W piątek, 21 sierpnia, w Kinie Pod Baranami rozpocznie się ósmy tydzień 9. wakacyjnego festiwalu filmowego Letnie Tanie Kinobranie, zatytułowany Magia i codzienność, podczas którego będzie można obejrzeć 14 filmów. Dodatkową atrakcją nadchodzącego tygodnia będzie kolejna edycja cieszącego się ogromną popularnością Plakatobrania, zaplanowana na 25 sierpnia. Bilety na seanse kosztują 7 zł.
Wśród typowych szarych dni pojawia się nagle, niczym deus ex machina, wielkie piękno, a poprzez prawdziwą magię przenika to, co zwyczajne.
Podobnie jak wakacje, Letnie Tanie Kinobranie zbliża się do finiszu. W ósmym, przedostatnim tygodniu festiwalu organizatorzy prezentują filmy, w których granice między zwyczajnością a niezwykłością; między codziennością a magią – są bardzo cienkie.
Cuda, uhonorowane Nagrodą Specjalną Jury w Cannes, to baśniowa, choć oparta na prawdziwych wydarzeniach, historia dorastania w malowniczej Toskanii, do której pewnego dnia wdziera się wielki i fascynujący świat pod postacią telewizyjnego show Kraina cudów. Dojrzewanie jest również tematem innej baśni, animowanych Wilczych dzieci w reżyserii Mamoru Hosody, kontynuatora tradycji zapoczątkowanej przez wielkiego twórcę anime, Hayao Miyazakiego. Film stanowi metaforę dorastania w Japonii, gdzie współczesność przenika się z tradycją i mitologią, silnie związaną z naturą.
Okruchy poezji można odnaleźć w codziennym życiu oraz w detalach, które się nań składają – tak czyni to Jep Gambardella, esteta, sybaryta i bon vivant, główna postać Oscarowego Wielkiego piękna. Ale wielu poszukuje magii w świecie nadprzyrodzonym. Bohaterowie filmu Małgorzaty Szumowskiej Body/Ciało, nagrodzonego w Berlinie Srebrnym Niedźwiedziem za reżyserię, próbując uporać się z utratą bliskiej osoby, zwracają się w stronę spirytyzmu i zaświatów. Ruch spirytystyczny zainspirował także Woody’ego Allena, który w swojej komedii Magia w blasku księżyca opowiada historię znanego iluzjonisty (Colin Firth), który próbuje zdemaskować oszustwa pięknej kobiety-medium (Emma Stone).
To, co tajemnicze, niewytłumaczalne i niepojęte dla ludzkiego umysłu często budzi lęk. Kultowy, nagrodzony Oscarem m.in. za scenariusz Egzorcysta z 1973 roku, który w realistyczny sposób podejmuje temat nawiedzenia, do dziś dzierży tytuł jednego z najlepszych horrorów w historii światowego kina i przeraża jak żaden inny. Nadnaturalne właściwości często ujawniają się u bohaterów w wyniku wypadku: pod wpływem silnej substancji chemicznej ciało tytułowej Lucy (Scarlett Johansson) z thrillera Luca Bessona zaczyna podlegać transformacjom, a potencjał jej mózgu zostaje uwolniony i osiąga zdumiewające, pozostające dotychczas jedynie w sferze hipotez możliwości; uraz doznany podczas kraksy samochodu sprawia, że młoda kobieta z filmu Wiek Adaline (Blake Lively) przestaje się starzeć; będąca efektem wypadku sprzed lat amnezja sprawia, że bohaterka thrillera Zanim zasnę (Nicole Kidman) codziennie budzi się, nie pamiętając kim jest i nie potrafiąc przypomnieć sobie żadnych faktów z przeszłości. Podczas gdy wielu filmowców fascynują tajemnice ludzkiego umysłu, debiutujący na dużym ekranie Alex Garland w błyskotliwym thrillerze science fiction Ex Machina porusza temat sztucznej inteligencji i stawia pytania o istotę człowieczeństwa.
Kino to medium, którego domeną jest magia i fantazja. Zrealizowana z rozmachem Hiszpanka, megaprodukcja w międzynarodowej obsadzie, opowiada o jedynym zwycięskim polskim powstaniu – Powstaniu Wielkopolskim. Ten imponujący pod każdym względem film przedstawia historię, która przekracza granice wyobraźni. Nic w niej nie jest oczywiste, ponieważ do wyzwoleńczej walki włącza się grupa telepatów – siły zbrojne stają na równi z siłami umysłu. Nie zawsze jednak trzeba spektakularnych efektów specjalnych, by przenieść myśli i emocje widzów w inny wymiar: obsypana nagrodami Papusza w reżyserii Joanny Kos-Krauze i Krzysztofa Krauze, poświęcona Bronisławie Wajs, pierwszej romskiej poetce, która spisała swoje wiersze, zachwyca urodą wysmakowanych, czarno-białych zdjęć i muzyką Jana Kantego Pawluśkiewicza; hipnotyczna Onirica, filmowy poemat Lecha Majewskiego, opowiada historię miłości inspirowaną Boską komedią Dantego Alighieri; medytacyjna Wędrówka na zachód tajskiego mistrza Tsai Ming-lianga pozwala się wyciszyć i doznać głębokiego, duchowego przeżycia.
Po sukcesie pierwszych pokazów filmowych pod gołym niebem na malowniczym dziedzińcu Pałacu pod Baranami, planowane są kolejne letnie seanse pod gwiazdami. Ponadto uczestnicy Kinobrania do 13 września mogą wziąć udział w dwóch konkursach: Konkursie Album z wakacji oraz Konkursie z trailerem Kinobrania. Informacje o imprezach towarzyszących znajdują się na stronie www.kinopodbaranami.pl.