Marzec w Krakowie już pachnie sztuką! Wszystko dlatego, że niebawem odbędzie się wernisaż retrospektywnej wystawy Emilii Gąsienicy-Setlak „Dekada. Malarstwo 2005-2015”.
Galeria Varietes serdecznie zaprasza na wystawę monograficzną Emilii Gąsienicy-Setlak, prezentującą przekrojowo dorobek artystki z ostatnich 10 lat.
Wernisaż wystawy odbędzie się 12 marca (sobota), o godz. 18:00 w siedzibie Galerii Varietes, ul. Pasternik 19, Kraków. Wystawa czynna do końca marca.
Kurator wystawy: Aleksandra Madej
Panta Rhei – artystyczna dekada Emilii Gąsienicy-Setlak
„Heraklitowska zasada zmienności wpływa na wszystkie elementy naszej codzienności, nawet gdy nie zdajemy sobie z tego sprawy. Płynie czas, myśli, doświadczenia, wydarzenia, które nas dotyczą bezpośrednio, bądź tylko powierzchownie. Każdego dnia jesteśmy trochę inną osobą niż byliśmy wcześniej. Fenomenalnym zwierciadłem tego procesu jest artystyczny rozwój TWÓRCY.
Emilia Gąsienica-Setlak jest artystką aktywną, poszukującą i odważnie sięgającą w nowe, niezbadane przez nią jeszcze obszary. Wczesna fascynacja syntezą na początkach drogi twórczej, była oparta na geometrycznych uproszczeniach przedmiotu (Zmierzch II, Zmierzch III, Za horyzontem). Dominowały wycinkowe wnętrza, budowane płaskimi plamami barwy, rozległe pejzaże. Świat reprezentował element o znaczeniu uniwersalnym. Z biegiem kolejnych lat coraz większą rolę zaczęła nabierać postać ludzka – we wnętrzach, podziwiająca otaczający ją świat, aż w końcu wyzwolona, urastając do rangi w pełni dojrzałego, niezależnego tematu w przestrzeni niezidentyfikowanej, drugoplanowej. Fascynacja pięknem ludzkiego ciała, obrazy miłości (nie tylko niebiańskiej), portrety – w ostatnich latach przekształciły się w symboliczne wizerunki, inspirowane Dalekim Wschodem (seria Mantry).
Różnorodność prac Emilii Gąsienicy-Setlak wzbudza podziw. Pozwala zaobserwować wszechstronność artystki i pasję nieustannych poszukiwań i rozwoju, nieosiadającego na laurach jednej, sprawdzonej już maniery. Całą dotychczasową twórczość spaja jeden element o fundamentalnym znaczeniu dla stylu artystki – KOLOR. Intensywny, bogaty i kładziony bez strachu, z rozmachem. Buduje on kompozycję w stopniu daleko wyższym niż linia. Staje się nośnikiem emocji, wrażeń. Wprowadza odbiorcę w nastrój każdej kolejnej kompozycji. Początkowe szerokie plamy, zastępują obecnie splątane intensywnie barwy, łączące się w jedną kompozycję dopiero w oku widza. Kolor płynie, a odbiorcy razem z nim – przez kolejne etapy rozwoju artystki. Dokąd zawędruje za kolejne dziesięć lat? Czas pokaże.”
Aleksandra Madej
Emilia GĄSIENICA-SETLAK
ur. 1986 w Zakopanem
Abiturientka zakopiańskiego Zespołu Szkół Plastycznych im. Antoniego Kenara ze specjalnością „Meblarstwo Artystyczne”, 2005 r. Studiowała w pracowniach prof. Teresy Kotkowskiej-Rzepeckiej i prof. Leszka Misiaka na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Dyplom z aneksem graficznym w pracowni drzeworytu prof. Bogdana Migi otrzymała w 2011 roku. Zajmuje się malarstwem oraz grafiką warsztatową. Meritum jej zainteresowań artystycznych są kolor, syntetyczna kompozycja oraz ich relacje z otoczeniem. Zróżnicowana twórczość malarki układa się w cykle tematyczne, z których najbardziej rozpoznawalne to abstrakcjonistyczne „Forma przejściowa” i „Zmierzch”, rozpięty pomiędzy neofowizmem i realizmem „Lux In Tenebris” oraz „Umizgi”, czerpiące z tradycji postimpresjonistów, „barwnych” okresów Picassa, a czasem wręcz z estetyki pop artu. Podzielając pogląd Cycerona, głoszący, że „sztuka wymaga uznania”, wystawia chętnie i dużo, zarówno w Polsce jak i Hiszpanii, Włoszech, Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Japonii, Emiratach Arabskich, Bułgarii oraz na Węgrzech. W dorobku ma udział w dwudziestu jeden wystawach indywidualnych oraz w ponad sześćdziesięciu wystawach zbiorowych i targach sztuki. Prace artystki znajdują się w polskich i węgierskich zbiorach muzealnych oraz kolekcjach prywatnych w Europie, Azji i Stanach Zjednoczonych. Jej prace ilustrują okładki książek Swetosława Minkowa „Siła nieczysta” (Wyd. „Scriptum”, 2005) i „Nazwy wodne dorzecza Wisły” dr Urszuli Bijak (Instytut Języka Polskiego PAN, 2013) oraz gościły na okładce czasopisma „Women In Art 278 Magazine”, 2014. Ponadto, płótna jej autorstwa wzięły udział w zdjęciach do hiszpańsko-amerykańskiego filmu fabularnego „Embers” w reżyserii Claire Carre, 2015.
Serdecznie zapraszamy na wystawę!
Zachęcamy też do odwiedzenia stron:
www.gasienicart.wordpress.com/
www.facebook.com/events/1665686500362321/