Premiera „Króla Rogera”, która odbędzie się 13 listopada 2015, jest spektaklem realizowanym przez Operę Krakowską w ramach prezentacji polskiej twórczości operowej w roku obchodów 250-lecia Teatru Publicznego w Polsce.
Spektakl reżyseruje Michał Znaniecki, kierownictwo muzyczne objął Łukasz Borowicz, a scenografię projektuje Luigi Scoglio. W partii tytułowej zobaczymy Mariusza Kwietnia, znakomitego barytona, podbijającego światowe sceny operowe. Artysta wcielał się już w tę rolę na scenach: Santa Fe Opera, Opera Bastille w Paryżu, a także w Teatro Real w Madrycie. W maju 2015 „Król Roger” z Mariuszem Kwietniem w roli głównej miał swoją premierę w Royal Opera House w Londynie.
„Mariusz Kwiecień urodził się do roli Króla Rogera. Jego możliwości wokalne, aura, naturalna energia aktorska – to wszystko służy postaci napisanej przez Szymanowskiego i Iwaszkiewicza” – napisał Tomasz Cyz, recenzując londyńską premierę na łamach „Ruchu Muzycznego”.
Opera „Król Roger” Karola Szymanowskiego budząc w ostatnich latach rosnące zainteresowanie, jest coraz częściej wystawiana na świecie. Szymanowski doczekał się uznania swojej muzyki, a współcześni reżyserzy docenili wieloznaczność, uniwersalną wymowę i otwartość interpretacyjną opery.
Krakowska inscenizacja Michała Znanieckiego zakotwiczona jest we współczesności, by skupić się na uwypukleniu „ludzkiego” wymiaru opery Szymanowskiego. Roger to postać, która przechodzi transformacje emocjonalne i mentalne. Poszukując swojego ja, własnej tożsamości ludzkiej i seksualnej, zadaje fundamentalne pytania egzystencjalne. Mężczyzna, głowa rodziny, ojciec, mąż. Pozorny spokój, ład i harmonia zostają zburzone. Spektakl opowiada o efekcie motyla, który prowokuje Pasterz. Zmusza do introspekcji i wyborów, które powodują nieodwracalne zmiany, a wręcz katastrofy. Spokój rodziny, praw i schematów eksploduje odkrywając ukryte instynkty, popędy, marzenia zarówno Rogera jak i Roksany. Czy ten hedonizm i podążanie za nieznanym doprowadzi ich do satysfakcji, czy tylko do wiecznego szukania sensu bycia? Szymanowski i Iwaszkiewicz stawiają wiele pytań i tez, ale nie dają ostatecznych odpowiedzi. Świat zewnętrzny się zawali i nie ma już powrotu do Pałacu Praw: zostaje poszukiwanie szczątków porzuconej stabilizacji, młodości, harmonii. Tylko czy było warto? Na to pytanie bohater znajdzie odpowiedź dopiero w pośmiertnym tunelu do słońca.
Michał Znaniecki, ceniony reżyser teatralny i operowy powraca na krakowską scenę po wielkim sukcesie „Miłości do trzech pomarańczy” S. Prokofiewa (premiera 2014). W Operze Krakowskiej zrealizował również opery: „Eugeniusz Oniegin” P. Czajkowskiego (premiera 2010) i „Don Giovanni” W. A. Mozarta (premiera 2009).
W partii Króla Rogera zobaczymy także Mariusza Godlewskiego, jednego z czołowych barytonów, który często gości na scenie Opery Krakowskiej.
REALIZATORZY
Reżyseria i kostiumy: Michał Znaniecki
Kierownictwo muzyczne: Łukasz Borowicz
Scenografia: Luigi Scoglio
Choreografia: Diana Theocharidis
Przygotowanie chóru: Zygmunt Magiera
Przygotowanie chóru dziecięcego: Marek Kluza
Reżyseria światła: Bogumił Palewicz
OBSADA
Roger | Mariusz Kwiecień, Mariusz Godlewski
Roksana | Katarzyna Oleś-Blacha, Iwona Socha
Pasterz | Pavlo Tolstoy, Adam Zdunikowski
Edrisi | Vasyl Grokholskyi, Adam Sobierajski
Arcykapłan | Przemysław Firek, Jacek Ozimkowski
Diakonisa | Marta Abako, Agnieszka Cząstka, Monika Korybalska
ORKIESTRA, CHÓR, CHÓR DZIECIĘCY i BALET OPERY KRAKOWSKIEJ
Premiera: 13 listopada 2015
Kolejne spektakle: 15, 17 i 18 listopada 2015
Dyrekcja Opery Krakowskiej zastrzega sobie możliwość do zmian w obsadach poszczególnych spektakli.