Kulturatka.pl - wydarzenia kulturalne w Krakowie
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
  • Literatura
    • Wydarzenia
    • Zapowiedzi
    • Premiery
    • Wywiady
  • Teatr
    • Spektakle
    • Repertuar
    • Wydarzenia
  • Kino
    • Repertuar
    • Premiery
    • Festiwale
    • Wydarzenia
  • Muzyka
    • Koncerty
    • Wydarzenia
  • Sztuki Wizualne
    • Wernisaże
    • Wydarzenia
    • Wystawy
    • Fotografia
  • Recenzje
  • Misz-masz
    • Okiem Kulturatki
    • Konkursy
      • Teatr
      • Kino
      • Literatura
      • Muzyka
  • Dla dzieci
Kulturatka.pl – wydarzenia kulturalne
  • Literatura
    • Wydarzenia
    • Zapowiedzi
    • Premiery
    • Wywiady
  • Teatr
    • Spektakle
    • Repertuar
    • Wydarzenia
  • Kino
    • Repertuar
    • Premiery
    • Festiwale
    • Wydarzenia
  • Muzyka
    • Koncerty
    • Wydarzenia
  • Sztuki Wizualne
    • Wernisaże
    • Wydarzenia
    • Wystawy
    • Fotografia
  • Recenzje
  • Misz-masz
    • Okiem Kulturatki
    • Konkursy
      • Teatr
      • Kino
      • Literatura
      • Muzyka
  • Dla dzieci
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Kulturatka.pl – wydarzenia kulturalne
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Home Subiektywnie Recenzje

Romantycy z Solvayu. 1940 (recenzja)

przez Redaktor
23 grudnia 2015
w Recenzje, Wydarzenia, Teatr, Teatr, Spektakle, Subiektywnie
Czas czytania: 2 minuty

plakatW ubiegły weekend (tj. 18 i 19.12.) odbyła się premiera spektaklu „Romantycy z Solvayu. 1940” w Teatrze M.I.S.T w reżyserii Stanisława Michno. Wydarzenie miało miejsce w Centrum Sztuki Współczesnej.

Sztukę Jacka Jankowskiego (scenariusz) nie sposób określić inaczej jak oryginalna i nowatorska. Inscenizacja łączy w sobie dwie historię – fragmenty biografii Karola Wojtyły i „Fausta” Goethego. 1940 roku Karol Wojtyła, mając zaledwie 20 lat, zatrudnił się do pracy w kamieniołomach w fabryce Solvay. Mimo ciężkiej pracy, jak i kontynuacji studiów na tajnych kompletach, znalazł czas, by występować w Teatrze Rapsodycznym, założonym przez swego przyjaciela z Wadowic – Mieczysława Kotlarczyka.

Jeśli jednak mamy nadzieje na deskach teatru ujrzeć dramaty przyszłego papieża oraz trud młodych ludzi, którzy poświęcają życie dla sztuki, możemy się nieco rozczarować. Kilka pierwszych scen, ukazuje co prawda zmagania młodego Karola i jego przyjaciół, próbujących przekonać właściciela fabryki – Szulca, by udostępnił im salę do wystawienia sztuki (co jest fikcją, grupa teatralna, której był członkiem nigdy nie występowała w fabryce). Przez resztę spektaklu oglądamy natomiast Fausta (przekład Adama Pomorskiego). Co ciekawe, nie tyle zdominował on sztukę czasowo, ale także wizualnie – np. główną rolę – Karola Wojtyłę, który gra główną rolę w „Fauście” – odtwarza Wojciech Michno. W żadnym wypadku nie można ująć mu ekspresji i talentu aktorskiego ­– jednakże pasuje on w głównej mierze do roli Fausta bardziej niż do 20-letniego Karola.

Na końcu natomiast następuje próba wyjaśnienia połączenia tych dwóch spektakli. Kiedy to wychodzi na scenę uboga dziewczyna (która na początku częstowała Wojtyłę chlebem) grana przez Marię Jazgar i okazuje się być także Matką Boską. Aktorka o wspaniałym głosie, zafundowała prawdziwe przeżycie widowni, dzięki swojemu wokalnemu wystąpieniu. Wtedy to tak naprawdę dowiadujemy się,  że w rzeczywistości nie chodziło konkretnie o pokazanie historii Wojtyły, czy opowieści o Fauście, ale o przedstawienie walki o prawdziwe, fundamentalne wartości, jakimi jest miłość i wolność.

Kolejna rzecz, która raczej nie jest spotykana podczas innych spektakli, to moment kiedy wszyscy widzowie są proszeni o opuszczenie sali, by przyjrzeć się replice traktatu Gringnona De Monforta „O prawdziwym nabożeństwie do Najświętszej Maryi Panny”. To małe, kieszonkowe wydanie w niebieskiej okładce jest właśnie tą książką, którą przez cały okres pracy w Solvayu Wojtyła nosił przy sobie i czytał w każdej możliwej przerwie. Jak sam później wielokrotnie powtarzał, wtedy właśnie i dzięki tej lekturze nauczył się, czym tak naprawdę jest nabożeństwo do Matki Boskiej, jak należy je właściwie odprawiać i jak wielkie ma ono znaczenie dla duchowości człowieka.

Trzeba przyznać, iż pomysł spektaklu włączonego w inny spektakl i połączenia historii Karola Wojtyły z wielkim dziełem romantyzmu niemieckiego jest innowacyjny i oryginalny. Tu gorzej trochę jest z wykonaniem, bo momentami po prostu ciężko się go ogląda, a także trudno jest wychwycić przesłanie. Przez to odbiera się wrażenie, jakby cały scenariusz był naciągany.

Autor recenzji: Karolina Orlecka

Teatr: Teatr M.I.S.T.

Reżyseria: Stanisław Michno

Scenariusz: Jacek Jankowski, Stanisław Michno

Obsada: Wojciech Michno, Filip Jurkowski, Aneta Stachyra, Anna Jędrzejczyk, Magdalena Romczyńska, Maria Jazgar, Stanisław Michno, Paulina Czekanowska, Marek Wolny, Włodzimierz Chrenkoff, Ola Cikała, Kirił Danev, Daniel Potocki.
Patronat honorowy: Metropolita Krakowski Kardynał Prezbiter Stanisław Dziwisz

Data premiery: 18.12.2015 r.

Spektakl obejrzany dzięki uprzejmości Teatru M.I.S.T.

Tags: Romantycy z Solvayu.1940Teatr MISTspektaklfaustGoetheKarol Wojtyła
Poprzedni post

„Di, Viv i Rose” – spektakl o kobietach, nie tylko dla kobiet!

Następny post

PRZEKRĘT (NIE)DOSKONAŁY, czyli kto widział Pannę Flint?

Redaktor

Redaktor

Następny post
PRZEKRĘT (NIE)DOSKONAŁY, czyli kto widział Pannę Flint?

PRZEKRĘT (NIE)DOSKONAŁY, czyli kto widział Pannę Flint?

Facebook Instagram LinkedIn

O NAS

Jesteśmy pasjonatami, których łączy kultura: literatura, krakowskie teatry, kina, koncerty, galerie, muzea... i wiele wiele innych.



Publikujemy, patronujemy, szerzymy, głosimy o KULTURZE i KULTURĘ. Nic w Krakowie się nie zdarzy bez czujnego oka KULTURAtki!



prezes@kulturatka.pl

  • GŁÓWNA
  • O NAS
  • REDAKCJA
  • WSPÓŁPRACUJEMY
  • PROJEKTY
  • PATRONUJEMY
  • NAPISZ DO NAS
Zaakceptuj ciasteczka

Używamy plików cookie, aby strona działała sprawnie i dopasowywała się do Ciebie. Możesz zaakceptować wszystkie lub zmienić ustawienia w każdej chwili.

Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
  • Zarządzaj opcjami
  • Zarządzaj serwisami
  • Zarządzaj {vendor_count} dostawcami
  • Przeczytaj więcej o tych celach
Zmień preferencje
  • {title}
  • {title}
  • {title}
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
  • Literatura
    • Wydarzenia
    • Zapowiedzi
    • Premiery
    • Wywiady
  • Teatr
    • Spektakle
    • Repertuar
    • Wydarzenia
  • Kino
    • Repertuar
    • Premiery
    • Festiwale
    • Wydarzenia
  • Muzyka
    • Koncerty
    • Wydarzenia
  • Sztuki Wizualne
    • Wernisaże
    • Wydarzenia
    • Wystawy
    • Fotografia
  • Recenzje
  • Misz-masz
    • Okiem Kulturatki
    • Konkursy
      • Teatr
      • Kino
      • Literatura
      • Muzyka
  • Dla dzieci

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.