Choć kultura zazwyczaj kojarzy nam się ze zjawiskiem generującym wyłącznie koszty i nie wpływającym w znaczącej mierze na gospodarkę, w rzeczywistości stanowi jej istotną gałąź, a jej dzieła są przedmiotem obrotu międzynarodowego.
Unia Europejska ma pozytywny bilans kulturowy. Według danych Eurostatu za 2015r. kraje UE eksportowały łącznie dobra o wartości niemal 15 miliardów euro. W tym czasie import dóbr kulturowych wyniósł ok. 12 miliardów. Największym składnikiem tego eksportu (niemal 50%) są dzieła sztuki (obrazy, ryciny, rzeźby, projekty, etc.), na drugim miejscu plasują się książki (18,5%), za nimi antyki (11%), utwory audiowizualne (5%) i prasa (4%). W imporcie zaś dominują filmy (31%), dzieła sztuki (22%), książki (16%), antyki (12%) i instrumenty muzyczne (9%). Dane ze wszystkich krajów UE zebrano na interaktywnej mapie ShopAlike.
Kulturowi giganci
Bez większego zaskoczenia zauważymy, że krajami o największej nadwyżce handlowej w tej kategorii są Wielka Brytania (+4.290 mln euro) i Niemcy (+903 mln euro). Oba kraje dominują też, jeśli chodzi o wartość eksportu (Wielka Brytania – ok. 10 mld euro, Niemcy- 5,6 mld euro) Niewątpliwie świadczy to o sile anglosaskiej kultury, która stała się dominująca na całym Świecie, a także sile oddziaływania Niemiec, jako największej gospodarki w Europie. Nie bez znaczenia jest tu zapewne też obecność niemieckojęzycznych sąsiadów (Austrii i Szwajcarii). Co ciekawe struktura ich eksportu różni się dość znacząco. O ile Brytyjczycy w dużej mierze stawiają na sztukę (ponad 50%), książki (23.5%) i antyki (11%), o tyle eksport niemiecki tworzony jest przede wszystkim przez książki (25%), utwory audiowizualne- CD i DVD (19.5%), oraz filmy i gry i sztukę (odpowiednio 13,3 i 13,2%).
Polska z pozytywnym bilansem
Polska z eksportem na poziomie 2,04 mld euro, uplasowała się na 5 miejscu wśród 28 krajów UE (poza Wielką Brytanią i Niemcami, wyprzedzają nas jeszcze tylko Francja i Holandia). To bardzo wysoka pozycja, wziąwszy pod uwagę, że wyprzedziliśmy choćby Włochy (1,78 mld), czy Hiszpanię (911 mln). W Polskim eksporcie kulturowym dominują książki (35%), utwory audiowizualne (26,3%), a także filmy i gry (22%). Jeszcze lepiej prezentujemy się, gdy wziąć pod uwagę cały bilans handlowy w kategorii dóbr kulturowych. Polska plasuje się tu na 3 miejscu, a wyprzedzają nas wyłącznie Wielka Brytania i Niemcy.
Definicja dóbr kulturowych
Według definicji Eurostatu dobra kulturowe są “produktami twórczości artystycznej, które przekazują wartości artystyczne, symboliczne i estetyczne; przykładem są antyki, dzieła sztuki, książki, gazety, zdjęcia, filmy i muzyka. Kategoria obejmuje płyty CD, DVD i gry wideo oraz konsole, jako media umożliwiające dostęp do treści kulturowych. Obejmuje również instrumenty muzyczne, które nie są dobrami kulturowymi w sobie, ale stanowią środki wyrazu artystycznego. „Dobra kulturowe” nie obejmują produktów wytwarzanych na dużą skalę, nawet jeśli ułatwiają dostęp do treści kulturowych (np. Odbiorniki telewizyjne lub odtwarzacze CD)”.
Dane dotyczące UE przedstawione w artykule oraz na mapie nie obejmują handlu wewnątrzwspólnotowego, a jedynie z krajami zewnętrznymi. Dane dla poszczególnych krajów taki handel uwzględniają.
Źródło: Shopalike.pl