Nie ma dziś dobrze funkcjonującego biznesu bez social mediów. Wszędzie tam, gdzie pojawia się potrzeba komunikacji z klientem, Facebook czy inne media społecznościowe zaczynają odgrywać kluczową rolę. Budują pozytywny wizerunek, promują markę, ułatwiają kontakt i wspierają sprzedaż. Jak jednak działać w świecie SM, by odnieść sukces? To właśnie tłumaczy książka „Twoja firma w social mediach. Podręcznik marketingu internetowego dla małych i średnich przedsiębiorstw” Marcina Żukowskiego.
Internet to Dziki Zachód — „wejście w jego obszar musi oznaczać nieuniknione kłopoty, gdyż króluje w nim przemoc, a podstępnych i brutalnych przestępców jest więcej niż uczciwych obywateli czy prawomyślnych szeryfów” [M. Kamińska]. Możesz więc łatwo tu zginąć — jeśli nie znasz reguł
Marcin Żukowski już na wstępie ostrzega, że bez znajomości zasad prowadzenia firmy w mediach społecznościowych można łatwo utopić wizerunek firmy. Owszem są osoby, które osiągają sukces, działając intuicyjnie, jednak szczęściu zawsze warto pomóc.
Książka podzielona jest na pięć rozdziałów: pierwszy pokazuje miejsce firm w świecie social mediów, ostatni prognozuje jak zmieni się medialna przestrzeń w najbliższej przyszłości. Na początku i końcu podręcznika znajdziemy wiele przykładów udanych i nieudanych zagrań marketingowych, anegdot, porównań mechanizmów internetu do sytuacji z codziennego życia. Dużo tu też danych, liczb, dat, historii i kontekstów. Pomiędzy nimi rozdziały bardziej praktyczne: o potrzebie analizy rynku, monitorowaniu mediów i internetowych trendach, które już warto wdrażać w swoim biznesie. W samym środku książki ukrył się natomiast rozdział najgęstszy, najbardziej napakowany treścią i najprzydatniejszy, czyli przegląd narzędzi SM.
Tu została zawarta kwintesencja tego, co robić w internecie, żeby nasza marka została zauważona w sieci. Po pierwsze zebrane są w jednym miejscu wszystkie najważniejsze kanały mediów społecznościowych: Facebook, Messenger, Twitter, Pinterest, Instagram, blogerzy i influencerzy czy LinkedIn. Po drugie każdy z tych kanałów opisany jest w osobnym rozdziale lub podrozdziale, gdzie szczegółowo wypunktowane jest do czego na się może przydać, z jakich narzędzi tam korzystać, jak wchodzić w interakcję z innymi użytkownikami oraz jaką strategię zastosować.
Wiele z informacji zawartych w książce wydaje się być oczywistym, dla osób korzystających na co dzień z social mediów, jednak książka przyjmując formułę podręcznika musi opowiadać o zjawisku krok po kroku. A poza tym to, że coś jest dla nas oczywiste, gdy korzystamy z Facebooka w celach prywatnych, nie oznacza, że będziemy o tym pamiętać budując strategię marketingową swojej małe firmy. Poza tym o wielu narzędziach najzwyczajniej się zapomina, a książka pozwala uporządkować chaotyczną wiedzę i z rozwagą zaplanować budowanie wizerunku swojej marki w mediach społecznościowych.
Autor książki, Marcin Żukowski, nie tylko pracuje w agencji marketingowej, więc zna temat od kuchni, ale także jest autorem wielu tekstów branżowych i panelistą na konferencjach czy szkoleniach. Bardzo luźny styl i potoczne słownictwo, którym się posługuje nie przypomina podręcznika, a raczej przewodnik po narzędziach i trendach. Jeśli na wstępie książki wita cię cytat, i z „Biblii”, i z Ojca chrzestnego”, to trzeba być pewnym, że dalej nieoczywistych połączeń i przykładów będzie jeszcze więcej.
„Twoja firma w social mediach. Podręcznik marketingu internetowego dla małych i średnich przedsiębiorstw” przyda się tym, którzy dopiero zaczynają promocję swoje firmy w social mediach, jak i tym, którzy chcą uporządkować swoją wiedzę i nadać działaniom marketingowym kierunek działania. Zainteresuje też tych, którzy chcą wiedzieć, jak zmienia się przestrzeń mediów społecznościowych, czym jest so-lo-mo albo hipsteryzacja biznesu.
Dagmara Marcinek
„Twoja firma w social mediach.
Podręcznik marketingu internetowego dla małych i średnich przedsiębiorstw”
Autor: Marcin Żukowski
Wydawnictwo: Onepress
Za książkę dziękuję księgarni HELION. Książka dostępna pod LINKIEM