Serdecznie zapraszamy do wzięcia udziału w organizowanej przez Państwową Wyższą Szkołę Teatralną im. L. Solskiego w Krakowie, kolejnej edycji Forum Młodej Reżyserii – przeglądu prac teatralnych studentów reżyserii. Pokazom towarzyszyć będą dyskusje prowadzone przez studentów Wydziału Reżyserii Dramatu.
Na hasło KULTURATKA wejściówki na wszystkie prezentowane (płatne) pokazy w cenie 10 PLN!
Wstęp na pokazy towarzyszące jest bezpłatny.
20 listopada, godz. 14:00
Scena Eksperymentalna, ul. Warszawska 5
czas trwania: 30 min.
POKAZ TOWARZYSZĄCY
Samuel Beckett Ohio Impromptu
przekład: Antoni Libera
reżyseria: Radosław Stępień – student II r. Wydziału Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie
występują: Konrad Cichoń, Kosma Szyman
Projekt reżyserski przygotowany pod opieką dydaktyczną prof. Józefa Opalskiego zakłada wystawienie dramatu S. Becketta bez skrótów i zmian. Jest próbą wypełnienia własnym doświadczeniem silnej zewnętrznej formy narzuconej przez autora – próba zarówno dla reżysera, jak i dla owej formy.
20 listopada, godz. 15:00
Teatr im. J. Słowackiego, Scena Miniatura, pl. Św. Ducha 1
czas trwania: 60 min.
Antoine de Saint-Exupéry Ziemia, planeta ludzi
adaptacja, reżyseria, scenografia i projekcje: Daria Kopiec – studentka III r. Wydziału Reżyserii Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie
projekcje: Jacek Mazur
adaptacja sceniczna i dramaturgia: Elżbieta Chowaniec
choreografia: Jacek Owczarek
kostiumy: Patrycja Fitzet
muzyka: Ola Bilińska
występują: Hanna Bieluszko, Rafał Dziwisz, Grzegorz Łukawski, Natalia Strzelecka
Inspiracją do powstania tego spektaklu jest twórczość autora „Małego Księcia”, a w szczególności książka pod tytułem „Ziemia, planeta ludzi”, którą w dużej mierze poświęcił on osobistym przeżyciom, a także doświadczeniom kolegów – lotników. Lecz w tym przypadku nie będzie mowy o lotach nad Ziemią, ale o dużo bardziej emocjonujących podróżach kosmicznych. Głównego bohatera – Antoine de Saint-Exupéry – spotykamy w momencie, kiedy przygotowuje się do wzięcia udziału w wyprawie na Marsa, a tymczasem jego życie osobiste mocno się komplikuje… Będziemy mogli nie tylko odbyć niesamowitą podróż w Kosmos, ale także zastanowić się nad potęgą ludzkich uczuć… Atrakcyjna warstwa wizualna, znakomici aktorzy Teatru im. Juliusza Słowackiego i elektroniczna muzyka Oli Bilińskiej to gwarancja nieziemskiego przedstawienia teatralnego! Spektakl powstaje w ramach projektu Teatru im. J. Słowackiego WYLĘGARNIA, który ma na celu umożliwienie młodym i obiecującym twórcom pracę na profesjonalnej scenie teatralnej. (materiały Teatru im. J. Słowackiego).
20 listopada, godz. 17:00
sala 311, ul. Straszewskiego 22
czas trwania: 30 min.
Wiraże na podstawie powieści Alessandro Baricco „Ta historia”, przekład Halina Kralova
reżyseria: Mateusz Olszewski – student III r. Wydziału Reżyserii Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie
scenografia: Klara Filipowicz
kostiumy: Maja Łyczkowska
muzyka: Paweł Olszewski
występują: Eliza Borowska, Łukasz Chmielowski, Sławomir Głazek, Marcin Kalisz
„Wiraże” to etiuda zrealizowana na I roku studiów pod opieką dydaktyczną Marty Ogrodzińskiej-Miłoszewskiej, a także prolog do realizacji (w przyszłości) całości powieści „Ta historia” w formie łączącej spektakl, film i instalacje. Jest to drugie spotkanie reżysera z twórczością Baricco, po monodramie „Novecento”, zrealizowanym przez niego podczas studiów na Wydziale Aktorskim. W „Wirażach” zamierzeniem było stworzenie „teatru drogi”, zanurzonego w realizmie magicznym à la Fellini.
20 listopada, godz. 18:00
Scena im. St. Wyspiańskiego, ul. Straszewskiego 22
czas trwania: 90 min.
Teatr Nowy im. T. Łomnickiego w Poznaniu
Rodrigo Garcia Versus
przekład: Agnieszka Stachurska
reżyseria: Jędrzej Piaskowski – student V r. Wydziału Reżyserii Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie
scenografia i kostiumy: Weronika Ranke (Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu)
współpraca scenograficzna: Adrianna Rajkowska (Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu)
muzyka: Wojciech Urbański
wokal: Maria Kozłowska
video: Marta Nawrot
realizacja video: Jan Kęszycki
inspicjent: Józef Piechowiak
występują: Antonina Choroszy, Paweł Hadyński, Nikodem Kasprowicz
VERSUS Rodriga Garcii to mocny i poruszający spektakl o rozpadającej się rodzinie, złączonej i jednocześnie podzielonej wielką tajemnicą z przeszłości. O ludziach funkcjonujących w skomplikowanym świecie winy i krzywdy, bliskości i nienawiści. VERSUS to również poetycka opowieść o artystycznej prawdzie i o emocjach, które nieodmiennie towarzyszą wcielaniu się w kolejne role. Bez wybielania. Bez kompromisów. Bez cenzury.(materiały Teatru Nowego w Poznaniu)
Spektakl dla widzów od lat 16
Foto: Jakub Wittchen
20 listopada, godz. 20:00
sala 313, ul. Straszewskiego 22
czas trwania: 35 min.
Mewa. Pięć sekund z Czechowa
przekład: Natalia Gałczyńska
reżyseria: Patrycja Kowańska – studentka III r. Wydziału Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie
choreografia: Bartosz Ostrowski
muzyka: Paweł Harańczyk
występują: Karol Kubasiewicz, Roksana Lewak, Bartosz Ostrowski, Agata Woźnicka
Bazując na fragmentach „Mewy” oglądamy rzeczywistość z perspektywy jednej z postaci. W tej interpretacji znaczące wydarzenia i sytuacje przefiltrowane zostały przez mózg Konstantego Trieplewa. Powracają one do niego w krytycznym momencie – za chwilę przystawi sobie pistolet do skroni. Pięć scen przedstawienia to podróż, jaką widzowie odbywają z aktorami przez zakamarki psychiki bohatera, towarzysząc mu w różnych momentach jego życia. Co zobaczy Trieplew i czy zdecyduje się pociągnąć za spust?
20 listopada, godz. 20:45
sala 307, s. Straszewskiego 22
czas trwania: 30 min.
Bernard-Marie Koltès
Wystarczy raz odjechać
przekład: Piotr Szymanowski
reżyseria: Martyna Wawrzyniak – studentka III r. Wydziału Reżyserii Dramatu PWST
w Krakowie
występują: Monika Frajczyk, Justyna Janowska, Tomasz Kollarik, Karolina Kuklińska, Piotr Nerlewski
Projekt reżyserski przygotowany na II roku studiów pod opieką dydaktyczną mgr Iwony Kempy, złożony ze scen z dramatu Roberto Zucco. Oscyluje wokół tematu tożsamości mordercy. Wyrazista postacie i interesujące sceny dają niejednoznaczną interpretacje, w której figura mordercy pozostaje nieuchwytna.
20 listopada, godz. 21:30
sala 230, ul. Straszewskiego 22
DYSKUSJA
21 listopada, godz. 13:00
s.104, ul. Warszawska 5
czas trwania: 25 min.
POKAZ TOWARZYSZĄCY
Martyna Wawrzyniak
Pierwszy dzień wolności – model poszukiwawczy
reżyseria: Martyna Wawrzyniak – studentka III r. Wydziału Reżyserii Dramatu PWST
w Krakowie
Film przygotowany pod opieką dydaktyczną prof. Grzegorza Niziołka w ramach zajęć z dramaturgii.
Próba wydestylowania idealnego modelu twórczych poszukiwań w ramach tematu „pierwszy dzień wolności” w kontekście lat 1945-48 i zachodzących w tym czasie przemian.
21 listopada, godz. 13:30
Klub studencki, ul. Warszawska 5
czas trwania: 10 min.
POKAZ TOWARZYSZĄCY
Joanna Bednarczyk
Sędziowie
reżyseria: Joanna Bednarczyk – studentka III r. Wydziału Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie
Projekt przygotowany pod opieką dydaktyczną prof. Grzegorza Niziołka w ramach zajęć z dramaturgii.
Próba realizacji historycznego, dokumentalnego researchu i teatralnego scenariusza w formie stricte wizualnej, tj. w formie animacji oraz zderzenie tego medium z żywym planem teatralnym.
21 listopada, godz. 15:30
Scena im. St. Wyspiańskiego, ul. Straszewskiego 22
czas trwania: 80 min.
Bartosz Żurowski, Marcelina Obarska Dośnić do końca
reżyseria: Bartosz Żurowski – student III r. Wydziału Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie
scenografia: Maurycy Gomulicki
muzyka: Wojciech Blecharz
występują: Katarzyna Krzanowska, Bartosz Bielenia, Roman Gancarczyk
Performatywne spotkanie z postacią Tadeusza Borowskiego, sięgające do życiorysu, korespondencji, publicystyki i artystycznej działalności poety. Zrealizowane na podstawie poszukiwań pod opieką prof. Grzegorza Niziołka. Autorzy zapraszają do obserwacji ostatniego roku życia pisarza. W tekście wykorzystane są fragmenty nie tylko dzieł Borowskiego, ale i Wata, Foucault, Agambena, Schopenhauera. Próby projektu odbywały się w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie.
21 listopada, godz. 17:00
Scena 210, ul. Straszewskiego 22
czas trwania: 50 min.
Teatr Powszechny im. Z. Hübnera w Warszawie
Tomasz Szeląg, Michał Salwiński Minimum
reżyseria: Michał Salwiński – student IV r. Wydziału Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie
dramaturgia: Tomasz Szeląg – student IV r. Wydziału Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie
ochotniczka: Karolina Szczypek
inspicjent: Kuba Olszak
występują: Eliza Borowska, Tomasz Chrapusta
Spektakl został zbudowany w oparciu o eksperyment przeprowadzony na mieszkaniu ochotniczki z dzielnicy Praga. Polegał on na maksymalnym zredukowaniu ilości posiadanych przedmiotów. Zebrane doświadczenia są narzędziem do opowieści o relacji z otaczającą nas materialnością (materiały Teatru Powszechnego).
Foto: Marta Ankiersztejn
21 listopada, godz. 18:15
sala 311, ul. Straszewskiego 22
czas trwania: 40 min.
Antoni Czechow Trzy siostry
przekład: Natalia Gałczyńska
reżyseria: Tomasz Cyz – student IV r. Wydziału Reżyserii Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie
scenografia: Marta Kozera
muzyka: Janusz Stokłosa
światło (współpraca): Jana Łączyńska
występują: Magdalena Kuta, Maria Maj, Olga Stokłosa
„Trzy siostry” to etiuda zrealizowana na II roku studiów pod opieką dydaktyczną Mai Kleczewskiej. Jest spojrzeniem na tekst Czechowa przez pryzmat czasu. Wybór aktorek z innej grupy wiekowej niż to zapisane w dramacie dał możliwość przyjrzenia się postaciom i relacjom od innej strony. Wydaje się, że one już wszystko przeżyły, wszystko wiedzą, ale nagle ich opowieści – ich bycie razem – urastają do rangi ostatecznej. Nie ma już nic poza nimi. Doświadczenie, wrażliwość, znajomość warsztatu – i siebie nawzajem – pozwalają tym trzem dojrzałym aktorkom na niezwykły koncert – pozbawiony gwiazdorstwa. a nam, widzom, dają szczególne doświadczenie poznania tego niby znanego tekstu w innym kontekście. (Maja Kleczewska)
21 listopada, godz. 20:00
Scena Eksperymentalna, ul. Warszawska 5
czas trwania: 90 min.
Agata Dyczko, Tomasz Walesiak
Mały ma dziewczynę
reżyseria: Agata Dyczko – studentka V r. Wydziału Reżyserii Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie
scenografia i światło: Tomasz Walesiak
kostiumy: Julita Goździk
ruch sceniczny: Iza Szostak
koordynacja produkcji: Damian Kalita
występują: Ewa Jakubowicz, Wiktor Korzeniewski, Olga Omeljaniec, Paweł Peterman
Producent: Studio Teatralne Koło Współpraca: Teatr Ochoty
Projekt współfinansuje: m.st Warszawa
Ma na imię Bianka. Jest z Brazylii. Wychowała się w biednej rodzinie. Miała siedmiu braci i trzy siostry. Jej rodzice umarli, gdy była mała. Całe życie była samotna. Znalazła ogłoszenie o pracy w Niemczech. Postanowiła spróbować. To był błąd, oszukali ją. Bianka nie chce, żebym o tym opowiadał. Bardzo się tego wstydzi – mówi autystyczny chłopak (w tej roli Paweł Peterman) przedstawiając rodzinie swoją pierwszą dziewczynę. Bianka w niczym nie przypomina typowej kobiety i zazwyczaj szokuje nowo poznanych ludzi. Z Małym łączy ją wyjątkowe uczucie. Ich związek wprowadził wiele zamętu w życie małomiasteczkowej społeczności.
„Mały ma dziewczynę” to reżyserski debiut Agaty Dyczko na warszawskiej scenie. To historia trudnej miłości do autystyka i perypetii związanych z życiem pod jednym dachem z taką osobą. Spektakl o konieczności podjęcia ryzyka w relacjach z innymi. O potrzebie bliskości i posiadania czegoś na własność – mówi reżyserka. (materiały Studia Teatralnego KOŁO i Teatru Ochoty).
21 listopada, godz. 21:30
sala 105, ul. Warszawska 5
DYSKUSJA
22 listopada, godz. 11:00
sala 311, ul. Straszewskiego 22
czas trwania: 60 min.
Calineczka
Na podstawie scenariusza Elżbiety Bussold wg Hansa Christiana Andersena
reżyseria: Laura Sonik – studentka IV r. Wydziału Lalkarskiego specjalności reżyseria teatru lalek PWST w Krakowie Filia we Wrocławiu
scenografia: Aleksandra Tomczyk
muzyka: Miłosz Markiewicz
występują: Katarzyna Borek, Łukasz Staniewski
Spektakl dla widzów w wieku wczesnoszkolnym, zrealizowany w ramach zajęć „kompozycja spektaklu, małe formy dla dzieci” po opieką pedagogiczną dr Arkadiusza Klucznika (PWST) i prof. Aleksandra Maksymiaka (ASP). Fabuła ilustrowana jest za pomocą relacji Ogrodnik – Ogrodniczka, którzy wcielają się w role postaci ze świata głównej bohaterki. Ta historia służy bohaterom za pretekst do opowiedzenia o istniejącej między nimi relacji. Ważnym aspektem w odczytaniu historii Calineczki jest spojrzenie na bajkę w kontekście opowieści o dorastaniu kobiety w świecie, o jej dojrzewaniu i zachodzących w niej zmianach. Dla Calineczki wektorem poszukiwań jest przede wszystkim ona sama.
22 listopada, godz. 16:00
Scena Klasyczna, ul. Warszawska 5
czas trwania: 30 min.
POKAZ TOWARZYSZĄCY
Kaj
na motywach „Słońca w kuchni” Jarosława Iwaszkiewicza
adaptacja i reżyseria: Grzegorz Simborowski – student II r. Wydziału Reżyserii Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie
scenografia: Katarzyna Minkowska
kostiumy: Katarzyna Stefania Dębska
charakteryzacja: Matylda Dziura
występują: Sylwia Gliwa, Weronika Humaj, Jolanta Juszkiewicz, Katarzyna Hołtra, Wiktoria Wolańska, Tomasz Zaród
„Kaj” to teatralna podróż po gęstwinie rodzinnych tajemnic bohaterów „Słońca w kuchni” Jarosława Iwaszkiewicza, widziana oczami małego chłopca. Dziesięcioletni marzyciel powodowany tęsknotą za starszym bratem oraz pragnieniem uzyskania podmiotowości daje się ponieść wyobraźni i udaje w wielką wyprawę. Etiuda powstała podczas seminarium prowadzonego przez Mateusza Bednarkiewicza.
22 listopada, godz. 17:00
Scena Eksperymentalna, ul. Warszawska 5
czas trwania: 45 min.
POKAZ TOWARZYSZĄCY
bez tytułu
Performance
reżyseria: Anna Popiel – studentka III r. Wydziału Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie
występują: Anna Popiel, Ryszard Hodur, Łucja Ondrusz-Bąk
Performance przygotowany pod opieką pedagogiczną prof. Barbary Hanickiej w ramach zajęć scenograficznych – wystawy studentów II roku WRD pt. „Proste zadanie negatyw”.
Ma on na celu zaprezentowanie wpływu tzw. „objawów negatywnych” na osobę z zaawansowaną schizofrenią, która stopniowo traci kontakt z otaczającą ją rzeczywistością.
22 listopada, godz. 18:30
foyer Sceny im. St. Wyspiańskiego, ul. Straszewskiego 22
czas trwania: 5 min.
DŹWIĘKOWY PROJEKT TOWARZYSZĄCY
Runaway. Dźwiękowisko
reżyseria: Tomasz Kaczorowski – student II r. Wydziału Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie
Projekt zrealizowany podczas warsztatów radiowych prowadzonych przez Milenę Kipfműller w ramach Krakowskich Reminiscencji teatralnych w 2014 r., których celem było samodzielne skonstruowanie scenariusza, reżyseria i realizacji małej formy dźwiękowej. Projekt jest wariacją na temat myśli przewodniej Reminiscencji: Revolution will be performer now. W czterech obrazach dźwiękowych opowiada o ucieczce od wszechogarniającego pędu do odwiecznych ludzkich tęsknot, których osią jest oddech głównego bohatera – Everymena; bowiem rewolucja powinna zacząć się od osobistego poczucia wolności.
22 listopada, godz. 19.00
Scena 210, ul. Straszewskiego 22
czas trwania: 80 min.
Europejski Ośrodek Praktyk Teatralnych GARDZIENICE
Novalis Hymny do Nocy
reżyseria: Maciej Gorczyński – student IV r. Wydziału Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie
dramaturgia: Radosław Stępień – student II r. Wydziału Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie scenografia/projekcje/plakat: Iwona Bandzarewicz
muzyka i pieśni tradycyjne
występują: Kamila Banasiak, Magdalena Pamuła, Bartosz Bielenia, Kamil Mróz, Maciej Sajur
Prapremiera spektaklu odbyła się 20.09.2015 r. w Europejskim Ośrodku Praktyk Teatralnych ,,Gardzienice” w ramach sympozjum ,,Sentio: Novalis”.
Produkcja: Włodzimierz Staniewski/E-OPT ,,Gardzienice” w ramach projektu ,,Generator Nadziei”.
Na zakończenie sympozjum w gardzienickim pałacu zespół młodych aktorów z Krakowa pokazał przedstawienie ,,Hymny do Nocy’’ według Novalisa, a właściwie wzdłuż Novalisa, bo w przedstawieniu w reżyserii Macieja Gorczyńskiego, ułożonym dramaturgicznie przez Radosława Stępnia, wyzyskano wiele różnych tekstów, które w tajemniczy sposób pozostają z Novalisowym ,,Hymnem” w wyraźnych powinowactwach. (…) Novalis był jak wir, a jego ,,Hymny do Nocy’’ zaświeciły w gardzienickim pałacu czarnym słońcem płynącego światła. (Krzysztof Rutkowski ,,Pasaż z Novalisem’’ w ,,Teatr’’ 10/2015 )
22 listopada, godz. 20:30
sala 230, ul. Straszewskiego 22
DYSKUSJA
22 listopada, godz. 21:00
Scena im. St. Wyspiańskiego, ul. Straszewskiego 22
ZAKOŃCZENIE 5. FORUM MŁODEJ REŻYSERII
OGŁOSZENIE NAGRÓD