W okresie karnawału, Krakowska Akademia Muzyczna rozgrzewa publiczność mocną dawką jazzu. Wprawdzie zabrakło dźwięków samby i krzykliwych strojów znanych z Rio, mimo to miłośnicy gatunku na pewno nie byli zawiedzeni. 19 stycznia na scenie sali koncertowej przy ul. św. Tomasza 43 wystąpili przedstawiciele młodego pokolenia muzyków jazzowych.
Widzowie mieli okazję zobaczyć dwa klasyczne tria jazzowe (kontrabas, perkusja, fortepian) oraz kwartet jazzowy gdzie dźwięk dodatkowo wzbogacał saksofon tenorowy. Prowadzącymi byli prof. Jan Pilch (kierownik katedry Muzyki Współczesnej, Jazzu i Perkusji w Krakowie) oraz mgr Wojciech Groborz (wykładowca i lider Big Bandu Akademii Muzycznej w Krakowie w Katedrze Muzyki Współczesnej, Jazzu i Perkusji; kompozytor, pianista jazzowy). Koncert zakończył występ Big Bandu Akademii Muzycznej kierowanej przez Wojciecha Groborza.
Tria i kwartet jazzowy są formacjami złożonymi ze studentów i absolwentów Krakowskiej Akademii Muzycznej oraz studentów Akademii Muzycznych z innych miast Polski. Katedra Muzyki Współczesnej, Jazzu i Perkusji w Krakowie z dumą zaprezentowała zespoły, które mogą się pochwalić występami i nagrodami zdobytymi na prestiżowych Festiwalach Jazzu. Biorąc pod uwagę osiągnięcia, młody wiek i mniejszą popularność jazzu od gatunków muzycznych słyszanych na co dzień w radiu, myślę, że warto przybliżyć nieco sylwetki muzyków:
– Mateusz Pałka Trio (fortepian – Mateusz Pałka, kontrabas – Piotr Południak, perkusja – Patryk Dobosz). Lider grupy – Mateusz Pałka – to kompozytor, pianista jazzowy, student Akademii Muzycznej w Krakowie. Ma na swoim koncie udział w warsztatach w kraju i za granicą oraz liczne koncerty w całej Europie. W 2015 roku, w ramach projektu Mateusz Pałka/Szymon Mika Quartet ukazał się album „Popyt”, który otrzymał pozytywne opinie wśród krytyków.
Zespół Mateusz Pałka Trio może pochwalić się m.in. drugim miejscem na jubileuszowym: 40-tym, Międzynarodowym Konkursie Młodych Zespołów Jazzowych – Jazz Juniors.
W trakcie koncertu usłyszeliśmy kompozycje „Goodbye truth and consequences” i „Eleven”.
– Kuba Banaszek Trio (fortepian – Kuba Banaszek, kontrabas – Alan Wykpisz, perkusja – Max Olszewski). Grupa powstała w 2015 roku, jej członkami są studenci Akademii Muzycznej w Krakowie. Ich muzyka łączy w sobie elementy współczesnej amerykańskiej muzyki improwizowanej oraz cechy jazzu europejskiego. Zespół zdobył nagrody na konkursach jazzowych, takich jak: Jazz na Wsi, Azoty Jazz Contest oraz Jazz Juniors. Lider zespołu – Jakub Banaszek to laureat zeszłorocznej IX edycji Novum Jazz Festival w Łomży.
Trio wykonało dwa utwory, zatytułowane „One Word” oraz „Unexpected Guest”.
– S.O.T.A. (saksofon tenorowy – Bartłomiej Noszka, fortepian – Mateusz Pałka, kontrabas – Adam Tadel, perkusja – Grzegorz Pałka). Członkami zespołu są studenci Akademii Muzycznych w Krakowie i w Katowicach. Bartłomiej Noszka – lider zespołu, student Akademii Muzycznej w Krakowie. Pomimo młodego wieku, ma na swoim koncie współpracę z wieloma muzykami, liczne warsztaty jazzu, koncerty w kraju i za granicą oraz nagrody i wyróżnienia (zarówno indywidualnie jak i w zespołach) zdobyte na konkursach i festiwalach Jazzu. Adam Tandel – basista, student Instytutu Jazzu Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Zdobywca wielu nagród na prestiżowych konkursach w kraju i za granicą. Ma na swoim koncie koncerty w całej Europie. Grzegorz Pałka– student Akademii Muzycznej w Krakowie. Laureat wielu konkursów i festiwali perkusyjnych, uczestnik licznych warsztatów perkusyjnych. Znany publiczności w USA, Indonezji i Europie.
Zespół S.O.T.A. zajął trzecie miejsce na jubileuszowym – 40-tym, Międzynarodowym Konkursie Młodych Zespołów Jazzowych – Jazz Juniors.
Na koncercie 19 stycznia usłyszeliśmy utwory: „Artlessness” i „Spring”.
Na co zwróciłam uwagę w czasie występów?
– Na lekkość wykonania i widoczny warsztat każdego z muzyków. Jazz nie jest u mnie faworytem jeśli chodzi o style muzyki, niemniej, podobnie jak i w moim przypadku, sympatycy pozostałych gatunków, nie mogliby nie docenić charakterystycznych dla jazzu: improwizacji i wirtuozerii. Siedząc w fotelu i obserwując grających, miło było zobaczyć i usłyszeć zabawę muzyką i zgranie zespołów, gdzie grający nie tyle, wykonywali z góry narzuconą kompozycję, co przede wszystkim podążali za liderem, dodając jednocześnie coś od siebie.
Zwieńczeniem koncertu był występ Big Bandu Akademii Muzycznej, prowadzony przez Wojciecha Groborza. Grupa czerpie z tradycji muzyki jazzowej i jest głównym zespołem jazzowym Katedry Muzyki Współczesnej, Jazzu i Perkusji, powstałej w 2006r. Obecnie formacja jest w trakcie tournee z okazji 100-lecia urodzin Edwarda Czernego.
Myślę, że ze względu na większy skład zespołu, liczący kilkanaście osób, a tym samym mocniejsze i wyraźniejsze brzmienie melodii dzięki instrumentom dętym, ich wykonanie nieco bardziej trafiło w mój gust. Spośród utworów (o tym jakie utwory zagra Big Band, publiczność dowiedziała się dopiero w trakcie występu): „Diabelski Młyn” Edwarda Czernego, kompozycji Stana Kentona, „Ballad” Gerry’ego Mulligana oraz jazzowej aranżacji „White Christmas” I. Berlina, ten ostatni spodobał mi się najbardziej. Chyba dlatego, że zna go prawie każdy, Boże Narodzenie obchodziliśmy dopiero co, a niezagranie tego utworu przynajmniej raz/godzinę przez każdą rozgłośnię radiową byłaby ujmą na jej honorze, „White Christmas” wyryło się w pamięci. Usłyszenie znajomego utworu w tej formie było ciekawym eksperymentem i jak najbardziej udanym!
Może jazzowe aranżacje popularnych utworów mogły by być sposobem na przybliżenie jazzu fanom pozostałych gatunków muzycznych? W każdym razie czekam na więcej!
Autor recenzji: Gabriela Czechura
Koncert: Jazz w Akademii
Miejsce: Akademia Muzyczna w Krakowie
Data: 19.01.2017r.