close
Jak zbudować efektywny dział marketingu?” Piotra Golczyka (RECENZJA)

Jak zbudować efektywny dział marketingu?” Piotra Golczyka (RECENZJA)

Marketing jaki jest, każdy widzi chciałoby się powiedzieć, bo mimo iż nie jest to szkolny przedmiot, podstawową wiedzę na temat tej dziedziny ma chyba każdy. Coraz więcej mówi się o świadomym kupowaniu czy manipulacji w reklamach, jakich dopuszczają się na szeroką skalę producenci. Gdyby jednak chcieć zbadać marketing pod mikroskopem szybko okaże się, że sama wiedza o mechanizmach marketingowych nie wystarczy, by skutecznie działać. O tym właśnie pisze Piotr Golczyk w publikacji pt. „Jak zbudować efektywny dział marketingu?”

Można by powiedzieć, że działania marketingowe bywają jak stąpanie po kruchym lodzie – teoretycznie wiemy, że da się przejść, ale skąd wiadomo jak stawiać kolejne kroki, by nie utonąć? Piotr Golczyk radzi w swojej książce, by przede wszystkim zrozumieć marketing: współdziałać i wypracować procesy, które będą efektywne. Budując zespół nie tylko postawić na kreatywność, ale raczej przede wszystkim na analizę: rynku, potrzeb firmy i oczekiwań klientów. Zachęca przy tym, by starać się edukować prezesa swojej organizacji – im wcześniej zrozumie, że bez kooperacji i przepływu informacji nie zbuduje dobrej strategii, tym lepiej. Radzi przy tym: „traktuj swojego marketera jak elektryka od wysokich napięć. Jeśli mówi <nie dotykaj>, to nie dotykaj”. Gdyby faktycznie właściciele przedsiębiorstw dotarli do tej publikacji, bez wątpienia uderzyliby się w piersi i przyznali, że od marketingu to jednak więcej wymagają, niż dają. Wystarczy przejrzeć przytoczone przez autora „grzechy główne”, jakie mają na swoim sumieniu osoby decyzyjne: traktowanie marketingu jako generatora kosztów, patrzenie na zespół marketingu jak na osoby od prezentacji i kolorów czy oderwanych od rzeczywistości artystów. Tymczasem nic bardziej mylnego – w sprawnym dziale marketingu nadrzędną kwestią jest opracowywanie strategii działania w oparciu o twarde dane czy analizy. Kluczem do sukcesu jest więc pomoc i wsparcie tej „samotnej wyspy” wszelkiego rodzaju informacjami, planami czy sukcesami. Można więc upraszczając stwierdzić, że funkcjonowanie marketingu w firmie jest diagnozą komunikacji między działami, a więc jest to praca wspólna.

 

„Połowa pieniędzy zainwestowanych w marketing jest wyrzucana w błoto, ale niestety nie wiadomo która”
~John Wanamaker

To książka, która z pewnością zadowoli każdego czytelnika: dla początkujących w branży będzie inspiracją do budowania dobrych relacji i lekcją cennych wskazówek, a u wytrawnych marketingowców z wieloletnim doświadczeniem wywoła uśmiech zadowolenia, który potwierdzi ich wiedzę. Bez frazesów, wielkich słów, za to z odnośnikami do źródeł i tłumaczeniem specyficznego słownictwa. Nie jest to kolejna książka, powstałą na fali mody poradnikowej, to raczej zbiór wielu lat pracy i nabytej przy tym wiedzy. Ach, i zgodnie z obietnicą autora, książkę czyta się w jeden wieczór – lub w oczekiwaniu na kolejną konferencję w pracy (choć to może nie zostać zrozumiane przez Przełożonego).

Autor recenzji: Małgorzata Świerad

Tytuł: „Jak zbudować efektywny dział marketingu?”

Autor: Piotr Golczyk

Data premiery: 2018 r.

Wydawnictwo: Novae Res

Małgorzata Świerad

Małgorzata Świerad

W Redakcji od lipca 2016. Z miłości do literatury pisze książkowe recenzje, choć zdarza się Jej popełnić przestępstwo zrecenzowania dobrego filmu czy sztuki. Z wykształcenia kulturoznawczyni, a z pasji autorka bloga http://slowaslowaslowa.pl/ .

„Artysta. Opowieść o moim ojcu” Wojciecha Manna

Styczniowe zapowiedzi Wydawnictwa Novae Res

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. dowiedz się więcej

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych.
Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb.
Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

Zamknij