Wacław z Szamotuł jest przez niektórych historyków muzyki opisywany jako najwybitniejszy polski muzyk przed Chopinem. Czwartkowe spotkanie z jego twórczością całkowicie potwierdza tę opinię.
Centrum uwagi koncertu stanowi najnowsza rekonstrukcja Lamentacji, których odtworzenie możliwe było dzięki ostatnim odkryciom w Archiwum Archidiecezjalnym w Gnieźnie. Rekonstrukcja zawiera trzy fragmenty lekcji Wielkiego Czwartku. Wspaniały polifoniczny chorał jest przykładem doskonałej renesansowej lamentacji i stanowi ważny pomnik polskiej muzyki.
Oprócz tytułowych Lamentationes zaprezentowane zostały także inne dzieła Szamotułczyka oraz innych wielkich europejskich kompozytorów, którzy w raz z naszym rodakiem opublikowali swoje utwory w słynnych antologiach norymberskich (1554 i 1564). Tym samym podczas koncertu twórczość Wacława została ukazana w kontekście innych przykładów muzyki renesansu.
Pierwszą część koncertu wypełniły utwory takich twórców jak Orlando di Lasso czy Josquin des Pres. Na szczególną uwagę zasługiwało Ergo sum panis vivus Clemensa non Papa, które podobnie jak Lementationes podejmuje wielkoczwartkowy motyw ofiary Chrystusa jako sakramentu chleba żywego. Bez znajomości łaciny trudno jest w pełni odebrać piękno tego typu pieśni, jednak w tym przypadku przekazane cierpienie jest na tyle wyraziste, że zrozumienie tekstu wydaje się wręcz zbędne.
Pięknym zakończeniem było wysłuchanie In te Domine sprevi Wacława z Szamotuł, które było pierwszym w historii utworem polskiego artysty drukowanym za granicą. Klarowność formy i tekstu stanowiło doskonale zwieńczenie nocnych uroczystości Wielkiego Czwartku. Serdecznie dziękujemy za ten koncert i z niecierpliwością czekamy na więcej!
Recenzja: Patryk Nalepka
Misteria Paschalia
Tytuł: Lamentationes
Wykonawcy: Cracow Singers
Data: 29.03. 2018 r.
Materiały prasowe: Misteria Paschalia