Chyba każdy z nas na jakimś etapie swojego życia miał styczność z grami – czy były to szachy, czy komputerowe gry akcji, typu Call of duty. Niezależnie od tego każdy z nas poddał się choć raz temu cichemu wewnętrznemu głosowi, który mówił, że „czas spróbować jeszcze raz, ostatni raz”. Jednak nie ma chyba drugiej tak wciągającej i uzależniającej gry jak stworzona w 1984 gra logiczna pod tytułem „Tetris”. Fenomen kulturowy, który rozszedł się w ponad 170 000 000 egzemplarzy do dzisiaj jest niedoścignionym przykładem tego, jak jedna forma rozrywki może oddziaływać na wiele umysłów ludzkich. Z tym właśnie fenomenem próbuje się zmierzyć Box Brown w komiksie „Tetris. Ludzie i gry”.
Jeśli jeszcze nie znasz historii powstania Tetrisa, książka ta przybliży Ci zarówno wydarzenia, które doprowadziły do powstania gry, jak i nakreśli całe tło historyczno-społeczne dla tej opowieści. Musisz wiedzieć, że pozycja ta nie jest prostym i liniowym odtworzeniem procesu myślowego czy wydarzeń, które doprowadziły do wydania gry i jej ogromnego sukcesu. Na prostych, trójkolorowych obrazach wybijają się przede wszystkim dwie płaszczyzny, które wyróżnia autor. Pierwsza z perspektyw zwraca uwagę na niezwykłą postać Aleksieja Pażytnowa, skromnego, inteligentnego i pełnego ambicji programisty – twórcy gry. Druga zaś pokazuje bezwzględną i komiczną historię walki o prawa autorskie oraz o ogromne pieniądze między największymi biznesmenami elektronicznej rozrywki tamtych czasów. Opowieść okraszona jest punktowaniem absurdów z czasów centralnego planowania Związku Radzieckiego. Autor książki przeplata obie perspektywy, umiejętnie tworząc kontrast pomiędzy tym, co tak naprawdę liczyło się dla Pażytnowa, a walką chciwego, korporacyjnego świata.
Dzieło, jakie stworzył rosyjski programista, powstało dla rozrywki i czystej przyjemności płynącej z wyzwań intelektualnych, jakich dostarczała. Piękna idea, sprzeniewierzona przez wszystkich naokoło w celu zarobku i w imię totalnej wojny o rynek gier komputerowych.
Nie zdradzając szczegółów, mogę jedynie powiedzieć, że niesamowite jest, w jaki sposób decyzje jednostek, ich inteligencja oraz spryt czasami potrafią zmieniać bieg historii. W tym miejscu dochodzimy do najważniejszych pytań, które zadaje sobie każda osoba, czytająca recenzję danego dzieła: czy warto? I – czy mi się spodoba? Nie będę ukrywał, że ta powieść graficzna nie jest skierowana do każdego odbiorcy. Historia, jaka towarzyszyła powstawaniu gry Tetris jest skomplikowana, przepełniona korporacyjnymi zagrywkami oraz tłem historyczno-społecznym. Jeżeli lubisz książki, które ukazują prawdziwe historie, niestroniące od dygresji ekonomicznych i historycznych, będzie to dla Ciebie idealna propozycja. Na pewno powinni się nią zainteresować również ci, których interesuje branża gier video. Nie twierdzę w tym miejscu absolutnie, że innym ta książka nie przypadnie do gustu, jednak myślę, że wspomniane osoby wyciągną z niej najwięcej przyjemności. Dla mnie książka ta z pewnością trafi na półkę jako pozycja, którą będę polecał znajomym.
Jestem też pewien, że pewnego dnia siądę z moim synem i razem prześledzimy tę fascynującą historię, która niczym baśń braci Grimm wciąga w wir wydarzeń, czasem nieco strasznych, czasem nieco śmiesznych, ale zawsze z morałem, dającym do myślenia i będącym kolejnym etapem w podróży do poznania natury ludzkiej.
Krzysztof Wroński