close
Kilar, Kilar i jeszcze raz muzyka filmowa, czyli recenzja koncertu Muzyka Filmowej Łodzi

Kilar, Kilar i jeszcze raz muzyka filmowa, czyli recenzja koncertu Muzyka Filmowej Łodzi

Każdy z pewnością przyzna, że Łódź to polska stolica filmu. Tu została utworzona po wojnie szkoła filmowa, wybudowano studia filmowe, swoją przygodę z ruchomymi obrazami zaczynała zdecydowana większość polskich reżyserów. Tu działa także Akademia Muzyczna, której studenci znają i doceniają twórczość wielkich poprzedników i obecnych przedstawicieli dziesiątej muzy. Swoistym hołdem dla nich był koncert Muzyka Filmowej Łodzi, jaki miał miejsce w Centrum Kongresowym ICE we wtorek, 28 listopada 2017 roku.

Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Łodzi pod batutą Marcina Wolniewskiego zaczęła nostalgicznie lirycznym i niezapomnianym walcem z filmu Andrzeja Wajdy „Ziemia obiecana” (1974) skomponowanym przez Wojciecha Kilara. I tak zaczął się ten wyjątkowy wieczór, który upłynął przy dźwiękach najpiękniejszych melodii z polskich obrazów. Utworom towarzyszyły fotosy z filmów, z których pochodziła wykonywana właśnie muzyka. Prezentacja ta została przygotowana przez Joannę Domańską, Martynę Kobus i Kingę Ścieszko – studentki kierunku muzyka w mediach Akademii Muzycznej w Łodzi. Dzięki temu, widzowie mogli zatopić się w tych przyjemnych dźwiękach oraz przypomnieć sobie wspaniałe postaci z ulubionych filmów i ekranowe historie.

Koncert podzielony został na dwie części. Pierwszą rozpoczął walc Kilara, jednak poświęcona ona była głównie twórczości Piotra Marczewskiego oraz Piotra Hertla – kompozytorów muzyki filmowej urodzonych właśnie w Łodzi. Obaj zapisali się w historii polskiej kinematografii, komponując muzykę do kilkudziesięciu filmów. Podczas koncertu orkiestra przypomniała między innymi walc z filmu „Między ustami a brzegiem pucharu” (1987), suitę ze „Znachora” (1981) czy uwerturę z serialu „Wakacje z duchami” (1971) autorstwa Piotra Marczewskiego. Wykonane zostały także suita z filmu „Wiktoryna czyli czy pani pochodzi z Beauvais?” (1971), fragmenty z dzieła Jana Łomnickiego „Ocalić miasto” (1976) oraz walc z „Granicy” (1977) skomponowane przez Piotra Hertla. Ta kompilacja utworów pokazała, jakie bogactwo muzyczne drzemie w utworach napisanych przez łodzian do niezapomnianych polskich produkcji.

Druga część koncertu została w całości poświęcona Wojciechowi Kilarowi, bodaj najpopularniejszemu kompozytorowi muzyki filmowej w Polsce. Mogliśmy w niej usłyszeć owoce współpracy kompozytora z wielkimi reżyserami – Romanem Polańskim i Andrzejem Wajdą. Z filmu tego pierwszego pochodzi hipnotyzująca wokaliza z amerykańskiej koprodukcji „Dziewiąte wrota” (1999) podczas koncertu wykonana przez Agnieszkę Nurzyńską. Kilar przyjaźnił się i współpracował z Andrzejem Wajdą przez lata. Skomponował muzykę do wielu jego filmów. Oprócz rozpoczynającego koncert walca mogliśmy usłyszeć inne przykłady ich owocnej kooperacji – mazura z „Zemsty” (2002) i absolutnie zachwycającą suitę z arcydzieła filmowego, czyli „Pana Tadeusza” (1999). Całość koncertu została zwieńczona, jakżeby inaczej, polonezem z tegoż filmu. Jednakże po wytrwałych prośbach żywo oklaskującej publiczności orkiestra zagrała „Rok 1812” na bis.

Koncert Muzyka Filmowej Łodzi pokazał, jak wiele polska kinematografia zawdzięcza temu miastu. Do historii przeszły zaś nie tylko filmy, ale i muzyka właśnie oraz tworzący ją ludzie. Łódź może się natomiast poszczycić wybitnymi jednostkami w tej dziedzinie!

Autor recenzji: Aleksandra Cabaj
Zespół: Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Łodzi
Miejsce: Centrum Kongresowe ICE
Data: 28.11.2017

„Poważnie zabawne, nieskończenie cytowalne”, czyli cytaty fantastycznego Pratchetta w jednym miejscu (RECENZJA)

8 stycznia: 30 artystów Piwnicy pod Baranami zaśpiewa w Krakowie!

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. dowiedz się więcej

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych.
Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb.
Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

Zamknij