Gęsty las, zapach i smak świeżych poziomek, słońce, a do tego… wiking, renifer i troll. Z tęsknoty za latem, wakacjami i bajkową przygodą, sięgnęliśmy po grę wydaną przez Zieloną Sowę, nawiązującą do znanej serii opowieści książkowych o sympatycznym wikingu Tappim.
„Tappi i poziomkowa przygoda” to gra, która z pewnością zauroczy wszystkie dzieci, bez znaczenia, czy te znają już książki o Tappim, czy wikinga widzą po raz pierwszy w życiu. Bajkowa grafika, kolory, pachnący leśny klimat oraz cała masa dodatków przyciągnie uwagę każdego małego gracza.
Dwustronna plansza daje nam aż dwie różne gry w jednym pudełku… przynajmniej w teorii. W rzeczywistości wariantów na grę jest tyle na ile głęboko może sięgać dziecięca wyobraźnia.
Nam dużo czasu zajęło i sprawiło ogromną frajdę samo przygotowywanie gry, czyli rozkładanie (trójwymiarowych!) drzewek choinkowych oraz ich dekorowanie ptasimi gniazdami, skrzatami, które wpina się w gałęzie. Dużo zabawy i radości przyniosły też same pionki do samodzielnego montażu, wśród których możemy odnaleźć leśne zwierzęta, takie jak: sowa, borsuk, lis, zając, jeż. Zanim zacznie się faktyczna gra, dziecko spędza więc sporo czasu na zabawie w teatrzyk, w las, czy też odgrywanie ról i scenek z książki (jeśli miał już do czynienia z książkową wersją wikinga Tappiego, renifera Chichotka i trolla Gburka).
Pierwsza wersja gry, prostsza, idealna dla początkujących małych graczy to tradycyjna planszówka. Skacząc wybranym dowolnie przez siebie pionkowym zwierzątkiem i spacerując wśród leśnych drzew, zadaniem graczy jest dotarcie do chatki Tappiego, która mieści się w samej głębi lasu. W trakcie tej wędrówki, stając na odpowiednio oznakowanych polach zbieramy soczyste poziomki. W gąszczu drzew na zawodników czeka i renifer Chichotek, który chętnie podaruje dodatkową poziomkę i głodny Gburek, który nie pytając chętnie poczęstuje się zebranym przez gracza owocem. W rozgrywce nie liczy się szybkość – zwycięzcą ogłoszony zostaje bowiem nie ten, który pierwszy dotrze do chatki Tappiego, lecz ten, który przyniesie na metę najwięcej poziomek.
Druga przygoda, a tym samym druga wersja gry, czeka już po drugiej stronie składanej planszy. Tym razem w Szepczącym Lesie na graczy czekają 3 trudne zadania, których najszybsze wykonanie jest gwarantem wygranej. Zwycięzcą zostaje okrzyknięty ten, który jako pierwszy posadzi drzewo, naprawi most, zbierze 5 poziomek i sprytnie ucieknie przed pomysłami psotnego Gburka. Plansza z polami ułożonymi w kształcie koła, nie ma jednoznacznie wyznaczonego startu ani kierunku poruszania się pionkiem; do decyzji zawodnika pozostaje również które z trzech wyznaczonych zadań wykona jako pierwsze.
Bardzo proste i klarowne zasady są jednak dość rozbudowane, co wciąga i nie nudzi się tak szybko małym graczom. Złożoność gry można dodatkowo modyfikować, w zależności od tego w jakiej grupie wiekowej chcemy w danym momencie stoczyć wyścig. Gra ewoluuje z wiekiem, a fantastyczne kolorowe i klimatyczne wydanie z elementami do samodzielnego złożenia przynosi tyleż zabawy co radości. Szczerze bardzo polecam dla wszystkich przedszkolaków już od 3 roku życia i dzieci wczesnoszkolnych.
Autor recenzji: Agnieszka Jedynak
Autor: Anna Sobich-Kamińska
Ilustrator: Marta Kurczewska
Tyruł: Gra: Tappi i poziomkowa przygoda
wiek: 4+
ilość graczy: 2-4
Data wydania: 11 lipiec 2018
Wydawnictwo: Zielona Sowa