Europejski Dzień Kina Artystycznego odbędzie się 14 października na całym kontynencie i w kilku kinach poza nim z inicjatywy organizacji pozarządowej CICAE, przy wsparciu Europa Cinemas. Europejski Dzień Kina Artystycznego ma udowodnić, że kina są żywymi publicznymi miejscami spotkań kulturowych i pełnią ważną funkcję społeczną. Uwaga zostanie skierowana zarówno na kino jako formę przekazu artystycznego, jak i na kino jako obiekt, bez którego ten przekaz byłby niemożliwy.
Europejski Dzień Kina Artystycznego ma udowodnić, że kina są żywymi publicznymi miejscami spotkań kulturowych i pełnią ważną funkcję społeczną. Skierujemy uwagę zarówno na kino jako formę przekazu artystycznego, jak i na kino jako obiekt, bez którego ten przekaz byłby niemożliwy. Chcemy również pokazać, że ta funkcja kina w szczególny sposób wyróżnia kina studyjne.
Kina są ważną częścią krajobrazu kulturowego i wzbogacają społeczności – w miastach i na wsi. Gromadzą ludzi i dają im poczucie wspólnoty, niezależnie od wieku, pochodzenia, wykształcenia czy dochodu. Co roku ponad 100 milionów osób odwiedza kina arthousowe. Odgrywają one kluczową rolę w promowaniu różnorodności kulturowej i prezentowaniu młodych talentów.
14.10, godz. 16:30 – “Love Express. Przypadek Waleriana Borowczyka” + prelekcja prof. dr hab. Bogusława Skowronka
Historia wzajemnych powiązań między strefami sztuki wysokiej, seksualności i rynku kultury opowiadana z perspektywy kariery niepokornego reżysera i artysty wizualnego Waleriana Borowczyka przez bliskie mu osoby i wielkie postacie kina zainspirowane jego twórczością. Jak to się stało, że ten hołubiony w latach 70. XX wieku przez krytyków i festiwale filmowe artysta został w latach 80. XX wieku wchłonięty przez rynek filmów erotycznych? W jaki sposób reżyserowi, który tworzył światowej klasy kino, a jego filmy pokazywane były w konkursie w Cannes, przypięto łatkę twórcy filmów erotycznych. Film w oryginalny sposób portretuje zawirowania rewolucji seksulanej i jej konsekwencje. Udział w nim wzięli współpracownicy Borowczyka, a także znani filmowcy i teoretycy kina, w tym: Terry Gillian, Bertrand Bonell, Neil Jordan, Andrzej Wajda, Patrice Leconte i Slavoj Žižek.
Zapraszamy na słowo wstępu oraz dyskusję przygotowaną przez prof. dr hab. Bogusława Skowronka, filmoznawcę z Uniwersytetu Pedagogicznego.