Premiera opery Gioacchina Rossiniego ostatni raz została zaprezentowana w Krakowie ponad dwadzieścia lat temu, kiedy krakowska publiczność mogła oglądać najbardziej znane dzieło tego kompozytora – „Cyrulika sewilskiego”.
W dniu 4 marca 2016 po raz pierwszy w Krakowie i dopiero po raz trzeci w powojennej Polsce odbyła sie premiera znacznie mniej popularnej opery Rossiniego „Turek we Włoszech”. Znakomita muzyka i świetne libretto tej opery okazały się dla publiczności prawdziwą rewelacją. Premiera w Operze Krakowskiej została przyjęta entuzjastycznie, czego dowodem były długie owacje na stojąco po premierowym spektaklu. To zasługa efektownej i barwnej inscenizacji Włodzimierza Nurkowskiego ze
scenografią i kostiumami Anny Sekuły oraz choreografią Violetty Suski. Mogliśmy podziwiać znakomitych pod względem wokalnym i aktorskim solistów, byli to: Katarzyna Oleś-Blacha, Anna Wolfinger (Fiorilla), Łukasz Goliński, Wojtek Gierlach (Selim), Grzegorz Szostak, Bogdan Śliwa (Geronio), Andrzej Lampert, Adam Sobierajski (Narciso), Mariusz Godlewski, Andrzej Biegun (Poeta), Monika Korybalska, Agnieszka Cząstka (Zaida), Krzysztof Kozarek, Marek Gerwatowski (Albazar). Całości dopełnił Chór przygotowany przez Zygmunta Magierę i Balet Opery Krakowskiej oraz Orkiestra prowadzona przez Tomasza Tokarczyka, sprawującego kierownictwo muzyczne nad spektaklem.
Na tradycyjnym spotkaniu przy lampce wina Opera Krakowska gościła znakomite osobistości świata muzycznego m.in. Jadwigę Romańską, Teresę Żylis-Garę, Krystynę Tyburowską oraz prof. Helenę Łazarską.
A oto fragmenty recenzji:
(…) W 'Turku’ gag goni gag – istna slapstickowa komedia. Wartkie tempo, szaleństwo kolorów, akrobacje na scenie, także fizyczne. Ale przede wszystkim wokalne. Tu prym wiodła Katarzyna Oleś-Blacha w roli płochej Fiorilli, młodej żony starego męża, romansującej na wszystkie strony.
Z partnerującym jej w roli owego męża, Geronia, Grzegorzem Szostakiem tworzyli nieodparcie zabawny duet – oboje mają ogromną vis comica. Ale ona szczególnie epatowała wirtuozowskimi kaskadami dźwięków. (…) W roli z kolei Turka interesujący był Łukasz Goliński, baryton z Gdańska, związany z Operą Novą w Bydgoszczy. Znany nam dobrze (i lubiany) Mariusz Godlewski wystąpił tym razem w całkiem innym emploi niż zwykle (grywa albo nieszczęśliwych kochanków, albo zimnych drani) – poety-organizatora akcji, i też wykazał się poczuciem humoru. Jak również Andrzej Lampert jako Narciso, kochanek porzucony przez Fiorillę. (…) Reżyser Włodzimierz Nurkowski ma za sobą dzieła w bardzo różnym gatunku, ale, jak widać, do komediowych ma bardzo dobrą rękę. W połączeniu z tęczowo barwną scenografią i kostiumami Anny Sekuły
i choreografią Violetty Suski, które odtworzyły na scenie wenecki karnawał, mamy istny fajerwerk, który ogląda się z przyjemnością. Nie ma tu żadnych wydziwiań, jest po prostu śmiech i zabawa.
Dorota Szwarcman, http://szwarcman.blog.polityka.pl, 5.03.2016
'Turek we Włoszech’ nie jest łatwą operą. Tu zaś dobrze radzi sobie z orkiestrą Tomasz Tokarczyk, a obok Katarzyny Oleś-Blacha zabawne postaci są w stanie wykreować Łukasz Goliński (Selim), Grzegorz Szostak (Geronio, mąż Fiorilli) i pełen naturalnego wokalnego wdzięku Mariusz Godlewski jako Poeta organizujący całą erotyczną intrygę.
Jacek Marczyński, „Rzeczpospolita”, 7.03.2016
'Turek we Włoszech’ należy bezsprzecznie do fenomenalnej Katarzyny Oleś-Blacha, która pokazuje, że arcytrudne koloratury to dla niej bułka z masłem. Jako Fiorilla udowadnia przy okazji, że jest świetną aktorką komediową. Podobnie jak partnerujący jej Grzegorz Szostak w roli poczciwego Geronia. Wyróżnia się też baryton Łukasz Goliński jako tytułowy Turek Selim.
Mateusz Borkowski, „Dziennik Polski”, 7.03.2016
Teatr: Opera Krakowska
Tytuł: „Turek we Włoszech”
Reżyseria: Włodzimierz Nurkowski
Scenografia: Anna Sekuła
Obsada: Katarzyna Oleś-Blacha, Anna Wolfinger (Fiorilla), Łukasz Goliński, Wojtek Gierlach (Selim), Grzegorz Szostak, Bogdan Śliwa (Geronio), Andrzej Lampert, Adam Sobierajski (Narciso), Mariusz Godlewski, Andrzej Biegun (Poeta), Monika Korybalska, Agnieszka Cząstka (Zaida), Krzysztof Kozarek, Marek Gerwatowski (Albazar)
Kostiumy: Anna Sekuła
Kierownictwo muzyczne: Tomasz Tokarczyk
Choreografia: Violetta Suski
Data premiery: 4 III 2016
Materiały prasowe: Ewa Bąkowska, specjalista ds. marketingu i PR