Znamy program 7. edycji Grolsch ArtBoom Festival! W tym roku festiwal skupi się na obecności wsi w mieście, a także wpływie miasta na rzeczywistość życia na wsi. Spotkamy się nie tylko w centrum, ale również na terenie Salwatora, Bronowic i Woli Justowskiej. Swoje prace zaprezentują m.in.: Leon Tarasewicz, Mykola Ridnyi, Alicja Rogalska, Piotr Lutyński, Marek Firek, Grizdale Art, Anna Królikiewicz, Daniel Rycharski, Oliver Ressler czy Grupa Centrala. Organizatorem festiwalu, który potrwa od 25 września do 9 października jest Krakowskie Biuro Festiwalowe.
Cieszymy się, że sztuka współczesna ponownie wkroczy na ulice miasta i zagości nie tylko w centrum Krakowa – mówi Izabela Helbin, dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego – Tegoroczna edycja pozwoli spojrzeć na relację łączącą wieś i miasto z zupełnie nowej perspektywy, będzie okazją do zweryfikowania wielu obiegowych opinii na jej temat, a także próbą zmierzenia się z toposem polskiej modernizacji.
W ramach tegorocznej edycji festiwalu niekontrolowany kapitalizm będzie tematem cyklu krytycznych bilbordów Nieudane inwestycje Olivera Resslera. Projekt W kawałkach ukraińskiego artysty Mykoli Ridnyi’ego będzie symboliczną ilustracją wchłaniania terenów wiejskich przez rozbudowujące się miasto. Przyzba przypomni, jak w projektach prekursorskich modernistycznych osiedli uwzględniano fakt, że większość ich przyszłych mieszkańców stanowić będzie pierwsza miejska generacja, która przybędzie tam wraz ze swoimi tradycyjnymi potrzebami i przyzwyczajeniami. Żywa Latarnia nawiąże do tradycji wiejskich kapliczek, a także do budowanych w Krakowie od XIV wieku latarni umarłych, które niegdyś stanowiły świetlne punkty orientacji w mieście, informujące o położeniu cmentarzy i szpitali. Marek Firek zaprosi na happening Psia niedziela odwołujący się do organizowanego corocznie w Krakowie popularnego pochodu jamników, natomiast umiejscowiona na bulwarach wiślanych wystawa Village People Daniela Rycharskiego i Szymona Maliborskiego zainauguruje działalność stworzonego przez ten tandem mobilnego Muzeum Alternatywnych Historii Społecznych. Projekt kuratorski Stacha Rukszy Cavalleria rusticana (Rycerskość wieśniacza), który zaprezentowany zostanie w Składzie Długa złoży się z prac performera Michała Łagowskiego zestawionych z korespondującymi z nimi obiektami. Honorata Martin podczas spotkania z fanami opowie o swoich samotnych wędrówkach po polskiej prowincji (Wyjście w Polskę, 2013). Historia Zwierzyńca jest inspiracją dla projektu, w którym jeden z oryginalnych zabytkowych budynków stanie się tytułowym Domem Fermentu. Instalacja Waliły – Kraków – Waliły symbolicznie wprowadzi, przyjeżdżających na krakowski dworzec podróżnych, w atmosferę miasta powszechnie kojarzonego z kulturą i sztuką.
Projektom odbywającym się w przestrzeni miasta towarzyszyć będą panele dyskusyjne. Fundacja Instytut Architektury zaprosi na spotkania: Chałupa – kostka – cottage, gdzie mowa będzie o „znikaniu” Bronowic, oraz Miasto ogrodów, miasto ogrodzeń w ramach, którego uczestnicy poszukają odpowiedzi na pytanie dlaczego we współczesnych miastach tak bardzo mnożą się szlabany, bramki, płoty, piny oraz kamery. Z kolei Bogna Świątkowska, założycielka Fundacji Nowej Kultury Bęc Zmiana zaprosi na debatę socjologiczną Wieś w mieście. Dyskusja toczyć się będzie wokół zagadnień przenikania się miasta i wsi, przestrzeni wiejskiej „zjadanej” przez nowe osiedla, a także różnic w postrzeganiu przestrzeni – jej zalet i wad – w zależności od przynależności do klasy społecznej czy miejsca zamieszkania.
Tradycją ArtBoomu jest współpraca z sopockim ArtLoop Festival. W tym roku w Krakowie pokażemy projekt Anny Królikiewicz, która stworzy instalację Honey/Moon związaną z Weselem Stanisława Wyspiańskiego. Z kolei w ramach współpracy z Instytucją Kultury Katowice – Miasto Ogrodów we wsi Kurówko odsłonięty zostanie inspirowany grafiką Albrechta Dürera Pomnik chłopa Daniela Rycharskiego. Następnie obiekt wyruszy w nawiązującą do rytuału peregrynacji świętych obrazów podróż do Krakowa, gdzie odwiedzi miejsca związane z wiejską historią miasta.
W tym roku koncentrujemy się na temacie przemiany wsi w miasto, odnosząc się konsekwentnie do planu urbanistycznego Wielkiego Krakowa, Krakowa policentrycznego – mówi Małgorzata Gołębiewska dyrektor artystyczna Grolsch ArtBoom Festival. – Stosujemy tym razem inną, podwójną perspektywę, miasto z perspektywy tworzących je, przyłączanych do niego wsi, wieś (a często jej wyobrażenie) postrzegana ze strony miasta. Przywykliśmy do mówienia, pisania, myślenia o wsi w pewien określony sposób, jednak artyści sztuk wizualnych, wolni od narzuconego sposobu patrzenia na polską wieś i jej historię zrobili wnikliwy research. Nie proponują, że stworzymy sobie wieś w mieście, sztuczny mikrokosmos, symulację wiejskiego bytowania, gdzie życie płynie swoim rytmem i na innych zasadach. W projektach, które pojawią się w mieście unikają nadmiernej mitologizacji i egzotyzacji wsi, skupiając się na aspektach dalekich od potocznego wyobrażenia, nacechowanych naturalizmem, autentyzmem, aktualną, społeczną problematyką.
W tym roku festiwalowe projekty będą pojawiać się nie tylko w centrum miasta. Uwaga uczestników festiwalu skupi się na Błoniach, dawnym gminnym pastwisku, graniczącym z rzeką Rudawą. Bronowicach – dawnej, podkrakowskiej wsi przyłączonej do Krakowa w 1941 roku. Fani odwiedzą także tereny Zwierzyńca, Woli Justowskiej i Salwatora. Współczesna, niestereotypowa recepcja wsi znajdzie swój wyraz w przygotowanych przez zaproszonych kuratorów instalacjach, projektach i debatach.
Pełen opis festiwalowych projektów można znaleźć na stronie http://www.artboomfestival.pl/