close
Prawdziwie Filmowy Kraków

Prawdziwie Filmowy Kraków

Tuż po krakowskiej premierze „Twarzy” Małgorzaty Szumowskiej, zakończeniu planu zdjęciowego do filmu „Gareth Jones” Agnieszki Holland i wspólnej promocji podczas 68. Berlinale– nadszedł czas na trzy filmowe festiwale. Najbliższe miesiące: kwiecień, maj i czerwiec upłyną pod znakiem dobrego kina, muzyki filmowej i świetnych spotkań z ludźmi dużego ekranu i nie tylko. Zaczynamy od Off Camera, która startuje już za tydzień, a następnie zapraszamy na 58. Krakowski Festiwal Filmowy oraz 11. Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie. Po raz pierwszy w historii wszystkie wydarzenia wzajemnie się promują!

„Połączenie sił i wspólna promocja to klucz do sukcesu, zwłaszcza w tak konkurencyjnej branży jak film” – mówi prezydent Krakowa Jacek Majchrowski. I dodaje: „Kraków wciąż przyciąga filmowców. Dopiero co skończyły się zdjęcia do najnowszego filmu Agnieszki Holland, w którym zagrały magistrat jako Londyn lat 30-tych i ulica Zyblikiewicza jako Moskwa – lat 30-tych. Nasza Komisja Filmowa intensywnie pracuje nad budowaniem wizerunku miasta przyjaznego reżyserom: wspiera ich finansowo, czy pomaga w organizacji planów. Kraków od zawsze wysyła branży filmowej mocny, spójny i konsekwentny komunikat  – przyjeżdżajcie i kręćcie filmy tutaj!”

Goście tegorocznego 68. Berlinale otrzymali od Krakowa zaproszenie na trzy filmowe festiwale, które ukazało się w prestiżowych wydaniach magazynu „Variety”. Krakowa podczas międzynarodowego konkursu nie dało się nie zauważyć, ze względu na wspólne stanowisko trzech krakowskich festiwali. Na początku maja mieszkańcy stolicy Małopolski jako pierwsi mogli obejrzeć film „Twarz” Małgorzaty Szumowskiej, który zdobył Srebrnego Niedźwiedzia. Teraz reżyserkę będzie można zobaczyć w stolicy Małopolski podczas pierwszego filmowego festiwalu – OFF Camera, która zaczyna się za tydzień!

„Festiwal  docenia twórców mówiących własnym głosem, podejmujących tematy, które dają do myślenia, wpływają na rzeczywistość. Jego filozofia jest zgodna z duchem Krakowa. Pokazuje, że różnice mogą nie tylko dzielić, ale też łączyć i inspirować do działania” – podkreśla Szymon Miszczak, Dyrektor Festiwalu. Podczas 11. edycji (27 kwietnia – 6 maja) Off Camera zamieni  przestrzeń miasta w plenerowe kina. Sale pod gwiazdami powstaną na Placu Szczepańskim, nad rzeką czy na dachach krakowskich kamienic. Kino niezależne przybliżą mieszkańcom miasta i turystom sami artyści. Z dala od fleszy fotoreporterów i czerwonych dywanów spotkają się z publicznością w specjalnie utworzonym Miasteczku Filmowym. Dzięki wsparciu otrzymanemu w ramach Konkursu Głównego Wytyczanie Drogi – 100 000 USD – i Konkursu Polskich Filmów Fabularnych – 300 000 PLN – na dużym ekranie pojawiają się kolejne tytuły, które niejednokrotnie pokazują, jak ciekawe plany filmowe można znaleźć w Polsce. Impreza jest prekursorem nowych projektów na rynku festiwalowym. To w ramach Off Camera powołano do życia pierwszą sekcję festiwalową poświęconą serialom, która ewoluowała w specjalny projekt SERIALCON. Od ponad dekady niezmiennie łączy też filmową refleksję z doświadczeniem akademickim. Z kolei Off Camera Pro Industry to przestrzeń aktywnego networkingu i developmentu, okazja do pracy warsztatowej polskich aktorów z hollywoodzkimi reżyserami castingów. Festiwal jest także prężnie rozwijająca się marką w mediach społecznościowych. Dzięki transmisjom ze spotkań i wydarzeń festiwalowych widzowie z całego kraju mogą lepiej poznać kino niezależne i jego twórców.

Krzysztof Gierat, dyrektor Krakowskiego Festiwalu Filmowego cieszy się na wspólne działania i podkreśla: „Jesteśmy różni jak różnorodne są filmy, ale nasz odbiorca jest jeden. To fan kina, który kocha magię ciemnej sali kinowej i rytuał wspólnego oglądania. To do niego kierujemy nasz przekaz – ten miesiąc spędzisz w kinie.” Wszyscy fani kina podczas 58. odsłony Krakowskiego Festiwalu Filmowego od 27 maja do 3 czerwca będą mieli okazję obejrzeć w 4 konkursach i 14 sekcjach pozakonkursowych około 250 filmów z Polski i z całego świata, w większości prezentowanych w naszym kraju po raz pierwszy. Pokazom towarzyszyć będą spotkania z twórcami, warsztaty i wystawy, koncerty oraz wydarzenia dla branży KFF Industry, takie jak prezentacje nowych polskich projektów dokumentalnych. Do Krakowa powróci syryjski reżyser Talal Derki („The Return to Homs”) z najnowszym filmem „Of Fathers and Sons” (nagroda w Sundance), a wśród polskich filmów konkursowych m.in. głośny dokument Marty Prus „Over the limit”. Tegoroczną nagrodę Smoka Smoków otrzyma Sergei Loznitsa, wybitny twórca filmów dokumentalnych, który w Krakowie zwyciężał wielokrotnie. W programie retrospektywa twórczości laureata oraz master class. Gościem specjalnym tej edycji jest kinematografia estońska. W ramach sekcji „Fokus na Estonię” zaprezentowane zostaną najnowsze filmy dokumentalne i krótkometrażowe.

„Wielkim finałem sezonu filmowego w Krakowie, będzie 11. edycja Festiwalu Muzyki Filmowej, który na całym świecie zasłynął już z rozmachu produkcyjnego, i który nasi goście z Hollywood nazywają Cannes muzyki filmowej. Po 10 latach budowania pozycji w branży, otwieramy się bardziej na eksperyment, kładziemy nacisk na muzykę z kina polskiego i europejskiego. Festiwal wciąż honoruje zasłużonych i uznanych kompozytorów, ale w tym roku zaprezentuje również nowe zjawiska muzyczne w polskiej kinematografii ostatnich lat” – mówi Izabela Helbin, dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego. O niepowtarzalności imprezy decyduje łączenie wysokiej jakości interpretacji muzyki filmowej wykonywanej przez znanych muzyków i orkiestry w połączeniu z wysokiej jakości obrazem. Monumentalne widowiska muzycznofilmowe wyróżniają się śmiałością produkcyjną, innowacyjnością w sferze technologii dźwięku i obrazu, ale również rozmachem wykonawczym, poziomem artystycznym prezentowanych dzieł oraz ze względu na obecność najwybitniejszych twórców i kompozytorów. FMF to także ważne spotkania branżowe, a zarazem miejsce prawykonań wielu dzieł muzyki filmowej, nierzadko w obecności reżyserów światowego formatu. Na festiwalu gościli – zdobywcy Oscara: Hans Zimmer, Dario Marianelli, Elliot Goldenthal, Tan Dun, Howard Shore, Jan A.P. Kaczmarek, wybitni kompozytorzy Joe Hisaishi, Shigeru Umebayashi, Don Davis, Alberto Iglesias, Trevor Morris, Patrick Doyle, Garry Schyman, Wojciech Kilar, Abel Korzeniowski, Reinhold Heil, Johnny Klimek, Eric Serra oraz reżyserzy: Tom Tykwer, Julie Taymor, Tomas Alfredson.

Dagmara Marcinek

Dagmara Marcinek

When I'm hungry, I eat. When I'm thirsty, I drink. When I feel like saying something, I say it.

„Pieśń torby na pawia”

„Zamęt”

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. dowiedz się więcej

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych.
Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb.
Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

Zamknij