13. edycja Sacrum Profanum będzie miała wyjątkowy charakter nie tylko ze względu na nieoczywisty program, który w tym roku będzie mienił się różnymi barwami, ale również z uwagi na zaplanowane spotkania z gośćmi zaproszonymi do Krakowa. Z radością przedstawiamy program spotkań z artystami tegorocznej odsłony festiwalu. Serdecznie zapraszamy!
14.09 (poniedziałek) godz. 18:00-19:00
spotkanie z Richardem Reedem Parrym
Księgarnia Muzyczna KURANT (Rynek Główny 36)
Prowadzenie: Jarosław Szubrycht
Festiwalowy cykl spotkań zainauguruje Richard Reed Parry znany na całym świecie z występów w imponującej niewyczerpaną inwencją indierockowej grupie Arcade Fire. Kanadyjski kompozytor, producent i multiinstrumentalista opowie o fascynacji twórczością Johna Cage’a i Steve’a Reicha, a także o swoim pomyśle na album Music For Heart and Breath, który zaprezentowany zostanie podczas trzeciego dnia Sacrum Profanum. Podczas koncertu Parry pojawi się na scenie w towarzystwie wyjątkowych gości – zespołu stargaze i kolegów z The National – Bryce’a i Aarona Dessnerów.
15.09 (wtorek) godz. 15:30-16:00
spotkanie z Brycem Dessnerem
Księgarnia Muzyczna KURANT (Rynek Główny 36)
Prowadzenie: Jarosław Szubrycht
Nowojorski artysta Bryce Dessner znany nam przede wszystkim jako gitarzysta alternatywnej grupy The National, jest także dyplomowanym kompozytorem muzyki współczesnej. Ma na swym koncie współpracę z najciekawszymi jej wykonawcami – od Philipa Glassa, Terry’ego Riley’a, przez Kronos Quartet, Bang On A Can All-Stars, Clogs, po San Francisco Symphony Orchestra. W Krakowie pojawi się w towarzystwie Sinfonietty Cracovii, Sō Percussion i swojego brata, Aarona. O szczegółach pracy nad materiałem, inspiracjach, eksperymentowaniu z muzyką współczesną, komponowaniu klasyki, którą uważa za dobry kontrapunkt do rockowych brzmień, opowie podczas wtorkowego spotkania.
17.09 (czwartek) godz. 17:30-18:30
spotkanie z Jóhannem Jóhannssonem
Księgarnia Muzyczna KURANT (Rynek Główny 36)
Prowadzenie: Jarosław Szubrycht
Kiedy otrzymał Złotego Globa i nominację do Oscara za muzykę do Teorii wszystkiego, opowiadającej o życiu Stephena Hawkinga, cały świat zwrócił na niego uwagę. Tymczasem koneserzy neoklasyki już od prawie piętnastu lat zachwycają się jego dokonaniami. Jest wśród nich publiczność festiwalu Sacrum Profanum, podczas którego kompozytor gościł już w 2010 roku. Tym razem Jóhann Jóhannsson zaprezentuje swoją najnowszą kompozycję – Drone Mass – dronową mszę na elektronikę, smyczki i wokal, opartą na gnostyckiej ewangelii egipskiej. Podczas koncertu obok islandzkiego artysty na scenie pojawi się, po raz pierwszy w Polsce, formacja American Contemporary Music Ensemble (ACME) oraz Theatre of Voices, których bywalcy Sacrum Profanum doskonale pamiętają z interpretacji dzieł Stockhausena czy Cage’a. Dlaczego w jego kompozycjach dronowe dźwięki nasycone są głęboko romantyczną emocjonalnością, oraz skąd zainteresowanie starożytnym tekstem Koptyjskiej Ewangelii Egipcjan, laureat Złotego Globa opowie w Krakowie.
18.09 (piątek) godz. 18:00-19:00
spotkanie z Kate Moore
Księgarnia Muzyczna KURANT (Rynek Główny 36)
Prowadzenie: Jarosław Szubrycht
Australijską scenę muzyki współczesnej reprezentować będzie młoda kompozytorka Kate Moore. Jej specjalnością są kolaże dźwiękowe łączące akustyczne i elektroniczne brzmienia. Prezentowano je w wielu prestiżowych salach koncertowych świata, a w Krakowie usłyszymy materiał z wydanego nakładem kultowej wytwórni ECM albumu Dances And Canons w wykonaniu Saskii Lankhoorn oraz z najnowszego wydawnictwa Cantaloupe Music – Stories For Ocean Shells w ujęciu Ashley Bathgate. Artystka opowie w Krakowie m.in. o komponowaniu muzyki, która według niej jest ciekawym sposobem na zbliżanie ludzi do siebie i trochę przypomina tworzenie rzeźby.
20.09 (niedziela) godz.12:00-13:00
spotkanie z twórcami opery Czarodziejska góra, w którym udział wezmą: Andrzej Chyra, Paweł Mykietyn, Mirosław Bałka oraz Małgorzata Sikorska-Miszczuk
Metaforma Cafe (ul. Powiśle 11)
W finale tegorocznej edycji niezwykłe wydarzenie – zobaczymy efekt współpracy czterech twórców: kompozytora Pawła Mykietyna, reżysera Andrzeja Chyry, dramatopisarki Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk oraz artysty sztuk wizualnych Mirosława Bałki. Opera Czarodziejska góra została oparta na prozie niemieckiego pisarza Thomasa Manna. Podczas spektaklu muzyka nie jest wykonywana na żywo, ale odtwarzana z komputera. Są w niej dźwięki fortepianu, skrzypiec oraz instrumentów perkusyjnych, jak również dźwięki elektronicznie przetworzone i syntetyzatorowe. Co było najważniejsze dla twórców opery? Jak układała się praca? O wizjach, łączeniu różnych dziedzin sztuki w jedną pełną całość miłośnikom Sacrum Profanum opowiedzą autorzy opery w niedzielę, 20 września.