach prezentują modeli wchodzących w specyficzną, niezwykle dosłowną interakcję ze specjalnie skonstruowanymi elementami scenografii, czy znaczącymi rekwizytami. Wszystko jest ważne: design, scenografia, ubiór, kolor, kompozycja, dekompozycja, postprodukcja. Rudość i piegi jako obsesyjnie powracający motyw jest wpleciony w niezwykle charakterystyczny, indiosynkretyczny język wizualny wypracowany przez Kołodziejskiego. W tym kontekście fotografowanie “rudości” i “piegów” nie ma wartości dokumentalnej, ale jest elementem kreacji artysty, swego rodzaju “twórczą zabawą”, dzięki której przedmioty zyskują cechy ludzkie – “pozują”, zyskują piegi, a modele i modelki stają się niemal rzeźbami, stając się uniwersalną (i wziętą w nawias) reprezentacją inności.
Książka zaprojektowana przez Magdalenę Heliasz została wydana przy okazji wygranej Jacka Kołodziejskiego w jednym z najważniejszych konkursów fotograficznych na świecie, PDN Photo Annual, którego laureatami w tym roku zostali między innymi Nadav Kander, czy Nick Brandt. Konkurs PDN Photo Annual jest organizowany przez prestiżowy magazyn Photo District News z siedzibą w Nowym Jorku, a za wybór najlepszych zgłoszeń odpowiada jury składające się z 31 ekspertów – w tym fotoedytorów najlepszych magazynów na świecie, oraz dyrektorów artystycznych czołowych agencji reklamowych. Oprócz nagrody PDN Photo Annual, Jacek Kołodziejski w 2016 roku został również laureatem konkursu „The Look – where fashion meets art”, organizowanego przez ten sam magazyn. W jury konkursu zasiadali fotoedytorzy z doświadczeniem pracy dla najlepszych magazynów: W magazine czy Vogue. W obu konkursach wyróżniono projekt zrealizowany dla polskiej marki biżuterii TAKK, prezentujący kolekcję “Aphelium”.
Jacek Kołodziejski (ur. 1980) jest jednym z najbardziej cenionych polskich fotografów, twórcą filmów i instalacji artystycznych, który łączy dorobek artystyczny z pracą dla prestiżowych marek i magazynów. Ukończył studia na Wydziale Komunikacji Multimedialnej na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu, studiował również film i fotografię w Wyższej Szkole Sztuki i Projektowania w Łodzi. Jest laureatem licznych nagród, a jego prace były wystawiane m.in. na Międzynarodowym Festiwalu Fotografii w Arles oraz Miesiącu Fotografii w Bratysławie. W 2016 roku Kołodziejski został laureatem jednego z najważniejszych konkursów fotograficznych na świecie – PDN Photo Annual 2016, oraz konkursu PDN „The Look – where fashion meets art”.
Informacja prasowa: Galeria Pauza