Grudzień to doskonały moment, aby wybrać się do Teatru Ludowego! Na samym początku miesiąca czeka na nas muzyczna podróż do podziemi miasta królów polskich w „Krakowska Lekkość Bytu”. 07.12 na dużej scenie będzie miał premierę prawdziwy hit – „Anioły w Ameryce”. Opowieść o „miłości w czasach zarazy”, która przeniesie widzów do Stanów Zjednoczonych lat 90. Również i dzieci znajdą coś dla siebie w Teatrze Ludowym. „Lokomotywą przez świat” oraz „Królowa Śniegu” to pozycje specjalnie przeznaczone dla nich! Koniec grudnia to dobrze znane wszystkim spektakle „Via-gra” oraz „Kolacja dla Głupca”, które rozbawią do łez.
Krótkie opisy spektakli.
Grudzień
Krakowska Lekkość Bytu
Od dnia gdy upadł motel Krak, gdy zamknięto i zburzono bar Smok, gdy na Rynku wylądowała głowa Mitoraja, a Szajbus, wariat z Vis a Vis, powiesił się z rozpaczy, coś się w mieście zepsuło. Oto jednak nadszedł czas, aby to miasto naprawić, poddać terapii. Podłożyć pod miasto muzyczną bombę. „Krakowska lekkość bytu” – to muzyczna podróż do podziemnego Krakowa, którego już prawie nie ma; to także jedyny w swoim rodzaju stan umysłu, inne poczucie czasu, to jest ów „krakowski spleen”, pełen smogu, alkoholu, kawiarnianych dyskusji, ów ocean zmarnowanego czasu, który stanowi o wyjątkowości Miasta Królów.
W rytm granej na żywo energetycznej muzyki, usłyszymy 23 songi pełne humoru, czarnej groteski, zaprawione odrobiną melancholii i nasączone duchem niepokornego rocka, w których wspomnienia dawnych czasów, mieszają się z ironicznym obrazem współczesnego miasta.
Scenariusz: Łukasz Czuj, Michał Chludziński
reżyseria: Łukasz Czuj
Teksty piosenek: Michał Chludziński
Muzyka i kierownik muzyczny: Marcin Partyka
Przygotowanie wokalne: Jerzy Kluzowicz
Scenografia i kostiumy: Elżbieta Rokita
Choreografia: Paulina Andrzejewska-Damięcka
Asystent reżysera, inspicjent, sufler: Manuela Nowicka
Zespół:
perkusja – Antonis Skolias/ Marek Motylski
bas – Szymon Frankowski/ Józef Michalik
gitara – Jacek Długosz/ Jarosław Meus
akordeon – Bogusław Zięba
Zapraszamy do przeczytania naszej recenzji – Krakowska Lekkość Bytu.
Anioły w Ameryce
Autorska interpretacja tekstu Tony’ego Kushnera, będącego amerykańską epopeją, którą sam autor nazwał „gejowską fantazją na motywach narodowych”. Opowieść o tym, jaka jest cena prawdy, wolności i indywidualizmu, która okazuje się boleśnie aktualna szczególnie dziś, szczególnie w Polsce. To pełna ironii i zjadliwego humoru historia o „demokracji” z czasów administracji ultraprawicowego prezydenta – Ronalda Reagana, nazwana też arcydziełem epoki chaosu. Jest jednak przede wszystkim opowieścią o miłości – „miłości w czasach zarazy”.
Premiera 7 grudnia 2019, Duża Scena.
SPEKTAKL DLA WIDZÓW DOROSŁYCH.
przekład: Jacek Poniedziałek
reżyseria: Małgorzata Bogajewska
scenografia: Joanna Jaśko-Sroka
muzyka: Bartłomiej Woźniak
choreografia: Maćko Prusak
Lokomotywą przez świat
Zapraszamy na interaktywny spektakl dla dzieci, wykorzystujący muzyczność poezji Juliana Tuwima. To multiinstrumentalna zabawa słowem i dźwiękiem. Rozpędzona lokomotywa jedzie przez świat i zabiera w podróż dzieci z różnych zakątków Europy. Stuk-puk! Stuk-puk! W każdym wagonie pełno pasażerów. Jak tu się dogadać, gdy łączy nas tylko wspólna podróż w jednym wagonie? Z pomocą przychodzi muzyka i dźwięki. Wspólne klaskanie, śpiewanie, bębnienie może zbliżyć bardziej niż błaha rozmowa. A co śpiewać najlepiej? Wiersze!
A zatem zaśpiewajmy razem. Każdy przecież zna te wersy:
„Stoi na stacji lokomotywa…”
„Zasadził dziadek rzepkę w ogrodzie…”
„Halo! Halo! Tutaj ptasie radio…”
premiera: 8 grudnia 2018, Scena Stolarnia
scenariusz i dramaturgia: Magdalena Miklasz
scenografia: Ewa Woźniak
muzyka: Anna Stela
video: Aleksander Kurtyka
Królowa Śniegu
Trudno wyobrazić sobie świat bez baśni Andersena. To między innymi dzięki nim dzieci poznają świat wartości, uczą się dobra i bezpiecznie obcują ze złem, a dorośli mogą odbyć sentymentalną podróż do czasu własnego dzieciństwa.
Zapraszamy na barwną podróż do krainy Królowej Śniegu. Wraz z Gerdą szukającą Kaya, swego przyjaciela i towarzysza beztroskich zabaw, odwiedzimy eteryczną krainę kwiatów, bajkowy pałac Księżniczki i zmierzymy się ze złowrogimi zbójcami. Wszystko po to, aby w obliczu zła odkryć siłę miłości.
premiera 5 listopada 2004, Duża Scena
przekład: Stefania Beylin
adaptacja: Joanna Olczak-Ronikier i Włodzimierz Nurkowski
reżyseria Włodzimierz Nurkowski:
scenografia i kostiumy: Anna Sekuła
muzyka: Andrzej Zarycki
choreografia:Jacek Tomasik
inspicjent: Anita Wilczak – Leszczyńska
sufler: Martyna Rezner
Gdy przyjdzie sen
Tragikomedia ludzkich zachowań, kryminał i tragedia miłosna w jednym. Historia zrodzona z pragnienie innego, intensywnego życia, miłości, luksusu, chwili, w której czując się jak uwięziony, kolorowy ptak, chce się odlecieć w nieznane… Wiejska wspólnota jest jak małe laboratorium, w którym można obserwować najbardziej pierwotne ludzkie instynkty jak pod mikroskopem. Tutaj nic się nie ukryje, wszyscy wszystkich znają, wszyscy wszystko o sobie wiedzą. Nie można mieć skrytych marzeń, ani własnego małego szczęścia. Wszystko trzeba dzielić z sąsiadami: marzenia, żądze, miłość i tragedię. Wtedy jest i straszno i śmieszno.
„Gdy przyjdzie sen…” to opowieść o takiej miłości, która zdradziła kochanków. Która rozpaliła w nich marzenia-zmyślenia, które w miejscu, gdzie żyli nie mogły się spełnić. I o prawie, które rządzi ludzkimi losami, prawie najbardziej pierwotnym i bezwzględnym, które nigdy nie gości na salach sądowych, ale każdy nosi je w ciemnych zakamarku duszy.
premiera 21 września 2018, Scena Pod Ratuszem
368 premiera Teatru Ludowego
reżyseria: Małgorzata Bogajewska
scenografia: Joanna Jaśko – Sroka
reżyseria światła: Dariusz Pawelec
muzyka: Bartłomiej Woźniak
Zapraszamy do przeczytania naszej recenzji – Gdy przyjdzie sen.
Hańba
Człowiek zhańbiony to człowiek, który utracił coś, czego nie da się odzyskać. Jest jak trędowaty, jego hańba może zarazić tych, których dotknie. Utracił, ale być może też uzyskał. Bo dopiero upadłszy tak nisko, jak tylko się da, do poziomu psa, człowiek może podjąć próbę zrozumienia, kim naprawdę jest i ile tak naprawdę warte jest jego życie. Człowiek może pohańbić się w oczach innych ludzi, ale prawdziwa hańba dotyka go dopiero w jego własnych oczach. Sam przed sobą staje się niegodny, bezwartościowy i skalany. Sam musi stanąć w obliczu wyzwania odbudowania siebie, ukonstytuowania siebie na nowo. Musi określić, kim będzie oraz czy i w jaki sposób jego hańba będzie stanowić o jego tożsamości. Zagłębiając się w powieść Coetzee’go i stawiając kolejne pytania, odkrywamy niewygodne prawdy, które prowadzą do coraz trudniejszych pytań. O winę, o wstyd, o samotność, o naturę nienawiści i przemocy, o mężczyzn, o kobiety. Ale Coetzee nie udziela odpowiedzi, tylko z ironicznym uśmiechem podsuwa nam kolejne obrazy, kolejne sceny i kolejne przemilczenia, prowadząc coraz głębiej w otchłań hańby. Na scenie ofiary po raz kolejny stają twarzą w twarz z oprawcami, jednym i drugim udziela się głosu. Pytanie brzmi, czy ten akt może doprowadzić do pojednania, czy też stanowić będzie kolejny rozdział niekończącej się historii ludzkiego cierpienia. Copyright © J.M. Coetzee
premiera 15 czerwca 2018, Scena Stolarnia
367 premiera Teatru Ludowego
SPEKTAKL DLA WIDZÓW DOROSŁYCH
Kolacja dla głupca
Zapraszamy na kolację! Atrakcją wieczoru będzie tytułowy Głupiec, niezbyt lotny księgowy z ministerstwa finansów, fantastyczny obiekt towarzyskich manipulacji i żartów. Wygodnie i dostatnio żyjące towarzystwo z wyższych sfer Paryża zabawia się regularnie organizując co wtorek kolacje, na które przyprowadzają życiowych nieudaczników. To rodzaj gry-konkursu, wygrywa ten, kto przyprowadzi największego niedojdę. Bogaty wydawca, Pierre Brochant, wydaje się mieć wygraną w kieszeni. Zaprosił niezbyt rozgarniętego księgowego, którego pasją jest budowanie makiet z zapałek. Niestety, tuż przed wyjściem na kolację Pierre ulega kontuzji, która nie pozwala mu wyjść z domu. I tak obaj panowie – mądrala i jego głupiec – zostają uwięzieni w mieszkaniu Pierre’a, przez które przetoczy się upiorny wir nieprzewidywalnych wydarzeń. Ich niezamierzonym kreatorem stanie się szczery, serdeczny i uczynny księgowy… To jedna z najlepszych komedii na świecie!
przekład – Barbara Grzegorzewska
reżyseria: Tadeusz Łomnicki
scenografia: Ewa Mroczkowska
muzyka: Adam Prucnal
inspicjent: Anita Wilczak – Leszczyńska
sufler: Martyna Rezner/ Manuela Nowicka- Nowak
Via-gra
Inteligentna komedia zawsze, kiedy już wybrzmi śmiech, budzi refleksje. Tak jest też w przypadku „Via-gry” Freda Apke – znanego i popularnego w Polsce niemieckiego dramaturga, którego sztuki zawsze bawią przewrotnością dialogów. Już sam tytuł tej tragikomedii przywodzi na myśl wiele groteskowych skojarzeń, a cóż dopiero jeśli wpisać go w kontekst związku starszego mężczyzny z młodszą kobietą z apetytem na życie. Każda taka historia ma wiele meandrów i szczegółów. Warto się w nie zagłębić korzystając z lekkiej, komediowej formy przedstawienia, w której życie mniej boli, a śmiech oczyszcza i wyzwala.
premiera 12 lutego 2016, Scena Pod Ratuszem
354 premiera Teatru Ludowego
przekład: Marta Klubowicz
reżyseria: Tomasz Obara
scenografia: Andrzej Witkowski