close
Cykl wykładów Research Tank w Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK

Cykl wykładów Research Tank w Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK

Fundacja Nośna zaprasza na cykl wykładów w ramach projektu Research Tank, który dokumentuje i popularyzuje badania z zakresu historii sztuki i antropologii wizualnej, kładąc szczególny nacisk na potencjał poznawczy sztuki i jej społeczno-polityczne konteksty. Wykłady odbędą się w październiku i listopadzie w Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK.

W swojej pierwszej odsłonie RESEARCH TANK w całości oddaje głos badaczkom z Europy Środkowo-Wschodniej: Marinie Gržinić, Caterinie Predzie i Emese Kürti. Próbuje dokonać tym samym rewizji geografii artystycznej i uzupełnienia historii sztuki „pisanej” z zachodniej perspektywy. Poruszając zagadnienia nekropolityki, sztuki w obliczu dyktatur oraz artystycznych strategii oporu, staje się rodzajem przewodnika dla tych, którzy zainteresowani są, ujmowanymi w możliwie interdyscyplinarnej perspektywie, miejscami spotkań sztuki i polityki.

W ramach cyklu we wrześniu odbyło się spotkanie z Mariną Gržinić pt. Nekropolityka i polityczne wymiary sztuki współczesnej.

Zapraszamy na kolejne wykłady już wkrótce:

Caterina Preda
Sztuka, państwo i ideologia w czasie komunistycznych dyktatur Europy Wschodniej
13.10.2018, sobota, godz. 18.00
miejsce: Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie

Prezentacja dotyczyć będzie roli sztuk wizualnych w czasie komunistycznych dyktatur w Europie Wschodniej (1945–1989), szczególnej analizie poddając relację między państwem a artystą. Twórcy często byli zmuszani lub zachęcani do wpisywania się w ramy oficjalnej ideologii, a także nagradzani za to finansowo. Ich postawy jednak się różniły – z jednej strony pomagali utrwalać nową estetykę opartą na socrealizmie, z drugiej opierali się temu wezwaniu. Część wykładu poświęcona zostanie związkom zawodowym twórców, powstającym na przełomie lat 40. i 50. Odpowiadały one za zamówienia na projekty artystyczne i w istotny sposób wpływały na kształtowanie państwowej estetyki. Analiza dyktatur komunistycznych stanie się także punktem wyjścia do refleksji nad radykalizującymi się tendencjami we współczesnej rzeczywistości społecznej.

Caterina Preda jest pracowniczką Wydziału Nauk Politycznych Uniwersytetu w Bukareszcie. Jej zainteresowania badawcze oscylują wokół zagadnień związanych z relacjami między polityką i sztuką, w szczególności wokół współczesnych form dyktatury w Europie Środkowo-Wschodniej i Ameryce Południowej. Autorka między innymi książki Art and Politics under Modern Dictatorships. A Comparison of Chile and Romania (2017).

Emese Kürti
Nieposłuszni. Granice sprzeciwu w węgierskiej sztuce eksperymentalnej
24.11.2018, sobota, godz. 18.00
miejsce: Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie

Pierwsze eksperymenty z muzyką konkretną i elektroniczną na Węgrzech prezentowano pod koniec lat 50. poza oficjalnym obiegiem, w kręgach związanych z tamtejszą kontrkulturą. Muzyczna awangarda pojawiła się więc poza ramami instytucjonalnymi, choć główny przedstawiciel nowej muzyki (kompozytor i radiolog, dr. László Végh) działał na pograniczu ówczesnej kultury i polityki. „Podwójny agent” neoawangardy – jak określił go jeden z inicjatorów pierwszego węgierskiego happeningu – jednocześnie pracował dla tajnej policji, uczestniczył w życiu subkultur młodzieżowych i tworzył sztukę progresywną w Budapeszcie. Niejednoznaczna postawa artysty wynikała z jego kluczowej roli w kształtującym się akcjonizmie, inspirowanym muzyką eksperymentalną. Podczas wykładu przyjrzymy się muzyce awangardowej i akcjonizmowi węgierskiemu, paradoksom etycznym różnych pokoleń artystycznych, a także złożoności subwersywnych idei z lat 60. i 70.

Emese Kürti – historyczka i krytyczka sztuki, od 2009 do 2015 roku związana z Muzeum Ludwiga w Budapeszcie. Do roku 2018 kierowniczka acb ResearchLab, prowadzącego badania nad neoawangardą. Redaktorka książek BOSCH+BOSCH: Conceptual Practices from the Former Yugoslavia, Screaming Hole: Poetry, Sound and Action as Intermedia Practice in the Work of Katalin Ladik (2017) i Glissando and Plucking Strings. Contemporary music and the neo-avantgarde in the underground spaces, 1958–1970 (L’Harmattan, 2018).


Projekt współfinansowany ze środków Miasta Kraków.

Partnerzy projektu: Miasto Kraków, Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie, Biblioteka Muzeum Współczesnego MOCAK w Krakowie

Patroni medialni projektu: Easttopics, O.pl Polski Portal Kultury, Blok Magazine


Materiały prasowe: Fundacja Nośna

Closer (recenzja)

Wernisaż wystawy Uwe Schloen / Sebastian Wywiórski w ARTzonie

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. dowiedz się więcej

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych.
Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb.
Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

Zamknij