close
Zwycięzcy 59. Krakowskiego Festiwalu Filmowego

Zwycięzcy 59. Krakowskiego Festiwalu Filmowego

“Adwokatka”, “Portret Suzanne”, “Mój kraj taki piękny” i “Była sobie Aurora” to złoci laureaci 59. Krakowskiego Festiwalu Filmowego. W sobotę, 1 czerwca, w wypełnionej po brzegi sali kina Kijów.Centrum międzynarodowe jury przyznało nagrody najlepszym filmom dokumentalnym, krótkometrażowym i animowanym, które przez cały festiwalowy tydzień rywalizowały o względy ekspertów i publiczności w krakowskich kinach.

– Wieczór, który jest przed nami będzie pełen radości, wzruszeń i niespodzianek – rozpoczęła uroczyście Patrycja Wanat, prowadząca galę zamknięcia 59. Krakowskiego Festiwalu Filmowego. W ceremonii wręczenia nagród wzięli udział przedstawiciele branży filmowej i miłośnicy kina z całego świata. Wieczór uświetnił recital Mikołaja Trzaski, który był także członkiem jury konkursu DocFilmMusic.

Zwycięstwo w Międzynarodowym konkursie filmów dokumentalnych, a tym samym możliwość ubiegania się o nominację do Oscara, zapewnił sobie film dokumentalny “Adwokatka(reż. Rachel Leah Jones, Philippe Bellaiche). Leah Tsemel, bohaterka filmu, od pięćdziesięciu lat broni spraw uznanych za przegrane. Będąc izraelską aktywistką na rzecz praw człowieka, zasłynęła głównie jako sądowa obrończyni Palestyńczyków, także tych oskarżanych o terroryzm. Jury, pod przewodnictwem Jacka Petryckiego, w którego składzie zasiadali także Talal Derki (Niemcy), Marja Pallassalo (Finlandia), Shane Smith (Kanada) oraz Ágnes Sós (Węgry) uznało, że ten stworzony z precyzją, wnikliwością i humorem film, nie tylko pokazuje heroiczną kobietę walczącą z przeciwnościami losu, ale także osobę, która inspiruje nas swoim niezachwianym przekonaniem, że sprawiedliwość może i ostatecznie zwycięży. Film otrzymał także rekomendację KFF do Europejskiej Nagrody Filmowej.

Srebrny Róg dla średniometrażowego filmu dokumentalnego otrzymali David Ofek oraz Tal Michael za film “Przy łóżku kolaboranta” (Izrael), natomiast drugi Srebrny Róg, dla najlepszego pełnometrażowego filmu dokumentalnego, trafił do Adána Aliagi oraz Àlexa Lory za  “Czwarte królestwo” (Hiszpania, USA, Meksyk). Dokument otrzymał także nagrodę Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych (FIPRESCI).

Laureatką najstarszego festiwalowego konkursu – Międzynarodowego konkursu filmów krótkometrażowych – została Izabela Plucińska za film “Portret Suzanne” (Polska, Niemcy, Francja). Jury, któremu przewodził polski reżyser Xawery Żuławski, przyznało reżyserce nagrodę Złotego Smoka za mistrzostwo w kształtowaniu materii i błyskotliwe balansowanie między surrealistyczną wizją a realnością. Według jury to dzieło kompletne i zachwycające.

Srebrne Smoki to nagrody przyznawane najlepszym filmom krótkometrażowym reprezentującym wszystkie filmowe gatunki konkursu. Srebrnym Smokiem za najlepszy film dokumentalny została nagrodzona Aleksandra Maciejczyk za produkcję “Połączeni” (Polska). Najlepszym filmem animowanym został uznany francusko-belgijski “Strach pod żebrami” (reż. Bruno Tondeur), a Srebrnego Smoka za najlepszy krótkometrażowy film fabularny otrzymał Dekel Berenson za film “Ashmina” (Wielka Brytania, Nepal). Kandydatem KFF do Europejskiej Nagrody Filmowej w kategorii filmu krótkometrażowego została macedońska animacja “Edna” w reżyserii Vuka Mitevskiego.

Najlepszym dokumentalnym filmem muzycznym i tym samym laureatem nagrody Złotego Hejnału, decyzją Jury pod przewodnictwem Bretta Morgena, został norweski dokument “Była sobie Aurora” (reż. Stian Servoss, Benjamin Langeland).

Bohaterka filmu Aurora Aksens bywa nazywana cudownym dzieckiem Björk i jest jedną z najbardziej charyzmatycznych wokalistek młodego pokolenia. Artystka uchyla w filmie drzwi do swego magicznego świata. Jury nagrodziło film za wyniesienie gatunku, jakim jest muzyczny dokument, na wyższy poziom. Film otrzymał także nagrodę jury studenckiego.

Złotego Lajkonika w Konkursie polskim otrzymał film “Mój kraj taki piękny Grzegorza Paprzyckiego. Jury pod przewodnictwem Macieja Karpińskiego przyznało nagrodę za podjęcie aktualnego tematu zgodnie z tradycją polskiego filmu dokumentalnego uczestniczącego w życiu publicznym.

Najlepszym polskim filmem animowanym został “Acid Rain” Tomasza Popakula. To drugi Srebrny Lajkonik w karierze artysty – pierwszego otrzymał za film “Ziegenort” w 2013 roku. Tym razem jury doceniło reżysera za udowodnienie, że atrakcyjny wizualnie język animacji może być narzędziem do zrozumienia ważnych zjawisk współczesności.

Srebrny Lajkonik dla reżysera najlepszego filmu dokumentalnego trafił do Andreia Kutsili za film “Summa”, który według jury jest humanistycznym przesłaniem, wyrażonym w dojrzałej, harmonijnej formie.

Trzeci Srebrny Lajkonik, dla najlepszego filmu fabularnego, powędrował do Heleny Oborskiej za film “Ukąszenie” za odbiegające od schematów ujęcie relacji międzyludzkich i za poszukiwanie oryginalnego języka filmowego

Festiwalowa publiczność za najlepszy film 59.KFF uznała norweski dokument “Męski klub” w reżyserii Pettera Sommera i Jo Vemuda Svendsena.

W czasie zakończenia Krakowskiego Festiwalu Filmowego wręczono także nagrody KFF Industry oraz DOC LAB POLAND.

Dagmara Marcinek

Dagmara Marcinek

When I'm hungry, I eat. When I'm thirsty, I drink. When I feel like saying something, I say it.

„Kraj miodu” na Krakowskim Festiwalu Filmowym (recenzja)

Spotkanie autorskie z autorką „Lalkarza z Krakowa”

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. dowiedz się więcej

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych.
Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb.
Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

Zamknij