Moją ulubioną grą planszową z dzieciństwa były warcaby. Chyba nikomu nie trzeba wyjaśniać jej zasad, a każdy jeśli nie grał, to przynajmniej słyszał o tej tradycyjnej formie zabawy, której celem jest zbicie pionków przeciwnika. Podobną, choć bardziej nowoczesną i ciekawszą wersją warcab, jest Zertz – trzecia gra z serii GIPF, której autorem jest Kris Burm.
Zertz, to gra logiczna, która polega na zebraniu odpowiedniej ilości kul z rozgrywanej planszy. Planszę tworzą pierścienie (jest ich dokładnie 37), które układamy w kształt plastra miodu, a na nich stawiamy kule, które dostępne są w trzech kolorach (białym, czarnym i szarym). Gracz sam decyduje, którą kulę użyje i w którym miejscu ją postawi (musi jednak pamiętać, że zwycięży jeśli zdobędzie 4 kule białe lub 5 szarych lub 6 czarnych albo po 3 z każdego koloru). Po postawieniu kuli gracz, za każdym razem zabiera jeden dowolny, znajdujący się na brzegu pierścień, co powoduje zmniejszanie się planszy, a tym samym zwężenie zakresu ruchów swoich i przeciwnika.
Trzeba sporo się na główkować, by zbić odpowiednią kulę i zdobyć jej odpowiedni kolor. Gracz musi wykazać się sporą spostrzegawczością i pomysłowością, a także logicznym myśleniem i ogromnym skupieniem. Wygranie rozgrywki wcale nie jest takie proste, bowiem kule można również zdobyć oddzielając pierścień od krawędzi planszy (jeśli takowy zostanie nie zauważony przez naszego przeciwnika). Dodatkowo, jeśli plansza się zmniejszy do tego stopnia, że zakres ruchów nie będzie już możliwy, gracz dokłada do niej swoje zdobyte już kule, co sprawia, że rozgrywka staje się jeszcze bardziej ciekawsza.
Proste zasady, solidne wykończenie i świetna zabawa gwarantowana. Pomimo, że Zertz nie jest typową grą planszową, w której mamy własne pionki i typową szachownicę, po której się poruszamy, to jednak gwarantuje równie świetną zabawę, co tradycyjna forma dobrze już nam znanych warcabów. Gra jest naprawdę atrakcyjna, a jej solidne wykonanie umożliwia wielokrotne jej użytkowanie. Zertz należy do tego rodzaju gier, które nigdy się nie nudzą, bowiem niezliczona ilość kombinacji powoduje, że za każdym razem jest ona tak samo ciekawa. Każdy gracz chce wygrać, każdy więc musi bacznie obserwować ruchy swojego przeciwnika i każdy musi wykazać się sporą przebiegłością, by przechytrzyć swojego rywala i nie pozwolić mu zdobyć kul. Cała gra ma charakter łamigłówki – czasami, któreś kule musimy poświęcić, by zdobyć inne i tym samym przybliżyć się do zwycięstwa.
Oczywiście Zertz, nie jest grą z jakimiś nieoczekiwanymi zwrotami akcji, pełną szybkich ruchów czy wielkich emocji, jednak fani logicznych łamigłówek na pewno będą zadowoleni. Ze względu na proste zasady, jest to gra przeznaczona w zasadzie, dla każdego – producent zaprasza do zabawy już dziewięcioletnie dzieci. Bardzo wciągająca, wcale nie banalna gra, którą osobiście jestem oczarowana. Opracowanie własnej strategii na wygraną wcale nie jest takie proste, sprawdź więc czy i Tobie uda się przechytrzyć przeciwnika i zdobyć kule, które doprowadzą Cię do wygranej.
Autor recenzji: Magdalena Liszka
Tytuł: „Zertz”
Wydawca: Rebel
Projektant: Kris Burm
Liczba graczy: 2 osoby
Wiek: od 9 lat
Czas gry: ok. 30-60 minut
Link do produktu: https://www.rebel.pl/product.php/1,1523/102986/Seria-Gipf-ZERTZ.html