Kulturatka.pl - wydarzenia kulturalne w Krakowie
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
  • Główna
  • Teatr
    • Spektakle
    • Repertuar
    • Wydarzenia
  • Kino
    • Premiery
    • Repertuar
    • Wydarzenia
  • Muzyka
    • koncerty
    • Wydarzenia
  • Sztuki Wizualne
    • Wernisaże
    • Wydarzenia
    • Wystawy
  • Literatura
    • Wydarzenia
    • Zapowiedzi
    • Wywiady
  • Misz-masz
    • Premiery
    • Okiem Kulturatki
    • Recenzje
    • Promocje
  • Dla dzieci
  • Konkursy
    • Teatr
    • Kino
    • Literatura
    • Muzyka
    • Rozmaite
Kulturatka.pl - wydarzenia kulturalne w Krakowie
  • Główna
  • Teatr
    • Spektakle
    • Repertuar
    • Wydarzenia
  • Kino
    • Premiery
    • Repertuar
    • Wydarzenia
  • Muzyka
    • koncerty
    • Wydarzenia
  • Sztuki Wizualne
    • Wernisaże
    • Wydarzenia
    • Wystawy
  • Literatura
    • Wydarzenia
    • Zapowiedzi
    • Wywiady
  • Misz-masz
    • Premiery
    • Okiem Kulturatki
    • Recenzje
    • Promocje
  • Dla dzieci
  • Konkursy
    • Teatr
    • Kino
    • Literatura
    • Muzyka
    • Rozmaite
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Kulturatka.pl - wydarzenia kulturalne w Krakowie
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Home działy główne Muzyka Wydarzenia

Ślepe namiętności, czyli „Koronacja Poppei” na zakończenie sezonu

przez admin
4 grudnia 2015
w Wydarzenia, Muzyka
2
udostępnień
229
wyświetleń
Share on FacebookShare on Twitter

b32a8c8d-bbc0-4a63-b42b-d41efbac8efdPo dziełach George’a Friderica Handla i Johanna Adolpha Hassego na ostatnim w tym roku koncercie w cyklu Opera Rara usłyszeliśmy słynną Koronację Poppei Claudia Monteverdiego. Arcydzieło weneckiej opery przedstawił krakowskiej publiczności niezrównany Claudio Cavina ze swoim zespołem madrygalistów La Venexiana, specjalizującym się w muzyce włoskiego Mistrza. Wystąpiła zaś międzynarodowa plejada najlepszych głosów, wyjątkowo liczna, bo złożona aż z 12 solistów. W zapełnionym po brzegi Teatrze im. J. Słowackiego artyści zaprezentowali wersję neapolitańską dzieła z 1651 roku, którą odkryto dopiero w 1930 roku.

 

Monteverdi był jednym z pierwszych kompozytorów operowych, który swoje dzieło, wystawione w Wenecji podczas karnawału w 1643 roku w Teatro S. Giovanni e Paolo, oparł na historycznych postaciach i wydarzeniach, a konkretnie na historii krwawej intrygi, dzięki której słynąca z urody i wątpliwych obyczajów Poppea została żoną rzymskiego cesarza Nerona. Sensacyjne libretto autorstwa weneckiego prawnika Giovanniego Francesca Busenellego w doskonały sposób miesza sceny erotyczne, wątki tragiczne i komediowe. Partie solowe pogłębionych psychologicznie bohaterów oddają ogromną skalę uczuć – od lamentu (śpiewane przez Oktawię Addio Roma), aż po pełen namiętności finałowy duet pary kochanków. Zachwycają również liczne rozbudowane recytatywy, od fragmentów, w których kompozytor stosuje komiczne parlando, aż po te dramatyczne i pełne ekspresji. Zatarcie granic między recytatywami a arioso, a także liczne i zróżnicowane postaci drugoplanowe powodują, że Koronacja Poppei daleka jest od utartych schematów i słucha się jej z największą uwagą.

Podczas krakowskiego wykonania zachwycająco wypadł 8-osobowy zespół La Venexiana, kierowany od klawesynu przez Claudia Cavinę. Cała obsada była niezwykle czarująca i doskonale prezentowała bogactwo melodyczne partytury. Niszczące, ślepe namiętności świetnie oddały sopranistka Giuseppina Bridelli jako żadna władzy, cyniczna intrygantka Poppea oraz mezzosopranistka Margherita Rotondi jako pożądający jej Neron. Bezradność i słaby charakter swojego bohatera dobrze przedstawił kontratenor Filippo Mineccia (Otton), a tragizm i wzburzenie obdarzona pięknym dramatycznym mezzosopranem Xenia Meijer (Oktawia). Bas Salvo Vitale jako Seneka był wiarygodnym mędrcem, który z godnością przyjmuje boski wyrok. Mocno swoją obecność zaznaczyły też postaci drugiego planu – paziowie, służące, pretorianie i piastunki. Cudownie śpiewały pełne dziewczęcego roku sopranistki Francesca Boncompagni (Amor, Damigella) i jedyna Polka wśród włoskiej obsady – Jolanta Kowalska-Pawlikowska (Fortuna, Drusilla). W roli podstarzałej niańki Arnalty niebywałym talentem komediowym zabłysnął znakomity tenor Alberto Allegrezza.

Jednym słowem emocji tego wieczoru, w dodatku bardzo różnych, nie brakowało. Mimo niesprawiedliwości, z jaką Poppea i Neron potraktowali otoczenie, trudno odmówić tej parze determinacji i skuteczności w działaniu. Słysząc ich finałowy duet godowy, można im nawet wybaczyć, do czego przyczynił się swoją genialną muzyką Monteverdiego. A nam nie pozostaje nic więcej, jak czekać do przyszłego roku na kolejną odsłonę cyklu Opera Rara. Do zobaczenia!

Tags: opera rarateatr juliusza słowackiegokoronacja poppei
Poprzedni post

Oficjalny zwiastun Knock Out Tour 2015!

Następny post

„Kości Smoka” autorstwa Lisy See

admin

admin

Następny post
„Kości Smoka” autorstwa Lisy See

"Kości Smoka" autorstwa Lisy See

Facebook Instagram LinkedIn

O NAS

Jesteśmy pasjonatami, których łączy kultura: literatura, krakowskie teatry, kina, koncerty, galerie, muzea... i wiele wiele innych.



Publikujemy, patronujemy, szerzymy, głosimy o KULTURZE i KULTURĘ. Nic w Krakowie się nie zdarzy bez czujnego oka KULTURAtki!



prezes@kulturatka.pl

  • GŁÓWNA
  • O NAS
  • REDAKCJA
  • WSPÓŁPRACUJEMY
  • PROJEKTY
  • PATRONUJEMY
  • NAPISZ DO NAS
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
  • Główna
  • Teatr
    • Spektakle
    • Repertuar
    • Wydarzenia
  • Kino
    • Premiery
    • Repertuar
    • Wydarzenia
  • Muzyka
    • koncerty
    • Wydarzenia
  • Sztuki Wizualne
    • Wernisaże
    • Wydarzenia
    • Wystawy
  • Literatura
    • Wydarzenia
    • Zapowiedzi
    • Wywiady
  • Misz-masz
    • Premiery
    • Okiem Kulturatki
    • Recenzje
    • Promocje
  • Dla dzieci
  • Konkursy
    • Teatr
    • Kino
    • Literatura
    • Muzyka
    • Rozmaite

© 2021 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. dowiedz się więcej

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych.
Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb.
Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

Zamknij