Czy zastanawialiście się kiedyś, dlaczego dawniej tak ładnie pisano? Dlaczego kartki pocztowe znalezione na strychu u babci wyglądają, jakby zostały przedrukowane wordowskim fontem a dzisiaj niekiedy nie jesteśmy w stanie nawet skomponować czytelnej listy zakupów? W obliczu dotykowych ekranów, kaligrafia nie jest już umiejętnością konieczną do opanowania. Czy jednak rzeczywiście jest czynnością zbędną? Czy zaniechawszy jej, nie wyzbyliśmy się czegoś naprawdę wartościowego? Ewa Landowska, autorka „Podręcznika do nauczania pisma szkolnego dla nauczycieli i rodziców”, może nas jeszcze w tym temacie zaskoczyć.
Ewa Landowska to kaligraf z dwudziestoletnim doświadczeniem. Zafascynowana sztuką pisania, swoją karierę zawodową poświęciła właśnie na propagowanie pięknego pisania, współpracując z rozmaitymi instytucjami i biorąc udział w licznych projektach. z Izabelą Barankiewicz, autorką wierszy dla dzieci, i Kamilą Piazza – ilustratorką, artystką, stworzyła niepowtarzalny zestaw do nauki pisania i czytania.
Kompletny zestaw zawiera: elementarz, podręcznik do nauczania oraz dwa zeszyty ćwiczeń, gotowe do skserowania dla uczniów. Publikacje te są spójne estetycznie i charakteryzują się niesamowitymi ilustracjami w stylu vintage. Jednak wyjątkowość tego zestawu nie polega jedynie na wizualnej prezentacji, ale na kwestii podejścia do tematu nauki pisania i czytania. To kaligrafia zajmuje główne miejsce w metodzie, dlatego dobór kolejności poznawanych liter ma niebagatelnego znaczenie – chodzi o przyswajanie znaków podobnych. Obecnie podręczniki do nauki czytania skupiają się na prymarnej roli liter drukowanych. Do czytania niezbędne są nam samogłoski, a jedną z pierwszych jest to znak „a”, bardzo trudny to napisania i wcale nieprzypominający swojej drukowanej wersji. Co więcej dziecko, dowiedziawszy się, że „a” jest jak aparat lub Ala, musi wykonać szereg zadań, utrwalających pisownie tak trudnego znaku, uprzedziwszy to tylko ćwiczeniem szlaczków z kółkiem i laseczką. Na tym kończy się trenowanie ręki, ponieważ program nie przewiduje tyle czasu, by zgłębić szczegółowo zasady kaligrafii i przećwiczyć rzetelnie rękę. Jak pisze Ewa Landowska:
Nauka pisania zostaje wyparta przez inne przedmioty, ponieważ materiału „do przerobienia” jest tak dużo, że czasu na naukę pisania po prostu już nie ma. Dlatego dochodzę do kolejnego wniosku: dzieci nie potrafią pisać. Bowiem umiejętność pisania, to nie tylko znajomość konstrukcji litery czy wiedza na temat tego, jak ta litera wygląda, ale również swobodne prowadzenie linii w odpowiednich kierunkach, z odpowiednią dynamiką, która umożliwia płynne przechodzenie z jednej litery do drugiej. Tego w naszych szkołach nie uczy się wcale.
Wychodząc z tego założenia, Ewa Landowska postanowiła pomóc nauczycielom i rodzicom. Stworzyła komplementarny elementarz i podręcznik, który umożliwi nam powrót do przeszłości i nadrobienie braków. Wiedza ta i umiejętność pozwoli również zarazić tym zainteresowaniem nasze pociechy. Oprócz tego, że rzeczywiście solidne ćwiczenia poprawią jakość naszego pisania, to jeszcze wzmocni się „kondycja” naszej dłoni, tzn. będziemy w stanie pisać więcej, dłużej i odczujemy mniejszy ból. Nie można tutaj nie wspomnieć również o tym, iż jest to świetny sposób na relaksację i oderwanie się od stresującego tygodnia. Co natomiast taka aktywności da naszym pociechom? Oprócz czasu spędzonego z rodzicami, wzmocnią swoją percepcję i pamięć wzrokową, usprawnią małą motorykę, a przede wszystkim przyśpieszą proces lateralizacji.
Komplet do nauki pisania i czytania ułożony według metody nauki pisania autorstwa Ewy Landowskiej jest to świetny sposób na wspólne spędzone długie, zimowe wieczory. Trenowanie literek oraz nauka czytania poprzez kaligrafię może się okazać niezwykle relaksującą czynnością. Choć elementarz przepełniony jest wierszykami wpadającymi w małe ucho, to podręcznik zdecydowanie przeznaczony jest dla dorosłych, którzy po jego lekturze będą mogli stać się „przewodnikami” po świecie liter.
Autor recenzji: Karolina Orlecka
Tytuł: „Podręcznik do nauczania pisma szkolnego dla nauczycieli i rodziców”, „Elementarz do nauki pisania i czytania ułożony według metody nauki pisania”, „Zeszyt ćwiczeń 1”, „Zeszyt ćwiczeń 2”
Autorzy: Ewa Landowska, Izabela Barankiewicz, Kamila Piazza
Wydawnictwo: Tyniec Wydawnictwo Benedyktynów