Kiedy amerykańska grupa The National koncertowała w Polsce, klubowe sale zawsze pękały w szwach. I podobnie było wczoraj na festiwalu Sacrum Profanum, kiedy swoje autorskie kompozycje zaprezentował gitarzysta tego cenionego zespołu – Bryce Dessner. Było to premierowe ich wykonanie na żywo w Polsce.
Najpierw na scenę Sali Teatralnej Centrum Kongresowego ICE Kraków wszedł sam główny bohater wieczoru. Spod jego palców popłynęły kojące dźwięki utworu „Garcia Counterpoint”, zainspirowanego twórczością Steve’a Reicha i Jerry’ego Garcii z grupy Grateful Dead. I rzeczywiście słychać było wyraźnie z czyich dokonań wyrasta wykonywana kompozycja. Z jednej strony była w niej hipnotyczna repetytywność, typowa dla nowojorskiego mistrza minimal music, a z drugiej – psychodeliczne spojrzenie na ulubione przez nieżyjącego lidera hipisowskiej grupy typowo amerykańskie gatunki muzyczne: country i folk.
Kiedy umilkły dźwięki gitarowego ambientu, na scenie zainstalowali się czterej muzycy formacji Sō Percussion. Do wykonania utworu „Music for Wood and Strings” wykorzystali oni niekonwencjonalny instrument wymyślony przez Bryce’a Dessnera, łączący funkcje gitary i cymbałów – chordsticks. I zaczęło się – początkowo muzyka miała mocno rytmiczny charakter, by z czasem uspokoić się, a potem znów uderzyć ze zwielokrotnioną mocą, wspartą agresywnymi, niemal rockowymi uderzeniami perkusji. Momentami kompozycja nabierała transowego charakteru, kiedy indziej pojawiało się w niej więcej melodii, a całość zakończyła się zaskakującym wyciszeniem.
Po przerwie na scenie pojawiła się Sinfonietta Cracovia pod dyrekcją André de Riddera, aby wykonać kompozycję Bryce’a Dessnera zatytułowaną „Lachrimae”. I tu nie brakowało aranżacyjnych niespodzianek. Subtelny i płynny początek nie zwiastował późniejszego wzrostu napięcia. W połowie utwór nabrał jednak bardziej dramatycznego tonu, choć niepozbawionego filmowej melodyki. To połączenie epiki typowej dla hollywoodzkich soundtracków z harmoniami muzyki współczesnej okazało się zaskakująco nośne – nic więc dziwnego, że zostało nagrodzone burzliwymi oklaskami.
Na finał poniedziałkowego koncertu zabrzmiał utwór „St. Carolyn by the Sea”, zainspirowany powieścią „Big Sur” Jacka Kerouaca. Sinfoniettę Cracovię wsparli dwaj bracia Dessner – Bryce i Aaron. Dźwięki ich elektrycznych gitar zostały idealnie wkomponowane w akustyczne partie smyczków, dęciaków i instrumentów perkusyjnych. I tym razem kompozycja miała rozwichrzony charakter, łącząc łagodne i ekspresyjne fragmenty. Wszystko to składało się na jeszcze bardziej ilustracyjną muzykę, odmalowaną w intrygujący sposób na ekranie za sceną psychodelicznymi wizualizacjami, tworzonymi na żywo przez grupę artystów usadowionych z boku sceny.
Gorące owacje wskazywały, że koncert bardzo podobał się publiczności zgromadzonej w ICE Kraków. A już dziś przed nami Richard Reed Parry i jego “Music for Heart and Breath”. Będzie magicznie.
Więcej na: www.sacrumprofanum.com
Sacrum Profanum to międzynarodowy projekt, który zyskał status jednego z najciekawszych wydarzeń muzycznych Europy. Prezentuje muzykę XX wieku i najnowszą, łączy muzykę poważną z innymi nurtami. Co roku program koncentruje się na twórczości kompozytorów z innego kraju lub grupy krajów. Jego rangę buduje udział: z jednej strony – najlepszych zespołów wykonujących muzykę współczesną, m.in. Ensemble Modern, Ensemble intercontemporain, Klangforum Wien, z drugiej – gwiazd światowej sceny alternatywnej m.in. Aphex Twina, Jónsiego, Kraftwerk, Jonny’ego Greenwooda, Adriana Utley’a (Portishead), Toma Verleine’a (Television), Willa Gregory’ego (Goldfrapp). Prestiż festiwalu podkreśla obecność na koncertach twórców uznawanych za ikony muzyki – w 2011 r, Steve Reich – mistrz minimalizmu świętuje swoje 75. urodziny właśnie w Krakowie. Festiwal zdobył najpoważniejsze polskie nagrody i wyróżnienia. Zyskał też status jednego z najciekawszych wydarzeń muzycznych Europy. Festiwal został wpisany do oficjalnego kalendarza Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. W 2011 r, po raz pierwszy w historii, amerykańską edycję festiwalu zapowiadał wspólny koncert muzyki Steve’a Reicha i Krzysztofa Pendereckiego, zorganizowany w jednej z najbardziej prestiżowych sal koncertowych świata – Alice Tully Hall nowojorskiego Lincoln Center. Festiwal, rekomendowany m.in. przez prestiżowe magazyny muzyczne świata m.in. Gramophone, telewizję Mezzo, The Wall Street Journal i BBC Music Magazine, cieszy się uznaniem krytyków i publiczności. Festiwalowe wydarzenia relacjonuje co roku ponad 160 dziennikarzy z Polski i zagranicy. Dyrektorem artystycznym Festiwalu jest Filip Berkowicz. Więcej na: www.sacrumprofanum.com
Krakowskie Biuro Festiwalowe to wiodąca polska instytucja realizująca najważniejsze wydarzenia kulturalne w skali kraju i Europy. Organizuje prestiżowe festiwale: Misteria Paschalia i Sacrum Profanum, jest także promotorem takich projektów kulturalnych jak: Festiwal Muzyki Filmowej, Międzynarodowy Festiwal Kina Niezależnego PKO OFF CAMERA, cykl Opera Rara, czy literacki Festiwal Conrada. KBF jest także wydawcą magazynu „Karnet”, operatorem Centrum Kongresowego ICE Kraków oraz Krakow Film Commission, a także operatorem wydarzeń kulturalnych w TAURON Arenie Kraków. Dodatkowo administruje punktami sieci informacji miejskiej InfoKraków oraz prowadzi portale tematyczne tj. Krakow.travel, czy Kids In Kraków. Więcej na: www.biurofestiwalowe.pl