Kwiecień to nie tylko coraz cieplejsza pogoda ale i niesamowite wydarzenia artystyczne. Część z nich będzie można zobaczyć w Małopolskim Ogrodzie Sztuki.
Zapraszamy!
***
SZTUKA
- od 1.04 do 20.04
„Przestrzenie do życia”
Wystawa w Galerii architektury GAGA prezentująca dorobek architektoniczny Romualda Loeglera
- 13.04
„Po co sztuka?/Co po sztuce?”
wykład Magdy Ujmy
temat: „ Sztuka i Obcy”
Tym razem w ramach całorocznego cyklu poświęconego zjawiskom sztuki współczesnej, poruszony zostanie tak aktualny i budzący emocje temat „Obcego”, kulturowej i politycznej geografii, tożsamości i różnicy. Naturalnie w kontekście tym padną nazwiska autorów najważniejszych prac poruszających kwestię wpływów historii, tradycji, polityki i sztuki na nasz sposób odbierania i interpretowania odmienności E. Saida, G. Spivak, P. Piotrowskiego.
- 19.04-29.04
„GON”
wystawa/pokaz wideo Bartka Leśniaka
- 22.04
„!Art Come out!”
Tomasz Wysocki
Spotkanie z mistrzami fotografii.
Cykl spotkań z mistrzami fotografii promujący ich twórczość i poszerzający wiedzę odbiorców na temat fotografii i sztuk wizualnych. Tym razem zapraszamy na spotkanie z fotografem młodego pokolenia Tomaszem Wysockim, który zaprezentuje swój dorobek artystyczny w trakcie otwartego spotkania. Spotkania realizujemy we współpracy ze Stowarzyszeniem Fotograficznym FotoBzik.
- 29.04 -8.05
„Urban quest”
wystawa prac czeskiego artysty Radima Korosa
Od 29 kwietnia do 8 maja zaprezentujemy w naszej galerii młodego, pochodzącego z Czech artystę, Radima Korosa, studenta ostatniego roku Wydziału Grafiki Krakowskiej ASP w pracowni fotografii Lecha Polcyna. Prezentacja zatytułowana „Urban quest” nie jest w żadnym wypadku „klasyczną” prezentacją prac graficznych. To multimedialny pokaz, zainspirowany codziennym życiem miasta i życiem w mieście. To próba odtworzenia, zapisanie emocji, rytmów, ruchów, dźwięków produkowanych i rodzących się w interaktywnych podświadomych reakcjach między człowiekiem, artystą z jego wyostrzoną wrażliwością a architektoniczną, techniczną, społeczną i kulturową konstrukcją miejskiej przestrzeni życia. Rodzaj zderzenia dwóch reagujących wzajemnie na siebie organizmów – miasta i człowieka. W czasie otwarcia wystąpi grupa Lennox Row. Wystawa czynna od 11.00 do 16.00.
***
TEATR
- 15.04
premierowy spektakl „Dzieje upadków”
reż. Małgorzata Warsicka.
Spektakl na podstawie „Kuzynki Bietki” Honoriusza Balzaca
Spektakl „Dzieje upadków” oparty jest na adaptacji klasycznej powieści francuskiej „Kuzynka Bietka” Honore de Balzaca. Dzieło jest opowieścią o namiętnościach, z których najsilniejszą zdaje się być pożądanie. Żądza pieniędzy i pragnienie miłości kierują poczynaniami bohaterów, doprowadzając ich do zguby. Okrucieństwo miesza się tu z groteską, a brak złudzeń objawia się w absurdalnej ironii przedstawionych zdarzeń. Adaptację sceniczną utworu przygotowują młodzi twórcy: dramaturg Michał Kurkowski, student PWST i reżyserka Małgorzata Warsicka – absolwentka krakowskiej PWST, zeszłoroczna laureatka Festiwalu Debiutantów „Pierwszy Kontakt” w Toruniu. Do udziału w spektaklu zaproszono gościnnie śpiewaczkę operową, młodą, a już bardzo cenioną Barbarę Majewską, nominowaną w ubiegłym roku do Paszportów Polityki w kategorii „Muzyka poważna”. Przedstawienie będzie miało nowatorską, oryginalną formę łączącą spektakl teatralny z instalacją dźwiękową, wkomponowaną w nowoczesną przestrzeń MOS.
Na realizację spektaklu Małgorzata Warsicka otrzymała stypendium Narodowego Centrum Kultury z programu MŁODA POLSKA.
***
FILM
- 21.04
„Aktorzy prowincjonalni”
Z cyklu „Przywrócone arcydzieła”
film w reż. Agnieszki Holland .
Po projekcji spotkanie z Tadeuszem Hukiem. Prowadzenie Łukasz Maciejewski.
AKTORZY PROWINCJONALNI
Do prowincjonalnego teatru przyjeżdża reżyser z Warszawy. Wystawia Wyzwolenie Wyspiańskiego, a w głównej roli obsadza trzydziestoletniego Krzysztofa, najzdolniejszego aktora w zespole. Krzysztof jest pełen zapału i pomysłów, ale lekceważąca postawa reżysera-karierowicza działa nań jak zimny prysznic. Musi jednak grać, a frustrację i napięcie rozładowuje w domu. Jego żona Anka, aktorka w teatrze lalkowym, również nie znajduje satysfakcji w wykonywanej pracy.
Po premierze, mimo triumfalnych nastrojów w teatrze, Krzysztof ma poczucie, że znów nie powiedział publiczności czegoś istotnego, czegoś od siebie. Rozwiewają się szanse na nowe interesujące propozycje. Rosną nieporozumienia między Krzysztofem a Anką. Kobieta odchodzi. Po nieudanej próbie samobójczej Krzysztof oświadcza dyrektorowi, że nie będzie więcej grał roli Konrada. Zaczyna mówić kwestiami z dramatu. Załamany, zjawia się u Anki za kulisami teatru kukiełkowego. Dochodzi do smutnego pojednania. Małżonkowie nie wierzą w jakąkolwiek zmianę u ich życiu.
Teatr w teatrze i teatr w filmie – te dwie konwencje zastosowane przez reżyserkę okazały się zaskakująco świeże, a tekst Wyspiańskiego – aktualny.
Adam Wyżyński, Leksykon polskich filmów fabularnych, Warszawa 1996
TADEUSZ HUK
Jedna z czołowych twarzy kina moralnego niepokoju. Często pojawiał się w realizowanych na przełomie lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych filmach Agnieszki Holland, Feliksa Falka, Krzysztofa Kieślowskiego, Janusza Zaorskiego.
Urodził się 1 maja 1948 roku w Krakowie. Absolwent Wydziału Aktorskiego krakowskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej (1970). Po studiach związał się z Teatrem im. Juliusza
***
TEATR I TANIEC
- 28.04
„Glamour” i „Kwadryga na trzech”
Dwa spektakle, w tym jeden premierowy.
Wieczór z Krakowskim Teatrem Tańca.

„Kwadryga na trzech”
choreografia: Eryk Makohon
występują: Jan Lorys, Paweł Łyskawa, Tomasz Urbański
„Kwadryga na TRZECH” w choreografii Eryka Makohona, tancerza związanego wcześniej ze Śląskim Teatrem Tańca i założyciela własnego zespołu oraz estetyki, zgodnie z tytułem jest nawiązaniem do klasycznych ideałów piękna, opartych na harmonii i doskonałych proporcjach. To narracja o pięknie w zgodzie z porządkiem klasycznym, rzymskim, przejawiającym się między innymi w męskim ciele.
„Glamour”
p r e m i e r a
Formalne, ruchowe poszukiwania twórców odnoszą się do teorii Ervinga Goffmana, nawiązującej do siatki jawnych i ukrytych reguł kierujących zachowaniem ludzi w obrębie różnych sytuacji. Kontakt „twarzą w twarz” to rodzaj przedstawienia, w którym rozmówcy odgrywają swoje role w celu wywarcia odpowiedniego wrażenia na drugiej osobie. Publicznie prezentują tylko jedną jaźń czyli „fronton”, za nią skrywa się druga – „kulisy”. Goffmanowskie „fasady”, czyli powierzchowność, sposób bycia, przyjmują różne formy, podporządkowane celowi, który uczestnik spotkania chce osiągnąć. Formy zastygają, kostnieją… powstają skorupy ulepione z oczekiwań, tendencji i mód. Wyćwiczone pozy, nieszczere emocje budują codzienność, „naturalny” styl bycia, który krzepnie, twardnieje. Gdy pęknie widać, co jest pod spodem….
Twórcy spektaklu krążąc wokół tematu sami próbują zerwać z charakterystyczną dla nich formą ruchową. Poszukując rozwiązań choreograficznych idą pod prąd, rezygnują z języka, do którego przyzwyczaili siebie i widzów. W warstwie wizualnej architektura obrazu i plastyka kadru, tak charakterystyczne dla Eryka Makohona, i tym razem odgrywają dużą rolę.
***
EDUKACJA
- 6.04, 13.04, 20.04, 27.04
„Stereotypy kontra dobre wzorce”
Warsztaty bajkoedukacyjne
- 18.04, 19.04
„Dobre myśli –słowa w sieci”
Warsztaty literacko fotograficzne.
***
Więcej informacji oraz szczegółowy plan można znaleźć na stronie: www.mos.art.pl/
Materiały prasowe:
Agnieszka Ziółkowska