Kino KIKA zaprasza na najnowsze premiery, w repertuarze do 3 marca!
YONA | Yona, reż. Nir Bergman, Izrael 2014, 100’
Film opowiada o życiu legendarnej poetki izraelskiej, Yony Wallach. 18-letnia Yona rzuca szkołę, aby stać się częścią sceny artystycznej Tel Awiwu lat 60. XX wieku. Zafascynowana kręgiem literackim poetów takich jak Yair Hurvitz czy Meir Wieseltier, musi skonfrontować swoje teksty i wyobrażenia z twardą rzeczywistością. Efektem są liczne wizyty w szpitalu psychiatrycznym – z własnej woli i z przepisu lekarza. W końcu udaje jej się uciec z tego zaklętego kręgu, ale „przerwy” w życiu stają się coraz dłuższe…
DYKE HARD | Dyke Hard, reż. Bitte Andersson, Szwecja 2014, 90’
Muzyczno-sensacyjna komedia klasy B ze Szwecji. Zbuntowana rockowa kapela wyrusza w podróż, aby wziąć udział w konkursie. Te plany stara się pokrzyżować tajemniczy milioner władający armią cyborgów i wojowników ninja.
„Dyke Hard” to zrobiony pasjonatów filmowy hołd dla ery VHS i lat 80-tych. To komedia absurdu w stylu „Czy leci z nami pilot?” i „Kung Fury”. Łączy elementy kina exploitation, gier video, komiksów i kreskówek. Pełna jest mocno niepoprawnych żartów opartych na stereotypach dotyczących płci i seksualności.
Scenariusz powstał na bazie fałszywego zwiastuna nieistniejącego filmu, który zrobił furorę w szwedzkim środowisku LGBT. Jego popularność była na tyle duża, że w projekt zaangażowało się 400 wolontariuszy. Na czele ekipy stanęła Bitte Andersson – autorka komiksów, która swego czasu zajmowała się też efektami specjalnymi w kultowej wytwórni filmowej Troma Entertainment.
TYSIĄC I JEDNA NOC: Cz. 1 – NIESPOKOJNY | As Mil e Uma Noites: Volume 1 – O Inquieto
reż. Miguel Gomes, Francja/Niemcy/Portugalia/Szwajcaria 2015, 125’
Portugalia wydaje się istnieć nie tylko na krańcu kontynentu, ale też – jak uważają niektórzy – na końcu świata. Jak pisał Andrzej Stasiuk, dawne imperium wiedzie dziś swój „nieco nierealny żywot poza głównym nurtem dziejów i zdarzeń”, tęskniąc za spełnieniem i śniąc o minionej sławie. Ten nierzeczywisty charakter Portugalii stał się jednym z tematów tryptyku Miguela Gomesa, który nakłada w nim najnowszą historię swojej ojczyzny na poetycką strukturę luźno interpretowanych Baśni z tysiąca i jednej nocy. Opowiadając o kraju, skupia się na problemie gospodarczego kryzysu z lat 2013-2014. Wprowadza ten wątek już na początku filmowej odysei – dokumentalnym portretem pracowników stoczni w Viana do Castelo, którzy stali się ofiarami masowych zwolnień. Przeplata ich historię z losami Szeherezady, będącej jedną z wielu niezwykłych figur w jego galerii osobliwości, w której pojawia się też m.in. postać afrykańskiego szamana, eksplodującego wieloryba i umierającej syreny.