Od poniedziałku, 26 marca 2018 roku, Kraków ponownie stał się europejską stolicą muzyki renesansowej i barokowej dzięki piętnastej już edycji festiwalu Misteria Paschalia. Na koncert inaugurujący organizatorzy wybrali monumentalne dzieło niemieckiego kompozytora George’a Frederika Handla „Mesjasz”, które było wspaniałym rozpoczęciem tego muzycznego święta.
W poniedziałkowy wieczór, w pięknych wnętrzach kościoła św. Katarzyny na krakowskim Kazimierzu, publiczność mogła doznać niezwykłej uczty duchowej w postaci słynnego oratorium Handla „Mesjasz”. Skomponowane w 1741 roku dzieło miało być wyrazem wdzięczności za gościnę dla narodu irlandzkiego, który przyjął kompozytora po opuszczeniu przez niego Anglii. Irlandczycy, od pierwszego wysłuchania, zgodnie uznali oratorium za arcydzieło. Ich zachwytu początkowo nie podzielali Anglicy, którym „Mesjasz” został zaprezentowany w 1743 roku. Szybko jednak również i oni przyznali, że jest to dzieło wybitne. Dziś nikt nie kwestionuje kunsztu i wagi najsłynniejszego oratorium Handla, a pochodzący z niego utwór „Hallelujah” należy do jednych z najbardziej rozpoznawalnych i do dziś, podczas gdy jest on wykonywany, publiczność słucha go w pozycji stojącej. Tak było również podczas koncertu w kościele św. Katarzyny. Widzowie pełni zachwytu i uznania wstali, by wysłuchać chóru.
Trwające prawie dwie i pół godziny oratorium przedstawia historię zbawienia. Podzielone na trzy części przybliża treść Starego i Nowego Testamentu opowiadając kolejno o zapowiedzi przyjścia Mesjasza, Jego życiu, śmierci i zmartwychwstaniu oraz zbawieniu ludzkości. Autor libretta, Charles Jennens, czerpał z Biblii Króla Jakuba oraz anglikańskiego Modlitewnika Powszechnego, tworząc tekst do oratorium, które zwykle wykonywane jest w okresie Wielkanocy.
Poniedziałkowy koncert poprowadził John Butt, wybitny dyrygent, organista, klawesynista, badacz muzyki dawnej, który jest tegorocznym dyrektorem-rezydentem Festiwalu. Kierował on edynburskim zespołem instrumentalnym Dunedin Consort, 12-osobowym chórem, i czwórką solowych śpiewaków, którzy realizowali też partie chóralne: Julią Doyle, Thomasem Walkerem, Rowanem Hellierem oraz Julianem Toveya’em. Wszyscy oni spisali się na medal, bezbłędnie wykonując skomplikowane technicznie oratorium jakim jest „Mesjasz”. Słowa uznania należą się również za wytrwałość oraz występ w chłodnych warunkach grubych murów kościoła św. Katarzyny.
Wybór „Mesjasza” – dzieła wzniosłego i porywającego – na otwarcie Festiwalu był świetną decyzją. Już od pierwszego koncertu krakowska publiczność mogła poczuć, że ma do czynienia z wielką muzyką, która pozwoli duchowo przygotować się do zbliżających się Świąt Wielkanocy. Przed nami jeszcze sześć dni Festiwalu i sporo koncertów, warto więc już teraz zapoznać się z bogatym repertuarem tegorocznych Misteriów Paschaliów.
Autor recenzji: Aleksandra Cabaj
Tytuł: George Frederick Handel „Mesjasz”, Misteria Paschalia
Miejsce: kościół św. Katarzyny Aleksandryjskiej
Data: 26.03.2018r.