Od marca do grudnia 2018 r. trwała realizacja projektu „ZIELONY DOM w dobrym guście”. Poniżej publikujemy sprawozdanie.
Podczas zajęć, warsztatów i wykładów beneficjenci zapoznali się z definicją architektury, historią powstawania dzieł tworzonych przez człowieka dla zaspokojenia swoich potrzeb zarówno osobistych, społecznych, materialnych jak i duchowych od najstarszych czasów. Historia powstawania tych dzieł od prehistorii poprzez starożytność i początki budownictwa na świecie, w Europie północnej i Polsce to przegląd działalności człowieka w sferze artystycznej i użytkowej. Poprzez przykłady wnętrz od najstarszych miejsc zamieszkania -jaskiń, ziemianek, chat z gliny, drewna, kamienia do grodów, zamków, dworów aż po nowoczesne wnętrza domów.
Przy omawianiu poszczególnych wnętrz na przestrzeni wieków uczniowie zapoznali się ze :
– sposobem projektowania powierzchni mieszkalnej i gospodarczej
– uwzględnieniem strefowania mieszkań/domów
– mediami w mieszkaniu
– problemem doświetlenia wszystkich stref mieszkania/domu
– wyposażenia poszczególnych pomieszczeń
– sposobem dobierania kolorów w poszczególnych pomieszczeniach
– sposobem dobierania materiałów wykończeniowych
– wyposażeniem wnętrz w meble tradycyjne, klasyczne, nowoczesne, nietypowe projektowane dla odbiorcy
-przykładami ekologicznych rozwiązań w projektowaniu: od użytych materiałów budowlanych (glina, materiały wtórnie użyte), poprzez zastosowanie ekologicznych rozwiązań pozyskiwania wody (deszczowa), energii (panele słoneczne), po samowystarczalność w pozyskiwaniu żywności (własne ogrody, oranżerie) na przykładzie nowoczesnych samowystarczalnych ziemianek – earthshipów.
Teorię uczniowie uzupełnili zajęciami praktycznymi poprzez:
– wykonanie rysunku odręcznego rzutu klasy
– wykonanie rysunku odręcznego- projektu domu marzeń (domu w jakim chcieliby mieszkać)
– wykonanie modelu domu marzeń dobierając właściwe funkcje swojego domu z zastosowaniem koloru, różnych faktur, odpowiednim doświetleniem i wyposażeniem w minimeble
Ostatni punkt praktycznych zajęć wpisuje się w założenia projektu Zielony Dom w dobrym guście- projektowania własnej przestrzeni w domu. Modele domu marzeń zostały skonsultowane w rodzinach, gdzie uczniowie przedstawili rodzicom (rodzeństwu) swoje projekty i przemyślenia dotyczące potrzeb i ewentualnych zmian w ich otoczeniu.
Przygotowaniem do projektowania klas czy części korytarzy i jego kontynuacji było wykonanie inwentaryzacji miejsc w szkołach, które zostały wytypowane przez uczniów i dyrekcję do adaptacji i zmiany zarówno kolorystycznej jak i funkcjonalnej. Na podstawie inwentaryzacji powstały projekty rzutów wraz z rozwinięciem ścian z uwzględnieniem przyszłej funkcji wypoczynkowej, wystawienniczej i sportowej.
Podsumowaniem tegorocznych zajęć było spotkanie integracyjne trzech szkół :
Szkoły Podstawowej im. ks. S. Konarskiego z Wielkiej Wsi,
Szkoły Podstawowej nr 30 im. K. Pułaskiego z Krakowa,
Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci Niewidomych i Niedowidzących w Krakowie .
Beneficjenci zadania mieli możliwość poznania się oraz przyjrzenia się obiektowi- domek ze słomy i gliny w Prądniku Korzkiewskim, którego wnętrze będzie projektowane przez wszystkich uczestników zadania.
Uczniowie po zapoznaniu się z historią powstania domku (procesem budowy, sposobem zagospodarowania, zajęciami tynkowania gliną przez dzieci z innych szkół, zajęciami ceramicznymi i wykończeniem elewacji jak i stanem obecnym), zaproponowali – po ożywionej dyskusji – funkcje domku i spis potrzebnego wyposażenia.
Zarówno wnętrza w szkole jak i w Prądniku Korzkiewskim będą wykonywane w przyszłym roku według wytycznych powstałych w 2018 roku.
Do wszystkich zdarzeń zostały utworzone strony na facebook’u:
Wielka Wieś https://www.facebook.com/zielony.dom.96
Tyniecka https://www.facebook.com/zielony.domek.359
Konfederacka https://www.facebook.com/zielony.domm.9
Materiały prasowe: Fundacja Wyspart