Kino Paradox przedstawia repertuar na nadchodzący tydzień.
07.08 Piątek
18:00 Pokazy Filmów Ukraińskich w Krakowie ,,Wschód-Zachód”: Dom „Słowo” / reż. Taras
Tomenko / Ukraina / 2017 / 81′ — wstęp wolny / wejściówki do odbioru u organizatora Fundacja
Widowisk Masowych
20:00 Smak Pho / reż. Marko Bobrik / Polska, Niemcy / 2019 / 84'
08.08 Sobota
15:30 Pokazy Filmów Ukraińskich w Krakowie ,,Wschód-Zachód”: Dom „Słowo” / reż. Taras
Tomenko / Ukraina / 2017 / 81′ — wstęp wolny / wejściówki do odbioru u organizatora Fundacja
Widowisk Masowych
18:00 xABo: Ksiądz Boniecki / reż. Aleksandra Potoczek / Polska / 2020 / 73′
10.08 Poniedziałek
20:00 Wirtualna sala na MOJEeKINO.pl : Córka trenera / reż. Łukasz Grzegorzek / Polska / 2018 / 93′
– pokaz wraz z rozmową mojeekino.pl po seansie zachęcam do obejrzenia rozmowy z twórcą filmu,
która będzie dostępna tego samego dnia o godz. 21:45
09.08 Wtorek
18:00 Smak Pho / reż. Marko Bobrik / Polska, Niemcy / 2019 / 84′
20:00 Wirtualna sala na MOJEeKINO.pl: Bądź sobą, czyli nieopowiedziana historia Alice Guy / reż.
Pamela B. Green / USA / 2018 / 103′
13.08 Czwartek
18:00 Pokazy Filmów Ukraińskich w Krakowie ”Wschód-Zachód” Hucułka Ksenia / Гуцулка Ксеня /
reż. Olena Demyanenko / Ukraina / 2019 / 94’ — wstęp wolny / wejściówki do odbioru u
organizatora Fundacja Widowisk Masowych
20:00 Smak Pho / reż. Marko Bobrik / Polska, Niemcy / 2019 / 84′
Dom ”Słowo”
Charków, lata 30. ubiegłego wieku. Złote lata ukraińskiej sztuki. W nowym, luksusowym Domu
„Słowo”, zbudowanym specjalnie dla artystów, znajduje swoje miejsce młody, ambitny poeta
Vladimir Akimov. Pochodzi z prowincji, pracuje jako korektor w prasie i nigdy nawet nie marzył, że
zamieszka pod jednym dachem z uznanymi ukraińskimi pisarzami i artystami. Tymczasem na skutek
przymusowej kolektywizacji rolnictwa na Ukrainie panuje klęska głodu – Hołodomor. Masowo
umierają tysiące chłopów, a dobrze karmieni rezydenci Domu „Słowo” nie mają o niczym pojęcia.
Propaganda mówi o fantastycznych zbiorach. Jednak do mieszkańców powoli zaczynają docierać
niepokojące plotki. Do tego nocami pojawia się NKWD i znikają kolejni artyści. Historia
„rozstrzelanego odrodzenia” – ukraińskiego pokolenia artystów prześladowanych przez system
totalitarny – na tle jednego z największych ludobójstw XX wieku, Hołodomoru, który spowodował
śmierć blisko 7 milionów ludzi. (opis festiwalowy Warszawski Festiwal Filmowy 2017)
Hucułka Ksenia / Гуцулка Ксеня
Komedia muzyczna rozgrywająca się na Ukrainie w 1939 roku. To historia młodego Amerykanina
ukraińskiego pochodzenia o imieniu Yaro, który przybywa w Karpaty, ponieważ jego ojciec niepokoi
się, że syn nie zna swoich korzeni. Obiecuje mu więc swoją fortunę pod warunkiem, że chłopak
poślubi prawdziwą Ukrainkę. Jeśli Yaro nie znajdzie żony w ciągu roku od śmierci ojca, fortuna
zostanie przekazana jego dalekiej krewnej Marii, która wraz z matką Helen, przybywa do Karpat i robi
wszystko, co w jej mocy, aby powstrzymać Yaro od ślubu. W górach Yaro spotyka huculską
dziewczynę Ksenię, która zdaje się ucieleśniać wszystko, co ojciec powiedział mu o ukraińskich
kobietach.
W filmie wystąpiły członkinie zespołu Dakh Daughters, a ścieżkę dźwiękową stworzyli muzycy
popularnego ukraińskiego zespołu wykonującego muzykę etno – Dakhabrakha.
1939 рік, до окупації Західної України більшовиками залишається кілька тижнів. З Америки до
Ворохти прибуває група американців з важливою місією – знайти наречену для молодого Яро.
Батько юнака залишив заповіт, за яким Яро отримає у спадок мільйон доларів, якщо
одружиться зі свідомою українкою. Чи вдасться хлопцеві знайти справжнє кохання?
Smak Pho
Dziesięcioletnia Maja ukrywa przed kolegami z klasy tradycyjne drugie śniadanie, które co rano
przygotowuje jej tata – wietnamski kucharz, wybitny specjalista od zupy pho, starający się znaleźć
własną drogę w gnającej do przodu warszawskiej rzeczywistości. Kiedy jego wieloletni szef wróci do
rodzinnego kraju, bohater będzie musiał się zmierzyć z wymaganiami nowego właściciela restauracji:
opanowanie kolejnych umiejętności kulinarnych to jednak znacznie mniejsze wyzwanie niż
samodzielne wychowywanie coraz bardziej dorosłej i niezwykle spostrzegawczej córki.
Mariko Bobrik ubiera skrzącą się subtelnym humorem polsko-wietnamską historię w kadry
przywodzące na myśl klasyczne japońskie kino. Zgaszone barwy oddają aurę zimowego miasta –
oprószonych śniegiem szarych chodników i wnętrz wypełnionych ciepłym światłem. Poprzez zwykłe
przedmioty, drobne gesty reżyserka opowiada o złożonych emocjach i pragnieniach bohaterów. Daje
widzom wgląd w życie wietnamskiej społeczności Warszawy, choć jej film to historia znacznie bardziej
uniwersalna. Ciepły portret małej rodziny to wzruszający esej o bliskości i wyobcowaniu, małych
radościach i upartym dążeniu do celu.
xABo: Ksiądz Boniecki
„Każdy z nas nosi walizkę, która dotyczy spraw niespełnionych, niedokonanych, źle dokonanych” –
mówi bohater filmu „xABo: Ksiądz Boniecki”: filozof, redaktor, zakonnik, pielgrzym, duchowy
przewodnik. A przede wszystkim człowiek w drodze, jak portretuje go w swoim kinowym, autorskim
dokumencie Aleksandra Potoczek. Tramwajami, samolotami, pociągami, autobusami, samochodami
tytułowy xABo (to skrócony autograf, którego używa on w korespondencji z przyjaciółmi) przemierza
Polskę, a napotkane w podróży osoby otwierają przed nim swoje „walizki” wątpliwości, zaniechań,
smutku; bagaże pełne fundamentalnych pytań, jakie stawia sobie każdy człowiek. W poszukiwaniu
odpowiedzi na nie, ekipa przebyła wraz z bohaterem 50 tysięcy kilometrów i podczas trzech lat
wspólnej wędrówki była świadkiem setek poruszających, osobistych spotkań.
Nie jest jednak dokument Aleksandry Potoczek laurką dla księdza. Jego bohater sam też dzieli się z
nami zawartością swojej „walizki”. Wspomina zaniechania („Zaniedbanie może być gorsze, niż czyn
popełniony” – przekonuje), mówi o uczuciach, jakie budzi w nim jego własne przemijanie (ma dziś 85
lat), o bezradności wobec tragedii, o wątpliwościach związanych ze swoją sytuacją w Kościele
(porównuje ją do kryzysu małżeńskiego). „xABo: Ksiądz Boniecki” jest portretem filozofa, pielgrzyma-
outsidera, który całe życie wędruje własną drogą. Człowieka który łaknie kontaktu z innymi, ale
kamera portretuje go także w chwilach samotności i zmęczenia wspaniałą, ale wyczerpującą podróżą,
z walizką pełną naszych pytań o drogę.
Pokazy specjalne w wirtualnej Sali Paradox na platformie MOJEeKINO.pl
Córka trenera
Zapraszam na pokaz specjalny 10 sierpnia o godz. 20:00. Po seansie zachęcam do obejrzenia
rozmowy z twórcą filmu, która będzie dostępna tego samego dnia o godz. 21:45.
Upalne lato. Maciej Kornet (Jacek Braciak) i jego siedemnastoletnia córka Wiktoria (Karolina
Bruchnicka) podróżują po Polsce, a ich trasę wyznaczają zawody w tenisie ziemnym. Ona jest oczkiem
w głowie tatusia, jego wielką chlubą. On jest dla niej całym światem. Pewnego dnia dołącza do nich
utalentowany Igor (Bartłomiej Kowalski). Maciej postanawia zostać jego trenerem. Dzięki chłopakowi
Wiktoria otwiera się na nowe doznania: pierwszego papierosa, pierwszy kieliszek alkoholu, pierwszą
miłość. Cała trójka wyrusza rozklekotanym vanem w długą podróż, podczas której każde z nich będzie
starało się osiągnąć swój cel.Wyreżyserowanyprzez Łukasza Grzegorzka (Kamper) kameralny i
niezależny komediodramat pokazujący rodzicielską presję i surowe wychowanie. Wyróżnikiem
obrazu są bezpretensjonalny scenariusz, kapitalne dialogi oraz świetne aktorstwo. Odtwórcami
głównych ról są Jacek Braciak (Pod Mocnym Aniołem), Karolina Bruchnicka (Restart), Bartłomiej
Kowalski, Agata Buzek (Rewers) oraz Piotr Żurawski (serial Czas honoru).
Bądź sobą, czyli nieopowiedziana historia Alice Guy
Alice Guy-Blaché swoją przygodę z kinem zaczęła pracując jako sekretarka Léona Gaumonta. Szybko
pięła się po szczeblach kariery, by w wieku 23 lat nakręcić swój pierwszy film. Po ponad
dziesięcioletniej współpracy z wytwórnią Gaumont wraz z mężem przeprowadziła się do Stanów
Zjednoczonych, gdzie założyła własne studio. Szacuje się, że Alice Guy-Blaché miała udział –
reżyserski, scenariuszowy czy producencki – w blisko tysiącu filmów.
W „Bądź sobą…”, którego realizacja zajęła ponad osiem lat, Pamela B. Green opowiada nie tylko o
niezwykłym wkładzie swojej bohaterki w rozwój X Muzy, ale też o tym, jak łatwo została ona
zepchnięta na boczny tor. Amerykańska dokumentalistka dotarła do niepublikowanych wcześniej
materiałów archiwalnych, wplatając w nie szereg wywiadów z ludźmi filmu. Wśród nich m.in. Patty
Jenkins, Ben Kingsley, Ava DuVernay czy Julie Delpy. Narratorką tej wyjątkowej opowieści o pierwszej
kobiecie kina jest Jodie Foster.