Kulturatka.pl - wydarzenia kulturalne w Krakowie
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
  • Literatura
    • Wydarzenia
    • Zapowiedzi
    • Premiery
    • Wywiady
  • Teatr
    • Spektakle
    • Repertuar
    • Wydarzenia
  • Kino
    • Repertuar
    • Premiery
    • Festiwale
    • Wydarzenia
  • Muzyka
    • Koncerty
    • Wydarzenia
  • Sztuki Wizualne
    • Wernisaże
    • Wydarzenia
    • Wystawy
    • Fotografia
  • Recenzje
  • Misz-masz
    • Okiem Kulturatki
    • Konkursy
      • Teatr
      • Kino
      • Literatura
      • Muzyka
  • Dla dzieci
Kulturatka.pl – wydarzenia kulturalne
  • Literatura
    • Wydarzenia
    • Zapowiedzi
    • Premiery
    • Wywiady
  • Teatr
    • Spektakle
    • Repertuar
    • Wydarzenia
  • Kino
    • Repertuar
    • Premiery
    • Festiwale
    • Wydarzenia
  • Muzyka
    • Koncerty
    • Wydarzenia
  • Sztuki Wizualne
    • Wernisaże
    • Wydarzenia
    • Wystawy
    • Fotografia
  • Recenzje
  • Misz-masz
    • Okiem Kulturatki
    • Konkursy
      • Teatr
      • Kino
      • Literatura
      • Muzyka
  • Dla dzieci
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Kulturatka.pl – wydarzenia kulturalne
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Home Subiektywnie Okiem Kulturatki

Na wschód do teatru

przez Redaktor
4 listopada 2015
w Okiem Kulturatki
Czas czytania: 4 minuty

korowódSztuka teatralna Ukrainy opierała się na walce o jej tożsamość. Ukraińscy twórcy teatralni walczyli o możliwość stworzenia narodowego teatru, który byłby niezależny i budowałby nową tożsamość na Ukrainie. Teatr stał się bronią i wyrazem wolności.

Chociaż sytuacja polityczna w kraju i cenzura stwarzała duże problemy i zahamowała rozwój niezależnego i wolnomyślącego teatru, festiwale i ruch festiwalowy przyczyniły się do upowszechnienia sztuki teatralnej. Teatr stał się bliższy ludziom i wyszedł na ulice. Festiwale są zjawiskiem, mającym na celu ukazanie, że teatr może pokonać przeciwności. Dały one możliwość poznania sztuki teatralnej Ukrainy nie tylko przez mieszkańców tego kraju, ale także przez innych, którzy przyjeżdżając np. do Lwowa nie wiedzą o tamtej kulturze nic.

Pozytywnym przykładem ulicznych przedstawień jest Festiwal Teatralny Złoty Lew we Lwowie. Jego początki sięgają 1989 roku, kiedy po raz pierwszy pokazać się mogły wszystkie alternatywne, niepaństwowe teatry Ukrainy. Główną nagrodę na owym festiwalu w 1989 roku, zdobył spektakl „Moment” Andrija Żołdaka – była to pierwsza odsłona eksperymentu w teatrze. Dziś festiwal związany jest bezpośrednio ze Lwowskim Teatrem Woskresinnia, który powstał w 1990 roku na fali przeobrażeń społecznych, po odzyskaniu przez Ukrainę niepodległości.

żołdak

Festiwal ten lgnął do eksperymentu i młodości, wytęsknieni artyści szukali bowiem nowych wpływów, gdy w ich kraju i sztuce znów stało się możliwe wolne postrzeganie twórczości. W 1996 roku motto festiwalu brzmiało: „Klasyka poprzez eksperyment”. Podczas trwania, festiwal gromadzi ponad 2500 twórców z różnych państw m. in.: z Białorusi, Litwy, Łotwy, Estonii, Polski, Mołdawii, Serbii, Słowacji, Belgii, Holandii, czy wielu innych. Brało w nim udział także wiele sław takich jak: Bohdan Stupka, Roman Viktiuk, Daniel Olbrychski, czy Walentyna Talyznina. Festiwal Złoty Lew daje możliwość poznania sztuki teatralnej pod wieloma postaciami. Spojrzeć na nią można pod kątem klasycznej sztuki teatralnej, ale także postmodernizmu. Sztuki wystawiane są na tradycyjnej scenie, dość konwencjonalnie, mamy także do czynienia ze zjawiskiem teatru ulicznego. Dzięki festiwalowi Złoty Lew widz może kontemplować klimat teatru ukraińskiego w połączeniu ze wspaniałym klimatem Lwowa.

Kolejnym festiwalem, na który warto zwrócić uwagę jest „Berezil-93” związany ze sceną Ukraińskiego Dramatycznego Teatru im. Tarasa Szewczenki. Po raz pierwszy odbył się on w 1993 roku w Charkowie. Pierwszy festiwal Berezil skupiał się na twórczości Lesia Kurbasa. Co ciekawe, do teatru przywieziono wówczas ziemię z Wysp Sołowieckich, gdzie w listopadzie 1937 roku Leś Kurbas został zastrzelony. Był to swego rodzaju symbol i znak, iż od tego momentu przegląd będzie nosił nazwę na cześć ukraińskiego teatru – studia założonego w 1922 roku w Kijowie. Na scenie pojawił się m. in. spektakl „Czarna pantera i biały niedźwiedź” – Wynnyczenka.

W 2004 roku powstał Międzynarodowy Festiwal Amatorskiej Sztuki Teatralnej „Drabina” we Lwowie. Festiwal ten odbywa się co roku w listopadzie i jest jednym z bardziej alternatywnych imprez na Ukrainie. Amatorstwo tego przedsięwzięcia ujawnia się w niezwykłej swobodzie wyrazu, dziecięcej fantazji i świadomości, że przez cztery dni festiwalowe można wymknąć się normom. Głównym celem festiwalu jest komunikacja i porozumienie pomiędzy regionami Ukrainy, a także tworzenie środowisk młodych ludzi, którzy poznają, czym jest ekspresja twórcza. Można spotkać tam zarówno aktorów – amatorów jak i tych bardziej doświadczonych i profesjonalnych artystów. Podczas festiwalu w programie zarówno konkursowym jak i pozakonkursowym znaleźć można było dzieła teatrów i reżyserów ze Lwowa, Kijowa, Iwano-Frankowska, Charkowa, Rumunii, Polski, Rosji, USA i wielu innych. Festiwal Drabina ma także kilka nieteatralnych szczebli m.in. literacki, fotograficzny oraz muzyczny. Jest to festiwal, który „patrzy w przyszłość”, edukując młodych twórców. Przedsięwzięcie to jest inne od wszystkich, ponieważ opiera się na swobodzie wyrazu i prowadzi do dialogu między wieloma kierunkami artystycznymi. Festiwal promuje, to by odrzucić konwenanse i tworzyć płaszczyznę dla wyrazu najśmielszych idei, poprzez sztukę jako performance.

Co ciekawe, pośród ukraińskich festiwali można znaleźć także taki, który zajmuje się polską sztuką teatralną. Festiwal „Dom Chimery” to najmłodszy z tych krótko przedstawionych wyżej, jednak godzien uwagi. Został założony w 2011 roku z inicjatywy dyrektora artystycznego Kijowskiego Akademickiego Młodego teatru – Stanisława Mojżesza. Jest to pierwszy festiwal na Ukrainie, który przedstawił dorobek współczesnego polskiego teatru. Składał się on z dwóch bloków: „Polski Teatr w Kijowie” i „Blok Ukraiński”. Festiwal pokazał spektakle teatralne, przedstawienia, można było także usłyszeć odczyty współczesnego ukraińskiego dramatu, a także spotkać się z wybitnymi, polskimi artystami, brać udział w warsztatach i wykładach. Jest to festiwal, który skupił się na przedstawieniu współczesnego europejskiego dramatu, nie stroniąc od klasyki.

Przedstawione festiwale teatralne różnią się od siebie sposobem przekazu, ale łączy je idea umiłowania do sztuki teatralnej Ukrainy. Są tworzone, by edukować kulturalnie społeczeństwo i samych artystów. Mają za zadanie ukazać, że tożsamość narodowa w dużym stopniu opiera się na tożsamości kulturowej.
Regularny ruch festiwalowy jest bardzo potrzebny i jest to niepodważalne. Można jedynie mieć życzenie, żeby był on rzeczywiście regularny, bo konsekwencja w postępowaniu i walce o DOBRY teatr może być bezcenna. Po wielokroć umiłowany Leś Kurbas jest wzorem dla współczesnych, jednak bardziej niż kontemplacji tego, co było, potrzeba kreatywności i pomysłów, by w Ukrainie takich „Lesiów Kurbasów teatru” było coraz więcej. Z całą pewnością kształtowaniu nowego pokolenia – „zapalonego teatrem” sprzyjają festiwale – poznawanie od podszewki teatru, który może stać się całym światem.

Maria Dubis

Tags: Ukrainafestiwale na Ukrainiefestiwale teatralnekurbassztuka ukraińskateatr ukraińskiwynnyczenko
Poprzedni post

Machine Head w Polsce na 3 koncertach w Polsce

Następny post

Zielona wyspa rajem nie jest

Redaktor

Redaktor

Następny post

Zielona wyspa rajem nie jest

Facebook Instagram LinkedIn

O NAS

Jesteśmy pasjonatami, których łączy kultura: literatura, krakowskie teatry, kina, koncerty, galerie, muzea... i wiele wiele innych.



Publikujemy, patronujemy, szerzymy, głosimy o KULTURZE i KULTURĘ. Nic w Krakowie się nie zdarzy bez czujnego oka KULTURAtki!



prezes@kulturatka.pl

  • GŁÓWNA
  • O NAS
  • REDAKCJA
  • WSPÓŁPRACUJEMY
  • PROJEKTY
  • PATRONUJEMY
  • NAPISZ DO NAS
Zaakceptuj ciasteczka

Używamy plików cookie, aby strona działała sprawnie i dopasowywała się do Ciebie. Możesz zaakceptować wszystkie lub zmienić ustawienia w każdej chwili.

Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
  • Zarządzaj opcjami
  • Zarządzaj serwisami
  • Zarządzaj {vendor_count} dostawcami
  • Przeczytaj więcej o tych celach
Zmień preferencje
  • {title}
  • {title}
  • {title}
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
  • Literatura
    • Wydarzenia
    • Zapowiedzi
    • Premiery
    • Wywiady
  • Teatr
    • Spektakle
    • Repertuar
    • Wydarzenia
  • Kino
    • Repertuar
    • Premiery
    • Festiwale
    • Wydarzenia
  • Muzyka
    • Koncerty
    • Wydarzenia
  • Sztuki Wizualne
    • Wernisaże
    • Wydarzenia
    • Wystawy
    • Fotografia
  • Recenzje
  • Misz-masz
    • Okiem Kulturatki
    • Konkursy
      • Teatr
      • Kino
      • Literatura
      • Muzyka
  • Dla dzieci

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.