„Ariadna na Naxos” Richarda Straussa z fantastycznym librettem Hugo von Hofmannsthala to dzieło, które zaskakująco łączy sztukę wysoką – operę seria z żywiołem opery buffa. Realizując „Ariadnę na Naxos” w 2012 roku Opera Krakowska po raz pierwszy zmierzyła się z muzycznym wyzwaniem, jakim są dzieła Richarda Straussa. Spektakl został znakomicie przyjęty przez publiczność i krytyków. W dniach 15 i 17 kwietnia ponownie przyjdzie nam zobaczyć go na deskach Opery Krakowskiej.
„Reżyser Włodzimierz Nurkowski, choreografowie Katarzyna Aleksander-Kmieć i Jacek Tomasik oraz scenografka Anna Sekuła skomponowali spektakl niezwykle malowniczy, pełen urokliwego wdzięku. Jednocześnie bardzo poetycki i komiczny. A niełatwo te dwa elementy harmonijnie połączyć” – napisała Anita Nowak na portalu „Teatr dla Was”.
Magdalena Barylak o swojej roli w „Ariadnie na Naxos”:
„Ariadna jest moją trzecią z kolei partią Straussowską po Marszałkowej z „Kawalera srebrnej róży” i Żonie Baraka z „Kobiety bez cienia”, więc mam już spore doświadczenie w wykonywaniu muzyki tego kompozytora. Spektakl składa się z dwóch części: prologu, w którym gram Primadonnę i opery, w której już jestem tytułową Ariadną. Genialna konstrukcja tego utworu i zawarcie w nim „teatru w teatrze” daje śpiewakom możliwość pokazania maksimum swoich umiejętności zarówno aktorskich jak i wokalnych. Primadonna to rola komediowa, Strauss doskonale podkreśla jej charakter szybkimi przebiegami melodycznymi, dziką harmonią i bardzo zróżnicowaną artykulacją. Po tym całym szaleństwie w Prologu następuje totalna przemiana. Primadonna wchodzi w rolę Ariadny. I tu zaczyna się dla mnie prawdziwe wyzwanie. W drugim akcie czyli „operze” pojawiają się dwie liryczne, o przepięknych, legatowych frazach i wymagające bardzo dużej skali głosu arie oraz trudny kondycyjnie, ze względu na czas trwania, bo ok. 30-minutowy, duet z Bachusem. Mityczna Ariadna jest postacią dramatyczną, kobietą przepełnioną bólem tragicznej i niespełnionej miłości. Nie ma w niej niefrasobliwej powierzchowności. Są: refleksja, melancholia oraz głębokie, prawdziwe uczucia, a przede wszystkim, niebiańsko piękna muzyka. Krakowskie przedstawienie, fenomenalnie wyreżyserowane przez Włodzimierza Nurkowskiego należy do moich ulubionych. Kreowanie partii Ariadny w tej realizacji daję ogromną radość i satysfakcję”.
W spektaklach „Ariadna na Naxos” wystąpią m.in: Magdalena Barylak (Primadonna, Ariadna), Katarzyna Oleś-Blacha (Zerbinetta), Agnieszka Rehlis (Kompozytor), Andrzej Biegun (Nauczyciel muzyki), Adam Sobierajski (Nauczyciel tańca, Brighella), Tomasz Kuk (Tenor, Bacchus), Michał Kutnik (Arlekin), Vasyl Grokholskyi (Scaramuccio), Krzysztof Dekański (Truffaldino), Wołodymyr Pankiv (Lokaj), Karolina Wieczorek (Najada), Agnieszka Cząstka (Driada), Monika Korybalska (Echo), Zbigniew Ruciński (Majordomus).
Artystom towarzyszyć będzie Balet i Orkiestra Opery Krakowskiej pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka.
Tytuł oryginalny „Ariadna na Naxos”
Miejsce spektaklu: Opera Krakowska
Reżyseria:Włodzimierz Nurkowski
Premiera: 17 kwietnia , godz. 18:30
Materiały prasowe: Ewa Bąkowska