Kulturatka.pl - wydarzenia kulturalne w Krakowie
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
  • Główna
  • Teatr
    • Spektakle
    • Repertuar
    • Wydarzenia
  • Kino
    • Premiery
    • Repertuar
    • Wydarzenia
  • Muzyka
    • koncerty
    • Wydarzenia
  • Sztuki Wizualne
    • Wernisaże
    • Wydarzenia
    • Wystawy
  • Literatura
    • Wydarzenia
    • Zapowiedzi
    • Wywiady
  • Misz-masz
    • Premiery
    • Okiem Kulturatki
    • Recenzje
    • Promocje
  • Dla dzieci
  • Konkursy
    • Teatr
    • Kino
    • Literatura
    • Muzyka
    • Rozmaite
Kulturatka.pl - wydarzenia kulturalne w Krakowie
  • Główna
  • Teatr
    • Spektakle
    • Repertuar
    • Wydarzenia
  • Kino
    • Premiery
    • Repertuar
    • Wydarzenia
  • Muzyka
    • koncerty
    • Wydarzenia
  • Sztuki Wizualne
    • Wernisaże
    • Wydarzenia
    • Wystawy
  • Literatura
    • Wydarzenia
    • Zapowiedzi
    • Wywiady
  • Misz-masz
    • Premiery
    • Okiem Kulturatki
    • Recenzje
    • Promocje
  • Dla dzieci
  • Konkursy
    • Teatr
    • Kino
    • Literatura
    • Muzyka
    • Rozmaite
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Kulturatka.pl - wydarzenia kulturalne w Krakowie
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Home subiektywnie Recenzje

Krwawa Europa i gender w Starym czyli „Hamlet” Garbaczewskiego znowu zachwyca.

przez Karolina Futyma
7 grudnia 2015
w Recenzje, subiektywnie
2
udostępnień
237
wyświetleń
Share on FacebookShare on Twitter

z18093666Q,Stary-Teatr--Hamlet„To jest zamek i twój jest do niego klucz” – zaproszenie Horacja jest tak sugestywne, że trudno nie skorzystać. Krzysztof Garbaczewski zabiera nas w niesamowitą podróż, publiczność chłonie każde westchnienie ze sceny, każdy ruch ręki, najmniejszy gest ze strony aktorów.

A trzeba przyznać, że reżyser wybrał doskonałe postaci:

-Bartosz Bielenia jako jeden z Hamletów, któremu nie brak wrażliwości i charyzmy mimo młodego wieku brawurowo lawiruje między smutkiem, żalem a radością.

-Roman Gancarczyk, „oprowadza” widzów po teatrze i sztuce, jako narrator a zarazem Hamlet numer 2 swoją powierzchownością delikatnego zwierza prowadzi nas przez meandry tegoż spektaklu.

-Iwona Budner jako Królowa Gertruda to głos spokojny i poważny ale nie pozbawiony namiętności, której w spektaklu nie brakuje.

Tych, którzy liczą na Szekspirowski dramat w pełnym wydaniu Garbaczewski może zawieść, bowiem zawieszając lustro nad sceną wręcz nakazuje widzom samym tworzyć ten dramat i zagłębiać się w swoją przeszłość. Fragmenty sztuki oglądamy na scenie i w sąsiedniej Sali Modrzejewskiej, rewers lustra to też ekran – znów zmuszani jesteśmy do wytężenia umysłu i złapania wątków. Gra psychologiczna, zamienianie się postaci, mroczna, niepokojąca muzyka nasycona wątkiem erotycznym – to wszystko opływa w sugestywności, mimo iż widzom wydaje się owa wizja zbyt chaotyczną. Scenarzysta rozwija myśl Wyspiańskiego: „przeznaczeniem teatru było i jest służyć za zwierciadło naturze, pokazać żywy obraz”. Wybiera z tekstu Szekspira te fragmenty, które będą poruszać Hamleta i jego bliskich, które będą grać na jego emocjach. I tak pierwsza scena to fragment filmu z 1993 roku, na którym bawi się na oko 2 letnie dziecko. Świat Hamleta (Bielenia) to śmierć. Ciągle o niej mówi, choć nie do końca wie czym ona jest. Jego relacje z matką (Budner) i stryjem (Zarzecki) są w zasadzie żadne. Między parą kochanków, Klaudiuszem i matką Hamleta czuć tylko pieniądze, seks i władzę. Pozostawiony sam sobie, niczym współczesne dziecko bez rodziców – kobiety potrzebuje tylko jako rekwizytu. Ma mu ona pomóc wyleczyć kompleksy, uporać się ze sobą, zaspokoić głód seksu. Ale żeby nie było zbyt miło – dostaje się tutaj wszystkim. Garbaczewski krzyczy zalaną przez krew Europą, krytykuje hipsterów, klnie ze sceny na gapiów i przerywa przedstawienie kiedy coś mu nie pasuje.

Pod względem warsztatu – przedstawienie jest świetne. Aktorzy grają rewelacyjnie, zachwycają zwłaszcza młodzi (Jaśmina Polak!), ukłon w stronę „połączenia” światów, zgrabnego zgrania i scenografii. Teatr jest po to, aby słuchać i brać. Ja chcę więcej. Bez cenzury.

Tags: recenzjahamletsztukakrakówwyspiańskiOfeliateatr staryGarbaczewskisubiektywnie
Poprzedni post

Już trwa! 8. edycja Międzynarodowego Festiwalu Boska Komedia

Następny post

ENEMEF: NOC NAJLEPSZYCH FILMÓW 2015+ KONKURS!

Karolina Futyma

Karolina Futyma

"Zatracić siebie,nic przy tym nie uronić,tylko zupełnie i ostatecznie zatracić się w tej chwili.."

Następny post
ENEMEF: NOC NAJLEPSZYCH FILMÓW 2015+ KONKURS!

ENEMEF: NOC NAJLEPSZYCH FILMÓW 2015+ KONKURS!

Facebook Instagram LinkedIn

O NAS

Jesteśmy pasjonatami, których łączy kultura: literatura, krakowskie teatry, kina, koncerty, galerie, muzea... i wiele wiele innych.



Publikujemy, patronujemy, szerzymy, głosimy o KULTURZE i KULTURĘ. Nic w Krakowie się nie zdarzy bez czujnego oka KULTURAtki!



prezes@kulturatka.pl

  • GŁÓWNA
  • O NAS
  • REDAKCJA
  • WSPÓŁPRACUJEMY
  • PROJEKTY
  • PATRONUJEMY
  • NAPISZ DO NAS
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
  • Główna
  • Teatr
    • Spektakle
    • Repertuar
    • Wydarzenia
  • Kino
    • Premiery
    • Repertuar
    • Wydarzenia
  • Muzyka
    • koncerty
    • Wydarzenia
  • Sztuki Wizualne
    • Wernisaże
    • Wydarzenia
    • Wystawy
  • Literatura
    • Wydarzenia
    • Zapowiedzi
    • Wywiady
  • Misz-masz
    • Premiery
    • Okiem Kulturatki
    • Recenzje
    • Promocje
  • Dla dzieci
  • Konkursy
    • Teatr
    • Kino
    • Literatura
    • Muzyka
    • Rozmaite

© 2021 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. dowiedz się więcej

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych.
Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb.
Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

Zamknij