Katowicki festiwal Ars Independent to przede wszystkim międzynarodowy konkurs debiutów i filmów drugich. Tegoroczna edycja (22-27 września) to 6 filmów, które zmierzą się w walce o tytuł Czarnego Konia, unikalną statuetkę autorstwa Olafa Brzeskiego i nagrodę pieniężną w wysokości 2500 euro.
W konkursowym jury zasiądą w tym roku: Łukasz Barczyk (polski reżyser), Amélie van Elmbt (belgijska reżyserka) oraz Łukasz Maciejewski (krytyk filmowy). Ponadto swoje nagrody wręczy Jury Młodych (w składzie: Weronika Grygorcewicz, Mateusz Górniak, Justyna Koziarz) oraz festiwalowa publiczność – czyli Podkowy Młodych i Publiczności.
Warto dodać, że podczas Ars Independent zobaczymy również przeglądy filmowe jurorów, m.in. „Hiszpankę”, polską superprodukcję w reżyserii Barczyka. Konkursowe seanse i przeglądy jurorskie odbędą się w katowickim kinie Światowid.
Krótko o filmach pisze Sławek Kruk, koordynator programu filmowego Ars Independent:
Przemoc, reż. Jorge Forero
Trzech mężczyzn – trzy nowele z sugestywnie przedstawioną przemocą w kolumbijskich realiach. Z wyrazistego debiutu Forero wyłania się gorzki obraz kraju plasującego się w światowej czołówce pod względem liczby zabójstw i porwań.
Wybrzeże, reż. Filipe Matzembacher, Marcio Reolon
Nasza tegoroczna propozycja z kręgu kina LGBT opowiada o nastoletniej, męskiej relacji. Brazylijscy debiutanci kreślą intymny obraz rozgrywający się wokół próby rozgraniczenia przyjaźni od miłości. „Wybrzeżu” jednak daleko do typowego kina o nastolatkach.
Barbarzyńcy, reż. Ivan Ikić
Opowieść o chuliganach negujących wszelkie pozytywne wartości. Ivan Ikić z precyzją dokumentuje środowisko przesiąknięte toksycznymi relacjami, rasizmem i seksizmem. Świat w jego filmie jest zarówno brutalny, jak i odpychający.
Uśpione zwierzę, reż. Ticiana Augusto Lima, Breno Baptista, Samuel Brasileiro, Victor Costa Lopes, Rodrigo Fernandes, Luciana Vieira
Różne odcienie seksualności w nowelowej formule. Pomimo szóstki debiutujących twórców udało się zachować spójny i wyrazisty charakter filmu, a poszczególne nowele zaskakują pomysłami oraz perwersyjną atmosferą.
Melbourne, reż. Nima Javidi
Pierwszy z potwierdzonych do konkursu tytułów to kameralny dramat odwołujący się do reguł antycznej tragedii. Smutny, przytłaczający ciężarem debiut irańskiego reżysera stawia bohaterów w ekstremalnej sytuacji. Charakter samej opowieści jest jednak zaskakująco uniwersalny i może być zrozumiały na całym świecie.
Zanim zabraknie mi tchu, reż. Emine Emel Balci
Kino społeczne pełną gębą. Balci czerpie z twórczości braci Dardenne, ale z rozsądkiem. Jej bohaterka, Serap, to kobieta aktywna, za wszelką cenę próbująca zdobyć pieniądze na mieszkanie dla siebie i ojca. Jej postawa ma wyraźnie makiaweliczny charakter, ale reżyserka unika moralizatorskiego tonu.
Ars Independent Festival organizowany jest przez Instytucję Kultury Katowice – Miasto Ogrodów i odbywa się w ramach obchodów 150-lecia Katowic.