Repertuar Kina Paradox 29 października – 4 listopada
29.10 piątek
16:10 Poufne lekcje perskiego / reż. Vadim Perelman / Rosja, Niemcy, Białoruś / 2020 / 127′
18:30 Moje wspaniałe życie / reż. Łukasz Grzegorzek / Polska / 2021 / 99′
20:30 Wesele / reż. Wojtek Smarzowski / Polska / 2021 / 135′
30.10 sobota
15:00 Jeźdźcy sprawiedliwości / reż. Anders Thomas Jensen / Dania / 2020 / 116′
17:30 Poufne lekcje perskiego / reż. Vadim Perelman / Rosja, Niemcy, Białoruś / 2020 / 127′
19:45 Moje wspaniałe życie / reż. Łukasz Grzegorzek / Polska / 2021 / 99′
21:30 Censor / reż. Prano Bailey-Bond / Wielka Brytania / 2021 / 84′
31.10 niedziela
16:10 Poufne lekcje perskiego / reż. Vadim Perelman / Rosja, Niemcy, Białoruś / 2020 / 127′
18:30 Moje wspaniałe życie / reż. Łukasz Grzegorzek / Polska / 2021 / 99′
20:30 Wesele / reż. Wojtek Smarzowski / Polska / 2021 / 135′
01.11 poniedziałek – NIECZYNNE
02.11 wtorek
16:10 Poufne lekcje perskiego / reż. Vadim Perelman / Rosja, Niemcy, Białoruś / 2020 / 127′
18:30 Moje wspaniałe życie / reż. Łukasz Grzegorzek / Polska / 2021 / 99′
20:30 Wesele / reż. Wojtek Smarzowski / Polska / 2021 / 135′
03.11 środa
16:10 Poufne lekcje perskiego / reż. Vadim Perelman / Rosja, Niemcy, Białoruś / 2020 / 127′
18:30 Moje wspaniałe życie / reż. Łukasz Grzegorzek / Polska / 2021 / 99′
20:30 Wesele / reż. Wojtek Smarzowski / Polska / 2021 / 135′
04.11 czwartek
16:10 Poufne lekcje perskiego / reż. Vadim Perelman / Rosja, Niemcy, Białoruś / 2020 / 127′
18:30 Moje wspaniałe życie / reż. Łukasz Grzegorzek / Polska / 2021 / 99′
20:30 Wesele / reż. Wojtek Smarzowski / Polska / 2021 / 135′
Censor – Pokaz specjalny 30. października
Deszczową i mglistą Wielką Brytanię zalewa fala morderstw. Według rządu wzrost przestępczości ma związek z video nasties rozpowszechnionymi w kraju na nielegalnych kasetach VHS. Enid, skrupulatna cenzorka, której zadaniem jest wycięcie najbrutalniejszych scen z filmów, pracuje z zaangażowaniem i poświęceniem. Pewnego dnia trafia na film, który jest jednocześnie niepokojący i dziwnie znajomy. Widzi w nim swoją siostrę, która zaginęła lata temu. Chęć odkrycia prawdy zawiedzie ją w najmroczniejsze zakamarki podziemia filmowego, a obsesja – na skraj załamania nerwowego. Enid, której codzienność otoczona jest przerażającymi obrazami, zaczyna zatracać granicę między rzeczywistością, wspomnieniami, a tym, co najprawdopodobniej było tylko wytworem wyobraźni reżyserów.
Moje wspaniałe życie – premierowo
Może i wspaniałe, ale czy na pewno moje? Z takim pytaniem mierzy się Joanna (Agata Buzek), bohaterka komedii obyczajowej Łukasza Grzegorzka („Kamper”, „Córka trenera”). Troskliwa córka, wyluzowana matka, lubiana nauczycielka, żona, z którą można konie kraść – w każdej z tych ról wypada doskonale. I w żadnej z nich od dawna nie czuje się sobą. Dlatego „Jo” prowadzi podwójne życie, ma tajemnicę, którą nie dzieli się z nikim. Bo gdyby ktoś się dowiedział, byłby to koniec wszystkiego, co w jej świecie wydaje się takie „wspaniałe”.
Ciepły, a zarazem dowcipny i brawurowy film Grzegorzka jest historią kobiety, która nie chce być już grzeczną dziewczynką. Czy jednak wystarczy jej odwagi, by się zbuntować, zatrząść posadami małżeństwa, stracić reputację i sięgnąć po to, na czym naprawdę jej zależy? W nakreślonej z empatią i fenomenalnie zagranej przez Agatę Buzek postaci przejrzy się mnóstwo kobiet, które złożyły kawałek siebie na ołtarzu cudzych oczekiwań. Bohaterka „Mojego wspaniałego życia” nie czuje się jednak ofiarą: ryzykuje, popełnia błędy i tańczy do upadłego.
Poufne lekcje perskiego – premierowo
W świecie, gdzie każdy dzień może być ostatnim, nie należy poruszać się według schematów. „Poufne lekcje perskiego” to inspirowana prawdziwymi wydarzeniami, niewiarygodna historia młodego belgijskiego Żyda, który sprytem kupił sobie życie.
Gilles poznaje w obozie niemieckiego oficera marzącego o otwarciu po wojnie restauracji w Teheranie. Ponieważ podał się za Persa, musi zacząć uczyć Niemca perskiego – języka, którego nie zna. Wymyśla go więc na poczekaniu – słowo po słowie, zdanie po zdaniu. Lekcje perskiego zaczynają wzbudzać podejrzenia i zazdrość więźniów i innych oficerów. Jeden fałszywy ruch może wiele kosztować…
Nagrodzony przez festiwalową publiczność film Vadima Perelmana, wielokrotnie docenianego przez krytykę reżysera (m.in. nominowany do Oscara w kategoriach najlepszy aktor i najlepsza aktorka „Dom z piasku i mgły”) to mistrzowsko zrealizowana, niebanalna opowieść, o tym, jak zbieg okoliczności i fanaberia ratują życie, a ciekawie przedstawiona relacja Niemiec- Żyd nie powtarza schematu filmów wojennych, a wręcz przeciwnie buduje nowy rodzaj napięcia.