Listopadowa odsłona ‘Maszyny choreograficznej. Schlemmer. Analogie” to kontynuacja poszukiwań powiązań pomiędzy nową choreografią a twórczością Schlemmera i Kantora. Na listopadową odsłonę przygotowaliśmy dwa świeżo po premierze spektakle i premierę. Na zakończenie 3 edycji „Maszyny choreograficznej” planujemy dyskusję podsumowującą rolę obiektów, maszyn, maszynerii wobec działań człowieka-tancerza w przestrzeni i twórczości Oskara Schlemmera, na którą zapraszamy do Balu.
Program rozpoczyna się 3 listopada projektem „Kantor_Tropy”, składają się na niego dwa spektakle „On a Sunny Day” Saburo Teshigawary oraz „Collage” Teatru Amareya, prezentowane dzień po dniu, 3 i 4 listopada w Cricotece.
„Kantor_Tropy” to interdyscyplinarny projekt wokół współczesnego odczytania spuścizny Tadeusza Kantora w kontekście tańca. 3 listopada zaprezentowane zostanie poetyckie i minimalistyczne przedstawienie „On a Sunny Day” SaburoTeshigawary, światowej sławy japońskiego choreografa i tancerza, wychodzące od inspiracji prozą Brunona Schulza ku Kantorowskim tropom. Szczególnie istotne jest tu badania „granicy” i „punktów przejścia”. Spektakl powstał jako koprodukcja z polskim zespołem Teatr Amareya i jego liderką Katarzyną Pastuszak. Artysta stworzył na przestrzeni lat własny język tańca operujący ogromną skalą ruchu od ekstremalnej dynamiki do bezruchu. Dużą wagę przywiązuje też do przestrzeni, światła i scenografii (czasem ruchomej). Często wykorzystuje też projekcje filmów i slajdów. Jego spektakle wyróżniają się wyrafinowanymi, abstrakcyjnymi obrazami oraz stosowaniem iluzji optycznej. Ekspresja fizyczna i niezwykłe obrazy służą wyrażeniu świata duchowych przeżyć człowieka zanurzonego w czasie i przestrzeni. „Collage” to próba zmierzenia się Katarzyny Pastuszak i Teatru Amareya&Guestsz twórczością Kantora, wykorzystująca obiekty, surową przestrzeń i motorykę ciała. Premiera miała miejsce 14.10.2015 w Gdańsku.
Oba spektakle po pokazach w Krakowie dalej będą prezentowane gościnnie w Tokio na festiwalu „Tadeusz Kantor GoEnNen Performance 2015” organizowanym przez Misako Ueda. Projektowi towarzyszy album z tekstami o japońskiej percepcji „Umarłej klasy” i twórczości Tadeusza Kantora.
Kantor_Tropy: On a Sunny Day
03.11.2015, godz. 19:00
Kantor_Tropy: On a Sunny Day to koprodukcja stworzona przez Amareya Theatre & Guests we współpracy z wybitnym japońskim choreografem – Saburo Teshigawarą. Spektakl inspirowany jest twórczością Tadeusza Kantora i ma na celu wydobycie i nowe odczytanie „śladów” pozostawionych przez tego niezwykłego twórcę. Kolejne prezentacje spektaklu odbędą się w Theatre X w Tokio (Japonia) w ramach festiwalu „Tadeusz Kantor GoEnNen Performance Festival 2015” pod dyrekcją Pani Misako Ueda.
„Kantor sprawia, że myślę o kimś całkowicie przemoczonym od deszczu.
Schulz sprawia, że myślę o kimś, kto patrzy w słońce, które wyszło zaraz po deszczu.
Ale nikt nie wie, kiedy przyjdzie słoneczny dzień.
Może dlatego, że ciała obu tych osób już są jak deszcz.
Te ciała są upadkiem, nie dosłownie, ale fizycznie.
Twój wewnętrzny deszcz nieustannie pada z jakiejś nieskończenie ogromnej wysokości.
I nawet jeśli na zewnątrz jest słonecznie, ci ludzie są wiecznie przemoczeni, bo wewnątrz nich ciągle pada.”
Saburo Teshigawara
Saburo Teshigawara/KARAS (Japonia) i Amareya Theatre & Guests
Koncept i reżyseria: Saburo Teshigawara
Choreografia: Saburo Teshigawara
Asystent choreografa: Rihoko Sato, Katarzyna Pastuszak
Scenografia: Saburo Teshigawara
Reżyseria świateł: Saburo Teshigawara
Asystent ds. oświetlenia: Hiroki Shimizu
Garderoby/asystent produkcji: Mie Kawamura
Kompozycja muzyczna i wykonanie muzyki na żywo: Joanna Duda i Jan Młynarski
Koprodukcja: Misako Ueda – Theatre X (Tokio), KARAS, EPIDEMIC (Richard Castelli, Florence Berthaud, Chara Skiadelli, Claire Dugot)
Premiera: 29.10.2015, Gdański Teatr Szekspirowski
SABURO TESHIGAWARA (ur. 1953; prawdziwe imię Tsuneyasu Teshigawara) — wybitny japoński choreograf i tancerz, twórca nowatorskich spektakli tanecznych, harmonijnie łączących perfekcyjny taniec z grą światła i muzyki. Autor scenografii, projektów światła i kostiumów do wszystkich swoich przedstawień. Teshigawara studiował rzeźbę, taniec klasyczny i pantomimę. Od 1981 roku tworzy choreografie solowe. W 1985 roku założył wraz z Kei Miyata zespół tańca współczesnego KARAS, którym kieruje. Stworzył ok. 40 spektakli prezentowanych z sukcesem w europejskich stolicach tańca. Od 2006 roku wykłada na Uniwersytecie św. Pawła w Japonii. Najszerzej prezentowane jego choreografie to m.in.: Bones in Pages (1991 i 2003), Noiject (1992), Here to Here (1995), I Was Real Documents (1996), Absolute Zero (1998), Luminous (2001). Otrzymał wiele nagród, m.in. jedną z głównych nagród na międzynarodowym konkursie choreograficznym Bagnolet w Paryżu w 1986 roku (za Kaze no sentan). Saburo Teshigawara jest także autorem choreografii dla kilku cenionych zespołów, m.in.: White Cloud Under the Heels cz. I i II dla Frankfurt Ballet (na zaproszenie Williama Forsythe’a, 1994 i 95) oraz Air dla Baletu Opery Paryskiej (2003). Od 2014 Teshigawara wykłada na wydziale Scenografii, Dramatu i Tańca na Uniwersytecie Tama. W latach 2006–2013 wykładał w College of Contemporary Psychology, St. Paul’s (Rikkyo) University w Japonii.
DR KATARZYNA PASTUSZAK (ur. 1980) — tancerka, reżyser, teatrolog, tłumacz, w latach 2009–2014 Kurator Gdańskiego Festiwalu Tańca (Klub Żak). Od 2003 współtworzy Teatr Amareya. W 2015 nominowana do prestiżowej nagrody Splendor Gedanansis za reżyserię spektaklu Nomadka. Zdobywczyni prestiżowego stypendium Młoda Polska 2015 na realizację projektu Kantor_Tropy. W grudniu 2014 nakładem wydawnictwa Universitas ukazała się jej książka pt. Ankoku butô Hijikaty Tatsumiego – teatr ciała-w-kryzysie. Występowała we wszystkich grupowych produkcjach Teatru Amareya 2003–2015 oraz w projektach z twórcami zagranicznymi – np. The Power of Nature z grenlandzką storytellerką Louise Fontain (2013, Norwegia), Dream Regime z Gekidan Kaitaisha czy Mandala życia i śmierci w reżyserii Atsushiego Takenouchiego (2005). Spektakl Nomadka w reżyserii K. Pastuszak został zaprezentowany podczas 11. International Dance and Theatre Festival w Theatre X w Tokio i w Sisimiut Kulturhus na Grenlandii oraz w Teatrze Narodowym Grenlandii w Nuuk.
Kantor_Tropy: Collage
04.11.2015 godz. 19:00
Kantor_Tropy: COLLAGE” to performens/happening łączący taniec współczesny, butō, performens, muzykę nowoczesną i sztuki wizualne. Projekt „Kantor_Tropy: Collage” został bezpośrednio zainspirowany głęboką i nieopisaną dotąd relacją między tańcem Ankoku butō Hijikaty Tatsumiego – kluczowej postaci japońskiej awangardy a koncepcjami estetycznymi i praktyką artystyczną Tadeusza Kantora. Tytułowy collage dla obu twórców stanowił jedno z głównych narzędzi tworzenia i przetwarzania rzeczywistości oraz wydobywania egzystencjalnego kryzysu człowieka XX w. W projekcie udział biorą japońscy tancerze butō Yuko Kawamoto, Kae Ishimoto, Rui Ishihara, Daniela Komędera, artystki Teatru Amareya, Anna Kalwajtys. Muzykę skomponowała i wykonuje na żywo Joanna Duda. Autorem kostiumów jest japoński projektant – Rebelis (Daisuke Tsukuda).
Amareya Theatre & Guests
Koncept i reżyseria: Katarzyna Pastuszak
Choreografia: Katarzyna Pastuszak, Kae Ishimoto, Yuko Kawamoto
Kompozycja muzyczna i wykonanie muzyki na żywo: Joanna Duda |
Wykonanie: Kawamoto Yuko, Rui Ishihara, Katarzyna Pastuszak, Agnieszka Kamińska, Aleksandra Śliwińska, Anna Kalwajtys, Jan Grządziela, Daniela Komędera Obiekty: Adriana Majdzińska, Grażyna Tomaszewska-Sobko
Kostiumy: Daisuke Tsukuda
Reżyseria świateł: Bartosz Cybowski
Premiera: 16.10.2015, Nadbałtyckie Centrum Kultury Gdańsk
Koproducenci i partnerzy projektu „Kantor_Tropy”:
Miasto Gdańsk
Theatre X (Tokio) – Misako Ueda
Nadbałtyckie Centrum Kultury Gdańsk
KARAS, EPIDEMIC (Richard Castelli, Florence Berthaud, Chara Skiadelli, Claire Dugot)
Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka
Gdański Teatr Szekspirowski
Instytut Polski (Tokio)
Gdański Archipelag Kultury – Dworek Artura
Premiera: 14.10.2015, Gdańsk
Projekt realizowany przez K. Pastuszak w ramach stypendium Młoda Polska 2015 MKIDN
8 listopada zapraszamy na finał projektu, czyli premierę „Baletu koparycznego” Izy Szostak z udziałem Pawła Sakowicza oraz mini-koparek.
http://www.news.cricoteka.pl/maszyna-choreograficzna-schlemmer-analogie/
„Maszyna choreograficzna”
Kuratorka: Anna Królica
Cricoteka, Kraków
Ul. Nadwiślańska 2-4