Książka Self-Reg. Opowieści dla dzieci o tym, jak działać, gdy emocje biorą górę to pozycja skierowana w równym stopniu do dorosłych oraz dzieci. Siedem opowiadań dla najmłodszych i siedem fragmentów przeznaczonych dla rodzica otworzą nam oczy na nowe możliwości rozwiązywania sytuacji przepełnionych stresem.
Tajemniczy tytuł odwołuje się do metody samoregulacji, która opiera się na poszukiwaniu przyczyn niewłaściwego zachowania i sposobów rozładowania napięcia z jak największą korzyścią zarówno dla dziecka, jak i dorosłego, a także dla ich wzajemnej relacji.
Wśród poruszonych tematów znajdziemy możliwe wyjaśnienia zachowań, które rodzice, nauczyciele czy inni dorośli na co dzień tylko obserwują. Potocznie bywają nazywane histerią bez powodu, nieuniknionymi kłótniami między rodzeństwem, bezstresowym wychowaniem, fanaberiami, robieniem sobie nawzajem na złość, „małpowaniem” niewłaściwych zachowań czy brakiem znajomości zasad dobrego wychowania. O tym, jak sobie radzić w poszczególnych sytuacjach w zachwycająco prosty i zrozumiały sposób pisze Agnieszka Stążka-Gawrysiak.
Książkę przeczytać można w mniej niż godzinę, jednak na pierwszej lekturze z pewnością nie skończy się spotkanie z nią. Nie pozwolą nam na to ani dzieci, które miały okazję wysłuchać choć jednego z opowiadań, ani nasze własne myśli, które będą potrzebowały powrotu do podanych przykładów i ich wyjaśnień. Doświadczyłam tego niedawno – niezależnie od wieku dzieci i liczebności grupy, którymi jako nauczycielka się zajmowałam, podopieczni niecierpliwie prosili o przeczytanie kolejnych historii. Co więcej, sprawdzanie zawartych w książce wskazówek w praktyce już zaczęło przynosić oczekiwane rezultaty. Drugą z przywołanych sytuacji – powrót do naukowej podbudowy wyjaśnianych zachowań – testuję nadal, regularnie.
Z perspektywy małych odbiorów atrakcyjne jest wysłuchiwanie opisów sytuacji, które w realnym świecie przydarzają im się na co dzień, przedstawionych przez autorkę w sposób bardzo wiarygodny, bez zbędnego wygładzania reakcji bohaterów. Dzięki występowaniu w każdej z historii dwójki rodzeństwa, sześcioletniego Kuby i trzyletniej Lenki o zupełnie odmiennych charakterach, dzieci mają szansę utożsamiać się z jednym z nich, jeszcze lepiej poznając własne emocje i ich podłoże. I to do takich właśnie odbiorców – w wieku przedszkolnym i może jeszcze wczesnoszkolnym – w największym stopniu ma szanse trafić przekaz opowiadań zawartych w książce Self-Reg. Drugą grupą docelową są wspomniani dorośli – posiadający własne pociechy, pracujący z małoletnimi zawodowo, bądź ci, którzy chcą lepiej zrozumieć zachowanie dzieci.
Zawarte w książce opowiadania można dowolnie modyfikować na potrzeby pracy z dziećmi. Pozycja ta pomoże nam zrozumieć nie tylko ich reakcje, ale i nasze własne zachowania, co może stać się punktem wyjścia do zwiększania skuteczności naszych starań i umacniania relacji z osobami z naszego otoczenia.
Autor recenzji: Agnieszka Wrońska
Tytuł: Self-Reg. Opowieści dla dzieci o tym, jak działać, gdy emocje biorą górę
Autor: Agnieszka Stążka-Gawrysiak
Wydawnictwo: Znak
Data premiery: 2019-05-15
Za egzemplarz dziękuję Wydawnictwu Znak.