W dniach od 19 do 25 października odbędzie się – tym razem przede wszystkim w przestrzeni internetowej – jedno z najważniejszych wydarzeń literackich w Polsce, czyli Festiwal im. Josepha Conrada. Jak co roku, Kino Pod Baranami zaprasza na pasmo filmowe towarzyszące Festiwalowi. Pokazy odbędą się w sali kinowej przy Rynku Głównym, a tydzień później online – na www.e-kinopodbaranami.pl . Wszystkie pokazy poprzedzone będą wirtualnymi wprowadzeniami festiwalowych gości.
Alfred Hitchcock powiedział, że film to życie, z którego wymazano plamy nudy. Idąc tym tropem, organizatorzy Festiwalu Conrada przygotowali prawdziwą ucztę zarówno dla wielbicieli literatury, jak i fanów X muzy.
Serię towarzyszących Festiwalowi pokazów filmowych otworzy niezwykły dokument Etgar Keret. Oparte na prawdziwej historii, zrealizowany przez dwóch Holendrów zafascynowanych twórczością izraelskiego pisarza – mistrza krótkiej formy, z powodzeniem łączącego w swojej prozie fantazję z rzeczywistością. Wprowadzenie do filmu wygłosi zdalnie jego główny bohater Etgar Keret, który ponadto zaprosi widzów do zobaczenia zrealizowanego przez siebie krótkiego metrażu Outside. A Covid-19 Fairytale. Inną wyrazistą bohaterką pasma filmowego Festiwalu będzie Susan Sontag, której losy przedstawia dokument W sprawie Susan Sontag Nancy D. Kates. To intymny hołd złożony wpływowej intelektualistce, a zarazem wnikliwy portret kobiety, która nie bała się czerpać z życia pełnymi garściami. Na pokaz zaprosi z ekranu wielokrotnie nagradzana tłumaczka i wykładowczyni UJ, Magdalena Heydel. Inspiracją do zaprezentowania dokumentu Nancy D. Kates jest obecność na Festiwalu nowojorskiej pisarki Sigrid Nunez, autorki głośnych wspomnień Sempre Susan: A Memoir of Susan Sontag.
Rozmiłowaną w fotografii Susan Sontag z pewnością ucieszyłaby informacja o obecności na Festiwalu Agnieszki Pajączkowskiej – twórczyni głośnego projektu „Wędrowny Zakład Fotograficzny”. W jego ramach, artystka w latach 2012–2016 przemierzała 30- letnim volkswagenem T3 Polskę wzdłuż wschodniej granicy, oferując wykonanie zdjęcia portretowego w zamian za jedzenie i opowieści. O pokrewnej inicjatywie opowiada dokument Piotra Stasika Dziennik z podróży, w którym polskiej rzeczywistości przez obiektyw aparatu przyglądają się bohaterowie: 82-letni mistrz fotografii reportażowej Tadeusz Rolke i jego 15-letni uczeń Michał. Osią narracji filmu jest ich letni projekt fotograficzny: bohaterowie przez miesiąc jeżdżą po Polsce starym kamperem, w którym organizują ciemnię i z którego dokumentują życie miasteczek odwiedzanych na trasie. Wirtualne wprowadzenie do filmu wygłosi Agnieszka Pajączkowska.
Ponadto, program filmowy Conrad Festivalu zabierze widzów do rozmaitych zakątków świata. Za sprawą filmu Biały, biały dzień na ekranie zagoszczą niesamowite islandzkie krajobrazy, które komentarzem z ekranu opatrzy Przemysław Czarnecki – norwegista i islandysta, tłumacz literatury skandynawskiej. W wyprawę do powojennej Rosji zabierze widzów hipnotyzująca Wysoka dziewczyna, do której wprowadzenie wygłosi zdalnie dziennikarka Tygodnika Powszechnego i wieloletnia korespondentka z Ukrainy i Białorusi, Małgorzata Nocuń. Filmowo-literacką serię zwieńczy obsypany nagrodami Mustang, opowiadający o sytuacji kobiet w Turcji. Pokaz swoją wiedzą uzupełni wirtualnie doktor turkologii, orientalistka i tłumaczka języka tureckiego, Agnieszka Ayşen Kaim
Niektóre filmy będą prezentowane z dodatkowymi, angielskimi napisami.
Informacje o wersjach językowych dostępne na www.kinopodbaranami.pl oraz
www.e-kinopodbaranami.pl .
Szczegółowe informacje na temat Festiwalu: www.conradfestival.pl
PROGRAM – Kino Pod Baranami (Rynek Główny 27):
poniedziałek, 19 października, godz. 21.15
ETGAR KERET. OPARTE NA PRAWDZIWEJ HISTORII
| ETGAR KERET: BASED ON A TRUE STORY
reż. Stephane Kaas, France/Israel/Netherlands/USA 2017, 67’
+krótkometrażowy film:
OUTSIDE. A COVID-19 FAIRYTALE, reż. Inbal Tinto, Etgar Keret, 8’
Wprowadzenie na ekranie: Etgar Keret
wtorek, 20 października, godz. 21.15
W SPRAWIE SUSAN SONTAG | REGARDING SUSAN SONTAG
reż. Nancy D. Kates, USA 2014, 95’
Wprowadzenie na ekranie: Magdalena Heydel
środa, 21 października, godz. 21.15
DZIENNIK Z PODRÓŻY | DZIENNIK Z PODRÓŻY
reż. Piotr Stasik, Polska 2013, 51’
Wprowadzenie na ekranie: Agnieszka Pajączkowska
czwartek, 22 października, godz. 21.15
BIAŁY, BIAŁY DZIEŃ | HVÍTUR, HVÍTUR DAGUR
reż. Hlynur Pálmason, Islandia/Dania 2019, 109’
Wprowadzenie na ekranie: Przemysław Czarnecki
piątek, 23 października, godz. 21.15
WYSOKA DZIEWCZYNA | DYLDA
reż. Kantemir Bałagow, Rosja 2019, 130’
Wprowadzenie na ekranie: Małgorzata Nocuń
sobota, 24 października, godz. 21.15
MUSTANG | MUSTANG
reż. Deniz Gamze Ergüven, Francja/Turcja 2015, 97’
Wprowadzenie na ekranie: Agnieszka Ayşen Kaim
BILETY:
20 zł (normalny)
15 zł (ulgowy)
Karnet (6 filmów): 72 zł
Bilety w sprzedaży w kasie Kina i online: www.kinopodbaranami.pl.
POKAZY ONLINE – www.e-kinopodbaranami.pl
poniedziałek, 26 października, godz. 20.00
ETGAR KERET. OPARTE NA PRAWDZIWEJ HISTORII
| ETGAR KERET: BASED ON A TRUE STORY
reż. Stephane Kaas, France/Israel/Netherlands/USA 2017, 67’
+krótkometrażowy film:
OUTSIDE. A COVID-19 FAIRYTALE, reż. Inbal Tinto, Etgar Keret, 8’
Wprowadzenie online: Etgar Keret
wtorek, 27 października, godz. 20.00
W SPRAWIE SUSAN SONTAG | REGARDING SUSAN SONTAG
reż. Nancy D. Kates, USA 2014, 95’
Wprowadzenie online: Magdalena Heydel
środa, 28 października, godz. 20.00
DZIENNIK Z PODRÓŻY | DZIENNIK Z PODRÓŻY
reż. Piotr Stasik, Polska 2013, 51’
Wprowadzenie online: Agnieszka Pajączkowska
czwartek, 29 października, godz. 20.00
BIAŁY, BIAŁY DZIEŃ | HVÍTUR, HVÍTUR DAGUR
reż. Hlynur Pálmason, Islandia/Dania 2019, 109’
Wprowadzenie online: Przemysław Czarnecki
piątek, 30 października, godz. 20.00
WYSOKA DZIEWCZYNA | DYLDA
reż. Kantemir Bałagow, Rosja 2019, 130’
Wprowadzenie online: Małgorzata Nocuń
sobota, 31 października, godz. 20.00
MUSTANG | MUSTANG
reż. Deniz Gamze Ergüven, Francja/Turcja 2015, 97’
Wprowadzenie online: Agnieszka Ayşen Kaim
BILETY:
15 zł
Filmy dostępne na e-kinopodbaranami.pl zgodnie z powyższym terminarzem.
Wprowadzenia gości dostępne również online.
O FILMACH:
BIAŁY, BIAŁY DZIEŃ | HVÍTUR, HVÍTUR DAGUR
reż. Hlynur Pálmason, Islandia/Dania 2019, 109’
MFF w Cannes 2019: nagroda dla najlepszego aktora w sekcji Tydzień Krytyki (Ingvar E. Sigurðsson)
MFF w Transylwanii 2019: najlepszy aktor (Ingvar E. Sigurðsson)
“W biały, biały dzień, gdy nieba nie można odróżnić od ziemi, zmarli mogą mówić do tych, którzy wciąż żyją” – głosi islandzkie powiedzenie. W taki też dzień ginie żona byłego szefa policji, która spada w przepaść rozpędzonym samochodem. Mimo żałoby, mężczyzna (w jego roli nagrodzony w Cannes Ingvar E. Sigurðsson) stara się zacząć wszystko od nowa i odpowiedzieć na pytanie, kim teraz jest. Pewnego dnia odkrywa tajemnicę, która pierwszy raz od dawna wzbudza w nim silne emocje. Od tej pory zrobi wszystko, żeby dowiedzieć się prawdy o swoim małżeństwie. Biały, biały dzień to osnuta islandzką mgłą historia żalu, zemsty i bezwarunkowej miłości.
DZIENNIK Z PODRÓŻY | DZIENNIK Z PODRÓŻY
reż. Piotr Stasik, Polska 2013, 51’
Krakowski Festiwal Filmowy 2013: Wyróżnienie
Lubuskie Lato Filmowe 2013: Złote Grono w Konkursie Filmów Dokumentalnych Międzynarodowy Festiwal Filmów Dokumentalnych o Prawach Człowieka 2014: Nagroda im. Andriya Matrosova, Międzynarodowy Festiwal Filmowy „Off Cinema” 2014: Wyróżnienie Euganea Film Festival 2015: Nagroda dla najlepszego międzynarodowego filmu dokumentalnego Nagroda Polskiego Kina Niezależnego im. Jana Machulskiego 2015: Najlepszy film dokumentalny, Najlepsze zdjęcia
Film dokumentalny Dziennik z podróży to historia przyjaźni Tadeusza Rolke, 82-letniego mistrza fotografii reportażowej, i 15-letniego Michała, zafascynowanego fotografią. Osią narracji jest letni projekt fotograficzny – tytułowa podróż, w którą wyruszają bohaterowie. Przez miesiąc jeżdżą po całej Polsce starym kamperem, w którym organizują ciemnię i z którego dokumentują życie miasteczek odwiedzanych na trasie, angażując spotkanych ludzi i wręczając im efekty fotograficznych spotkań. Nauka fotografowania jest tylko pretekstem, by pokazać ewolucję relacji mistrz-uczeń, towarzyszącą kolejnym fotograficznym zadaniom, które Tadeusz Rolke wymyśla dla swojego towarzysza podróży. Dziennik z podróży to uniwersalna opowieść o spotkaniu z drugim człowiekiem, a także słoneczny i niespieszny obraz Polski, dokument o magii i filozofii fotografowania, dojrzewaniu oraz odchodzących światach.
ETGAR KERET. OPARTE NA PRAWDZIWEJ HISTORII | ETGAR KERET: BASED ON A TRUE STORY
reż. Stephane Kaas, Francja/Izrael/Holandia/USA 2017, 67’
Nagroda Emmy 2018 w kategorii „Arts Programming” Warszawski Festiwal Filmów o Tematyce Żydowskiej 2018: Najlepszy dokument Prix Italia 2018: Najlepszy dokument artystyczny
Niekonwencjonalna, błyskotliwa biografia Etgara Kereta – izraelskiego pisarza, mistrza krótkiej formy, łączącego w swojej prozie fantazję z rzeczywistością. Zafascynowani jego twórczością Holendrzy: reżyser Stephane Kaas i scenarzysta Rutger Lemm, postanawiają nakręcić film, w którym zgłębią fenomen jego opowiadań. W efekcie na ekranie rodzinne historie przeplatają się z anegdotami znajomych, dokument płynnie przechodzi w fikcję, powaga w absurd, a sam Keret w swoim niepowtarzalnym stylu odgrywa historię własnego życia.
Twórcy dokumentu, dzięki urzekającej narracji i subtelnym obrazom, pokazują, czym dla Kereta jest opowiadanie historii. Rozmawiają z jego agentem, przyjaciółmi, spotykają się z matką, bratem, żoną i samym pisarzem. Podpatrują jego życie, wsłuchują się w opowieści. Mistrz krótkiej prozy okazuje się równie niezwykły i fascynujący, co jego twórczość. Biografia pisarza splata się z książkową narracją, tworząc urokliwą opowieść o człowieku, dla którego sensem życia jest opowiadanie historii.
MUSTANG | MUSTANG
reż. Deniz Gamze Ergüven, Francja/Turcja 2015, 97’
Oscary, Złote Globy 2016: najlepszy film nieanglojęzyczny (nominacja)
Europejskie Nagrody Filmowe 2015: odkrycie roku, najlepszy film (nominacja)
Francuskie Nagrody Filmowe Cezary 2016: najlepszy debiut, najlepszy scenariusz oryginalny, najlepsza muzyka
(Warren Ellis), najlepszy montaż
Nagrody Lumière’ów 2016: najlepszy film, najlepszy debiut, najlepsze kobiece odkrycie aktorskie
Hiszpańskie Nagrody Filmowe Goya 2016: najlepszy film europejski
MFF w Cannes 2015: nagroda Europa Cinemas
Nagroda Parlamentu Europejskiego LUX 2015
Nagroda FIPRESCI 2015: największe odkrycie filmowe 2015
AFI Fest 2016: nagroda publiczności
Festiwal Ale Kino! w Poznaniu 2015: nagroda publiczności, nagroda Stowarzyszenia Filmowców Polskich
Nominowany do Oscara debiut młodej reżyserki, który podbił serca canneńskiej publiczności, a jednocześnie wywołał ożywioną dyskusję dotyczącą wolności i praw współczesnych kobiet. Wczesne lato w nadmorskim miasteczku kilkaset kilometrów od Stambułu. Lele i jej cztery siostry wracają ze szkoły, spontanicznie świętując koniec roku i niewinnie flirtując z kolegami z klasy. Dla okolicznych mieszkańców ich zabawa okazuje się być jednak zbyt frywolna. Wybucha lokalny skandal, który ma nieoczekiwane konsekwencje. Dom dziewczynek z dnia na dzień zamienia się w więzienie, a rodzina postanawia jak najszybciej „pozbyć się problemu” i wydać je za mąż, decydując o wyborze narzeczonych bez ich wiedzy. Siostry postanawiają jednak za wszelka cenę znaleźć sposób, by pokonać ograniczenia i móc żyć po swojemu.
OUTSIDE. A COVID-19 FAIRYTALE | OUTSIDE. A COVID-19 FAIRYTALE
reż. Inbal Tinto, Etgar Keret, 2020, 8’
Film krótkometrażowy oparty na opowiadaniu pod tym samym tytułem, opublikowanym w magazynie The New York Times w ramach Decameron Project. Ta powstała przy okazji pandemii inicjatywa, została zainspirowana słynnym Dekameronem Giovanniego Boccacciego. Składały się na nią krótkie teksty, wydane później również w formie książki, które korespondowały ze zjawiskiem globalnego lock-downu. Wśród ich autorów znaleźli się m.in. Margaret Atwood, Tommy Orange, Edwidge Danticat oraz izraelski pisarz, Etgar Keret. Outside. A Covid-19 Fairytale to surrealistyczny, przewrotny film o zamkniętej w domu dziewczynie, do której z ekranu telewizora przemawia tajemniczy Japończyk. Bohaterka tanecznym krokiem przemierza pomieszczenia, próbując za wszelką cenę zabić nudę.
W SPRAWIE SUSAN SONTAG | REGARDING SUSAN SONTAG
reż. Nancy D. Kates, USA 2014, 95’
Tribeca Film Festival 2014: Nagroda specjalna, Najlepszy dokument (nominacja)
Milan International Lesbian and Gay Film Festival 2015: Nagroda Jury
Zmarła w 2004 roku amerykańska pisarka i eseistka Susan Sontag była jedną z najwybitniejszych i najbardziej wpływowych postaci naszych czasów. Jej intelekt, odwaga oraz precyzja w formułowaniu myśli fascynowały i porywały rzesze ludzi na całym świecie. Twórcom obrazu udaje się dotrzeć do jej najbliższych – przyjaciół, rodziny, współpracowników, kochanek – i porozmawiać o słabościach, miłościach, pasjach i zwyczajach kobiety, której poglądy na temat wojny, fotografii, chorób czy terroryzmu nadal inspirują i prowokują. W filmie nie brakuje też archiwalnych materiałów oraz cytatów z samej Sontag, czytanych przez aktorkę Patricię Clarkson. Wyreżyserowany przez Nancy D. Kates intymny dokument jest hołdem złożonym Susan Sontag. Twórcy opowiadają o jej życiowych wyborach, niepokornym charakterze, pasjach oraz miłościach. Pokazują ją jako człowieka z krwi i kości, który nie bał się czerpać z życia pełnymi garściami.
WYSOKA DZIEWCZYNA | DYLDA
reż. Kantemir Bałagow, Rosja 2019, 130’
MFF w Cannes 2019: Nagroda Międzynarodowej Federacji Krytyki Filmowej (FIPRESCI)
Europejska Nagroda Filmowa 2019: nominacja (Najlepsza Europejska Aktorka – Viktoria Miroshnichenko)
W najnowszym filmie Kantemira Bałagowa, autora znakomitej Bliskości, poznajemy historię dwóch przyjaciółek, Maszy i Ilji, które próbują odnaleźć swoje miejsce w powojennym Leningradzie. Przygotowując scenariusz, Bałagow inspirował się słynnym reportażem noblistki Swietłany Aleksijewicz – Wojna nie ma w sobie nic z kobiety. Reżyser nie skupia się na heroicznych czynach, lecz na nowo definiuje bohaterstwo: jako codzienne drobne zwycięstwa życia nad śmiercią, nadziei nad żałobą, młodości nad dramatycznymi doświadczeniami.
KINO POD BARANAMI
Rynek Główny 27
31-010 Kraków
12 423 07 68
www.kinopodbaranami.pl
www.e-kinopodbaranami.pl