Teatr BARAKAH i ArtCafe Barakah zapraszają w jesienne wieczory m.in. na spektakl „Dyktanda”, koncert „Poet AF Black & Ankh Orchestra” i Dramatorium, podczas którego odbędzie się promocja książki Juliusza Strachoty pt. „Relaks amerykański”. To tylko niektóre wydarzenia. Cała oferta znajduje się poniżej, zachęcamy do przejrzenia wszystkich propozycji. I życzymy najlepszych wyborów!
Impreza: Folk Session – jam z przytupem
Data: 23 września (środa) o 20:00, 7 i 21 października (środa) o 20:00
Wstęp: wolny
Przygotowanie: „Żmij”
Drodzy muzycy, grajkowie a przede wszystkim wielbiciele dobrej muzyki!
Zapraszamy na pierwszy i jedyny w Krakowie otwarty i przyjazny Jam Session w klimatach etno-folkowych. Dźwięki z Polski przeplatać będziemy tu z bałkańskimi, ukraińskimi, muzyką wschodu, Afryki i innych kultur, których muzykę znacie i cenicie. Liczy się przede wszystkim folkowa szczerość i energia.
Zapraszamy szczególnie instrumenty niecodzienne, nieobecne w mainstreamie – flety, mandole, bandury, sazy a także te, których nazw nie potrafimy wymienić, bo ich nie znamy albo jeszcze nie istnieją, ale macie zamiar wystrugać je w piwnicach.
Do dyspozycji oferujemy Wam obie podstawy solidnego jamu – profesjonalne nagłośnienie oraz bar o przystępnych cenach. Opiekę nad całością sprawuje skład zespołu Żmij.
DRAMATORIUM z Ha!artem – promocja książki „Relaks amerykański” Juliusza Strachoty
Data: 24 września (czwartek) o 20:00
Miejsce: ArtCafe Barakah, Paulińska 28 #Kraków
Bilety: wstęp wolny
Alkohol: ceny dla zwykłych śmiertelników
Papierosy: można
Czas trwania: do granic możliwości
Przygotowanie: Anna Wyrwik
„Relaks jak chuj. Więcej niż relaks. Wielki, kurwa, relaks. Sztuka relaksu. Relaks większy niż życie. Relaks ci się należy. Relaks nie jest taki drogi. Relaks pod kontrolą lekarską. Relaks DIY. Tak dawno nie miałeś relaksujących wakacji. Zapracowałeś sobie na relaks. Relaksuj się jak gwiazda. Trochę masz sraczkę, to masz tu, proszę, relaks. Zastąp niechciane nudne życie głębokim relaksem. Relaks taki, którego zaznałaś w tej wczesnej fazie życia, kiedy wszystko było zdziwieniem, ciekawością, a czas nie płynął. Relaks, którego już nawet nie pamiętasz.
Śmieszny ten relaks, jest taki amerykański”. (fragm. książki)
Barakah zaprasza na promocję „Relaksu amerykańskiego” Juliusza Strachoty, o której to książce napisano, że „wciąga od pierwszych stron i nie za bardzo daje czas na przerwę, dopóki nie dobrnie się do ostatniego rozdziału („Fragile”), że wyprodukowany pod wpływem psychotropów relaks, jaki prezentuje nam Strachota, to relaks ponowoczesny. Narkotyki nie są już źródłem wielkich doznań, ale mają na celu przesunięcie znerwicowanego użytkownika w strefę zen (pop moderna.pl), że cudowny jest język tej powieści: delikatnie wciągający, pełen odpowiednio wszytych wulgaryzmów, prześmiesznych dialogów i kapitalnych opisów maleńkich scenek z życia współczesnej Polski” (Tygodnik Przegląd).
Częścią wieczoru będzie spotkanie z redaktorami z Ha!artu.
Dramatorium to interdyscyplinarne, internacjonalne, intermedialne, intertekstualne spotkania z literaturą.
Literatura dzieje się teraz! Dzieje się, gdy słowa taranują głowy, gdy wparowują bez pardonu, gdy są czytane, gdy są słyszane, podczas gdy szklanka whisky dzierżona w dłoni i podczas gdy kolejna dawka szarego papierosowego dymu, a zaatakowana głowa zyskuje czas na refleksję. Dwa czwartki w miesiącu! (bo w czwartek wszystko idzie gładko)
Aktorzy! Pisarze! Poeci! Redaktorzy! I Wy, Czytelnicy!
Wspólnie czytamy, wspólnie słuchamy, wspólnie pijemy, skaczemy z balustrady, wspólnie dyskutujemy, oglądamy, śpiewamy, recytujemy, kradniemy kukurydzę, palimy, plujemy na odległość i szukamy dziury w całym! Dźwięki, obrazy i przede wszystkim SŁOWA!
Przyszedł czas na wspólne penetrowanie najczarniejszych, najodleglejszych i najbardziej podejrzanych zakątków. Parafrazując Gregory’ego Corso siedzącego na stopniach portorykańskiego Harlemu – to nie będzie zabawa w poezję, tam są długi do spłacenia!
Koncert – Poet AF Black & Ankh Orchestra
Data: 25 września (piątek) o 21:00
Miejsce: ArtCafe Barakah, Paulińska 28 #Kraków
Bilety: 10 zł
Skład:
Milosz Bizarnik – Keys & Synth Bass
Bryan Green – Vocals & Percussion
Lukasz Komal – Electric Guitar
Liliana Zieniawa – Drums
Poet AF Black – Vocals
Schodząc z jednego z księżyców Saturna, Poet AF Black and Ankh Orchestra wnoszą do Waszego statecznego, ziemskiego życia funk, chaos i psychodelię. Liderem grupy przestrzenno-muzycznych badaczy jest kapłan voodoo-star, Poet AF Black ze swą pokojową misją międzygwiezdnego braterstwa oraz przeobrażania atmosfery każdego pomieszczenia w osobiste sanktuarium, gdzie w świecie najodpowiedniejszej i najbardziej postępowej muzyki nawet najsztywniejszy człowiek zacznie kiwać głową i ruszać rytmicznie palcami u stóp.
Obszar Tańca
Data: 25 września (piątek) o 20:30
Miejsce: Paulińska 28 #Kraków
Bilety: 20/15 zł, miejsca można rezerwować: mailowo (rezerwacje@teatrbarakah.com) lub telefonicznie (12 397 80 47 – pn.-pt. 10:00-0:00, sb.-nd. 17:00-0:00); bilety można nabywać: w tygodniu w godz. 10:00-17:00 w biurze teatru przy Paulińskiej 28, za pomocą przelewu (informacje na www.teatrbarakah.com) lub przed spektaklem (jeśli są jeszcze wolne miejsca).
Obszar Tańca w Teatrze Barakah to cykl spektakli prezentujących taniec wypływający z nurtu tańca współczesnego, spektrum tańca współczesnego od choreografii po improwizację strukturalną. Oparty jest na kilku rodzajach improwizacji tańca współczesnego: improwizacji otwartej, strukturalnej oraz choreografii z elementami improwizacji. Spektakle maja charakter kameralny. Niewielka odległość tancerzy od widza pozwala na wytworzenie bliższej relacji, na wyjście poza anonimowość. Tworzone przez tancerzy i muzyka interakcje oglądane z bliska pozwalają na głębsza percepcję. To przestrzeń, w której taniec staje się językiem komunikacji.
Program Obszaru Tańca został włączony do regularnego repertuaru teatru. W ramach Obszaru Tańca w Teatrze Barakah w tym roku dotowanym przez Instytut Muzyki i Tańca IMiT zostaną zagrane spektakle solowe:
„Star Fish” Moniki Kiwak, „Światło-cienie” Katarzyny Król-Woźniak, „Kobieta z sercem” Alicji Miszczor-Jobda, „Moda na gender” i „Natura ruchu – Święta Geometria” Iwony Olszowskiej, „Rozmowy (nie)kontrolowane” Dominiki Szali-Wentland oraz duety: „Impro Pablo & Iv” Iwony Olszowskiej i Pawła Koniora, „Naiwny rekreacyjny taniec” Iwony Olszowskiej i Natalii Iwaniec, „Skąpani w muzyce” Iwony Olszowskiej i Piotra Skalskiego, „What’s up with my sister” Małgorzaty Szymuli i Małgorzaty Werbińskiej.
Opiekę artystyczną nad Obszarem Tańca sprawuje Iwona Olszowska.
Elektroniczną muzykę na żywo komponuje i gra Marcin Janus.
Projekt realizowany we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu „Scena dla tańca 2015”.
W programie wieczoru:
Pablo & Iv improwizacja
Pomysł i taniec: Iwona Olszowska, Paweł Konior
Muzyka: Marcin Janus
Kostiumy: Iwona Olszowska, Paweł Konior
Premiera: 16.11.2014. Wrocław
Czas trwania spektaklu: 30 min
„Improwizacja, której jedyną ramą jest czas jej trwania.
Relacje miedzy tancerzami i muzyka tworzą jej zawartość.
Spotkanie w czasie i przestrzeni dwóch osobowości.
Nie wiedzą, co się zdarzy.
Wiedzą tylko, że są tu i teraz w niepowtarzalnym spotkaniu”.
Spektakl: Dyktanda
obsada: Agnieszka Judycka, Monika Kufel, Paweł Plewa, Paweł Wolsztyński
reżyseria i adaptacja: Ana Nowicka
autor: Stanisław Lem
muzyka: Maciej Jabłoński
scenografia: Monika Kufel
kostiumy: Kajetan von Kazanovsky
choreografia: Tomasz Foltyn
przygotowanie muzyczne: Ana Nowicka
Czas trwania: 60 min
Premiera: 27 czerwca 2014
Bilety: 30/20 zł, miejsca można rezerwować: mailowo (rezerwacje@teatrbarakah.com) lub telefonicznie (12 397 80 47 – pn.-pt. 10:00-0:00, sb.-nd. 17:00-0:00); bilety można nabywać: w tygodniu w godz. 10:00-17:00 w biurze teatru przy Paulińskiej 28, za pomocą przelewu (informacje na www.teatrbarakah.com) lub przed spektaklem (jeśli są jeszcze wolne miejsca)
Teatralna wersja „Dyktand” Stanisława Lema to artystyczne wyzwanie – zarówno na poziomie scenicznej adaptacji, jak i aktorskiego wykonania. „Dyktanda” to krótkie opowiastki, utrzymane w żartobliwym tonie, często przesycone czarnym i absurdalnym humorem. Pierwotnie pisane były przez Lema jako ortograficzne sprawdziany dla jego siostrzeńca – pełny tytuł to „Dyktanda, czyli… w jaki sposób wujek Staszek wówczas Michasia – dzisiaj Michała – uczył pisać bez błędów”. Nagromadzenie słów mogących sprawiać ortograficzne trudności w pisaniu przekłada się tutaj bezpośrednio na poziom akustyczny całego tekstu, jego brzmienie staje się kolejną jego wartością i otwiera nową, czysto sensualną, przestrzeń obcowania z nim. Dlatego właśnie teatr wydaje się idealnym medium dla „Dyktand”.
Spektakl Any Nowickiej, specjalizującej się w inscenizacjach autorów znanych z zamiłowania do czarnego humoru – Hanocha Levina czy Martina McDonagha – jest więc próbą przełożenia na język sceny „fantastycznej, czasami okrutnej” – jak pisał Jerzy Jarzębski – wyobraźni Lema. Dyktandom zresztą, zauważa dalej Jarzębski, bardzo blisko do rysunków i tekstów klasyka czarnego humoru, Rolanda Topora.
Sceniczna wersja „Dyktand” jest polską prapremierą i okazją do przypomnienia nieco zapomnianych już dzisiaj, opublikowanych zresztą po raz pierwszy dopiero w 2001 roku, tekstów autora „Solaris”. „Dyktanda” łączą absurdalną, momentami surrealistyczną dezynwolturę Lemowskiej wyobraźni z językowym – nie tylko ortograficznym – rygorem. Te dwa motywy, ich współistnienie i wzajemne przenikanie się w przestrzeni sceny stanowią główny wyznacznik przygotowanej przez Anę Nowicką inscenizacji. Zmierzenie się z „Dyktandami” w teatrze ma wszelkie znamiona innowacyjności rozumianej nie tylko jako „wystawienie” tekstu pierwotnie pisanego w zupełnie innym celu, ale też jako poszukiwanie nowych teatralnych znaków zdolnych zawrzeć w sobie żywioł wizyjnych obrazów i językowej precyzji Stanisława Lema.