Tak prezentuje się długa listę wydarzeń w przyszłym miesiącu!
Serdecznie zapraszamy!
4, 18 maja, o 20:00 – Rytmiczna Barakah /impreza muzyczna/
Wznowiliśmy długą tradycję krakowskich jamów perkusyjnych! Zaproszeni i mile widziani są wszyscy krakowscy bębniarze, niezależnie od instrumentów i stylów gry.
Jeżeli czerpiesz przyjemność z grania na bębnie albo po prostu lubisz tego słuchać, będziesz mile widziany.
Jeżeli posiadasz djembe, dununbe, sangban, kenkeni, cajon, darbukę, riqq, daff, ghaval, kandżirę, tablę, pandeiro, surdo, caixę, repkę czy tamborim, a nawet kartale, sagaty czy grzechotkę – ten jam jest dla Ciebie.
Jeżeli posiadasz etniczny instrument nieperkusyjny: kalimbę, didgeridoo, korę, balafon, bansuri czy cały komplet gamelanowy, ten jam jest tym bardziej dla Ciebie.
Każde spotkanie zaczyna się krótkimi warsztatami. Potem zapraszamy na swobodny jam!
Przygotowanie: Karol Wilkoszewski
Wstęp: wolny
5 maja, czwartek o 21:00 – Hania Bratkowska i Przyjaciele /koncert/
Hania jest ładną dziewczyną, która pisze ładne piosenki i ładnie śpiewa. W przerwach między śpiewaniem i pisaniem piosenek Hania studiuje matematykę i pracuje w banku. Jej piosenki są o życiu i uczuciach. Ładne dziewczyny często mają przyjaciół. Stąd koncert Hania zagra ze swoimi przyjaciółmi.
Skład zespołu: Hania Bratkowska [wokal, gitara], Kinga Kozek [wiolonczela], Piotr Klima [kontrabas], Mateusz Nowicki [cajon]
Wstęp: 10 zł
6 maja, piątek o 21:00 – Joanna Maczuga & Karol Ochodek /koncert/
Choć w życiu dzielą się niemalże na każdej płaszczyźnie, grając są niezwykle zgodni. Joanna Maczuga & Karol Ochodek to akustyczny duet gitarowo-wokalny wykonujący muzykę połączenia gatunków jazzu i poezji śpiewanej. W ich repertuarze znajdują się utwory Krzysztofa Komedy, Marka Grechuty, Ewy Demarczyk, Agnieszki Osieckiej itp. oraz kompozycje własneSkład zespołu: Joanna Maczuga [wokal], Karol Ochodek [gitara]
Wstęp: wolny
7,8 maja, sobota, niedziela o 19:00 – „Jednoręki ze Spokane” /spektakl/
Komedio-kryminał na podstawie sztuki irlandzkiego dramatopisarza, zdobywcy Oscara (najlepszy film krótkometrażowy), Martina McDonagha. Para przypominająca Bonnie i Clyde’a, mężczyzna bez ręki, boj hotelowy niczym Ted z „Czterech Pokoi”. Oprawa wizualna nawiązująca do estetyki starych filmów gangsterskich. To wszystko w klimacie Quentina Tarantino, David Lyncha czy Jim Jarmuscha, z gitarowymi riffami w tle. Okazuje się, że nawet najbardziej zdesperowany poszukiwacz ręki nie da sobie wmówić, że mała, czarna ręka Aborygena należała kiedyś do niego…
Autor: Martin McDonagh / tłumaczenie: Klaudyna Rozhin
Reżyseria: Ana Nowicka
Obsada: Lidia Bogaczówna, Monika Kufel, Ana Nowicka, Paweł Sanakiewicz / Jacek Wojciechowski, Łukasz Łukasik
Muzyka: Łukasz Łukasik
Scenografia i kostiumy: Monika Kufel
Konstrukcja: Lesław Kostka
Data premiery: 18 VI 2011
Czas trwania: 70 min.
Wstęp: 30 zł [normalne] / 20 zł [ulgowe]
7 maja, sobota o 21:30 – Voodoo Seeds /koncert/
Voodoo Seeds solowy progresywno-rockowy projekt założony przez Macieja Ptaszyńskiego końcem 2006 roku. W latach 2007-2010 Maciej nagrywał swoje solowe amatorskie albumy rock-metalowe. W roku 2010 do formacji dołączył Michał Walczak i muzycy zaczęli wykonywać muzykę akustyczną z pogranicza rocka i rocka alternatywnego.
W roku 2011 nagrali akustyczny album „Bouts of Douts” a 3 lata później w 2014 w sieci ukazał się ich drugi album o tytule „Storm is over 2015”. Między 2012 a 2015 muzycy zagrali wiele akustycznych koncertów w Krakowie i okolicach.
Skład zespołu: Maciej Ptaszyński [gitara akustyczna, wokal], Michał Walczak [gitara akustyczna, wokal]
Wstęp: 10 zł
Męskie sprawy to dla kina wdzięczny temat, który pozwala bawić się różnego rodzaju figurami: od twardego kowboja przez maczo-pozera aż po współczesne wcielenia bohaterów hamletyzujących. Cała paleta takich i im podobnych bohaterów wystąpi w majowej Akademii Filmowej w Teatrze Barakah – właśnie pod hasłem „Męskie sprawy”. W głównych rolach (męskich, oczywiście) wystąpią największe gwiazdy amerykańskiego kina.
Akademia Filmowa Barakah to cykliczne tematyczne pokazy filmowe. Obok niekwestionowanych arcydzieł, które zapisały się na stałe w historii kina, prezentujemy także obrazy kontrowersyjne, mniej znane lub zapomniane. Repertuar uzupełnią filmy, które nie miały dystrybucji kinowej w Polsce, a zostały docenione na zagranicznych renomowanych festiwalach. Każdy seans poprzedza prelekcja.
Przygotowanie: Krzysztof Siwoń
Wstęp: wolny
11 maja, środa o 20:00 – Bitwa na teksty /impreza literacka/
Bitwa na teksty to absolutna nowość krakowskiego podziemia literackiego. Ring MMA, dwa mikrofony, dwoje zawodników a przystojny tylko spiker. Jest to impreza pełna metaforycznych sierpowych, poetyckich kopniaków karate i uników w stylu ninja.
Przyjdźcie do nas z własnymi tekstami, stańcie twarzą w twarz z przeciwnikiem i znokautujcie go swoją twórczością. Zwycięzca zdobywa dzban piwa i chwałę, która opromienia go przez miesiąc. Po tym czasie musi znów stanąć w ringu, by bronić swego mistrzowskiego tytułu. Formuła: zawodnicy muszą przygotować po dwa teksty na formacie a4 o dowolnej tematyce na dwie pierwsze rundy. W finale zadaniem naszych bokserów jest napisanie improwizowanej formy literackiej z użyciem trzech słów podanych przez publiczność.
Niech zwyciężą najlepsi. Wszystkie ciosy dozwolone!Przygotowanie: Miłosz Majchrzak, Anna Siwoń, Jakub Śledź
Wstęp: wolny
12, 25 maja, o 20:00 – Folk Session – jam z przytupem /impreza muzyczna/
Drodzy muzycy, grajkowie a przede wszystkim wielbiciele dobrej muzyki!
Zapraszamy na jedyny w Krakowie otwarty i przyjazny Jam Session w klimatach etno-folkowych. Dźwięki z Polski przeplatamy tu z bałkańskimi, ukraińskimi, muzyką wschodu, Afryki i innych kultur, których muzykę znacie i cenicie. Liczy się przede wszystkim folkowa szczerość i energia.
Zapraszamy szczególnie instrumenty niecodzienne, nieobecne w mainstreamie – flety, mandole, bandury, sazy a także te, których nazw nie potrafimy wymienić, bo ich nie znamy albo jeszcze nie istnieją, ale macie zamiar wystrugać je w piwnicach.
Do dyspozycji oferujemy Wam obie podstawy solidnego jamu – profesjonalne nagłośnienie oraz bar o przystępnych cenach. Opiekę nad całością sprawuje skład zespołu Żmij.
Przygotowanie: „Żmij”
Wstęp: wolny
13 maja, piątek o 21:00 – Chochla Literacka – Majówka z Destrukcją, czyli koniec tego dobrego /impreza literacka/
Skończyło się! Picasso mawiał, że ten, który tworzy, musi mieć również odwagę niszczyć. Destrukcja jest nieodłącznym cieniem kreacji – już od Wieków Średnich (a nawet wcześniej!) ludzi fascynowało zjawisko rozkładu, śmierci i zniszczenia. Niemalże w każdej religii świata element niszczenia jest wstępem do stworzenia – czasami nawet ostatecznego ocalenia. W sztuce XX wieku destrukcja stała się kołem napędowym twórczości wielu czołowych artystów, którzy kreowali mroczne wizję końców świata – zarówno wewnętrznego, jak i zewnętrznego. Zapraszamy Państwa na spotkanie twarzą w twarz z żywiołem zniszczenia. Czytać będziemy teksty, w których katastrofa i autodestrukcja prowadzi do oczyszczenia. Złożymy ofiarę z krwi literatury – sprawdzimy, czy istotnie, by zrobić jajecznice konieczne jest rozbicie kilku jajek… Obiecujemy, że z tego wydania imprezy wyjdziecie jak nowonarodzeni – cóż, nie pozostawiamy Wam szczególnego wyboru. Unicestwijmy się we wspólnym gronie!
Czekamy na Was! Przypominamy także o formule, która towarzyszy naszym spotkaniom – każdy może stanąć przed mikrofonem i poczęstować gości swoimi ulubionymi (w tym własnymi) utworami. Mowa tutaj zarówno o literaturze jak i muzyce, improwaizacji i bogowie wiedzą, czym jeszcze!
Twórcy Chochli literackiej to przede wszystkim trójka młodych twórców, których w grupę literacką połączyła praca nad Nocami Waniliowych Myszy, autorskim projektem Teatru Barakah będącym cyklem spektaklów z elementami kabaretu i piosenki, które cieszą się dużą popularnością w krakowskim świecie rozrywki i kultury. Od ponad roku przygotowują dla ArtCafe Barakah spotkania z literaturą, na których panuje zasada open microphone – każdy może zaprezentować swój ulubiony fragment lub własną twórczość. Nie brakuje również muzyki a każda z imprez kończy się widowiskowym jam session.
Przygotowanie:
Dawid Barański – ukończył zarządzanie kulturą na Uniwersytecie Jagiellońskim, usiłuje skończyć dziennikarstwo; jak może to jeździ z plecakiem i bez celu; jak musi, to pisze, choć zdarza się, że pisze jak chce; z natury cynik i malkontent, ale ma znajomych; publikował w „Drugim Obiegu” i na portalu kulturatka.pl; udziela się w redakcji festiwalowej PKO OFF Camera i uzewnętrznia w niezależnym magazynie „Krata Kultury”;
Amadou Guindo – student Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej na Uniwersytecie Jagiellońskim; poza tym niepoprawny optymista i niespokojna dusza z kompleksem Piotrusia Pana; Publikował m.in. na portalu Onet.pl, w „Magazynie” oraz „Dzienniku Polskim”; po wyczerpującej publicystycznej tułaczce odnalazł swój artystyczny zakątek w niezależnym magazynie kulturalnym „Krata Kultury”; w chwilach wolnych od marnowania czasu na kulturę prowadzi szkolenia z języka angielskiego; złoty człowiek – jak nie pije;
Grzegorz Like – kulturoznawca; z wykształcenia filmoznawca, z zamiłowania krzewiciel tradycji beatnikowskiej i rysownik; krakowski korespondent warszawskiego portalu Magazyn.pl, gdzie od przeszło dwóch lat zajmuje się konstruktywną krytyką literacką i relacjonowaniem krakowskich festiwali (m.in. Conrad Festiwalu i Festiwalu im. Czesława Miłosza); ma na swoim koncie wywiady z takimi ludźmi jak Mark Danner, Jan Jakub Kolski, Paul Auster, Raja Shehadeh i Marcin Meller; obecnie studiuje dziennikarstwo i grozi, że wyda swój zbiór gonzo-reportaży, które własnoręcznie zilustruje.
Wstęp: wolny
14,15 maja, sobota, niedziela o 19:00 – „Szyc” [w ramach Dni Izraela w Krakowie] /spektakl/
Jest dom. Jest i centrum życia domu – kwadratowy stół. Jest rodzina. Matka, ojciec, córka. Żydowska rodzina, w której od pierwszej sceny wyczuwa się tak zwane „coś jest nie tak”. Do rodziny dołącza młody mężczyzna, chcący zostać zięciem, ale nie za darmo. Tu wszyscy czegoś chcą, wszyscy coś pożerają. Ojciec i przyszły zięć są niczym skarbonki bez dna – przyjmą każdą ilość pieniędzy. Córka zjada nieprzebrane ilości jedzenia, ustami chłonie świat. Matka żywi się nadzieją awansu społecznego.
„Szyc” to jedna z dwóch (obok „Królowej wanny”) sztuk Hanocha Levina wystawiana
w Teatrze BARAKAH. Levin z powodzeniem bawi się stereotypami. Dla żydowskiej rodziny Szyca człowiek to towar, za którym stoi banknot o określonym nominale, a wydanie córki za mąż jest jak – ciągle powtarzający się motyw – handel mięsem. I nawet w klasycznym konflikcie starzy-młodzi nie chodzi tu o ideały czy wartości, ale o majątek
i władzę. W obecnych czasach uzależnienia od konsumpcjonizmu sztuka zyskuje kolejny wymiar i kolejne znaczenia.
„Szyc” jest współczesną groteską przeplataną songami z muzyką Renaty Przemyk. Sztuka śmieszy, bawi, ale przede wszystkim wprowadza między widzów zastanawiający niepokój.
Autor: Hanoch Levin, tłumaczenie: Michał Sobelman
Reżyseria: Ana Nowicka
Obsada: Lidia Bogaczówna, Monika Kufel, Karol Śmiałek, Paweł Sanakiewicz
Muzyka: Renata Przemyk
Choreografia: Iwona Olszowska
Realizacja, produkcja muzyczna: Piotr „Lala” Lewicki
Scenografia: Lesław Kostka
Data premiery: 18 VI 2010
Czas trwania: 90 min.
Wstęp: 30 zł [normalne] / 20 zł [ulgowe]
15 maja, niedziela o 21:00 – Aleksander Wnuk /koncert/
Aleksander Wnuk to multiperkusista młodego pokolenia. Jego zainteresowania ogniskują się wokół klasycznej muzyki współczesnej, a na tym polu wokół sztuki multi-percussion i teatru instrumentalnego. Prowadzi działalność solową, i w takiej formie wystąpi u nas. Prowadzi także działalność symfoniczną i kameralną, jako freelancer.
Na program koncertu złożą się kompozycje, zawierające się we wspomnianych gatunkach, o zdywersyfikowanym charakterze dźwiękowym, instrumentarium i profilu scenicznym, takich twórców jak, m. in. Aperghis, Billone, Nørgård, Sciarrino, Sarhan, Alvarez. Od muzyki stricte audialnej, do parateatralnej.
Skład zespołu: Aleksander Wnuk
Wstęp: 10 zł
Retro Game Party to swego rodzaju tribute dla starych gier video. To ukłon dla godzin przesiedzianych przed telewizorem z plastikowym padem, 8-bitowym soundtrackiem i przekąskami.
Mimo że to było tak dawno, retro gry wciąż potrafią cieszyć i dostarczać ogromnej dawki emocji. Wśród kolekcji ArtCafe Barakah znajdują się takie smaczki jak Contra, Mario, Soulcalibur czy Galaxian. Z każdą nową edycją Retro Game Party będą pojawiały się nowe gry i jeszcze bardziej oldschoolowe konsole.
Na każdym Retro Game party odbywa się turniej w którąś ze starych gier, oraz turniej w FIFA 15. Na zwycięzców czekają nagrody.
Rozgrzewajcie kciuki, niech moc będzie z WamiPrzygotowanie: Miłosz Majchrzak, Jakub Śledź
Wstęp: wolny
18 maja, środa o 18:00 – wykład Pawła Partyki – „Groszek Hansa Christiana Andersena i elektromagnetyzm Hansa Christiana Ørsteda”
Podczas kiedy Improwizator (powieść H.C. Andersena) uczyni go sławnym, baśnie uczynią go nieśmiertelnym- Hans Christian Ørsted.
Rok 2005 był międzynarodowym rokiem fizyki i rokiem międzynarodowych obchodów dwusetnej rocznicy urodzin Hansa Christiana Andersena. Na pierwszy rzut oka trudno dostrzec, że istnieje związek pomiędzy fizyką i baśniami. Fizyka jako nauka przyrodnicza zajmuje się badaniem obiektywnej rzeczywistości w poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie: jak to wszystko funkcjonuje? To, czego nie można zmierzyć i zważyć, fizycy traktują sceptycznie, nie ma tu więc miejsca na żabki przemieniające się w pięknych młodzieńców, na kalosze szczęścia ani na latające kufry. A jednak to fizyk, H.C. Ørsted, odkrywca elektromagnetyzmu, pierwszy zwrócił uwagę na „magnetyczne” działanie baśni H.C. Andersena i jako pierwszy dostrzegł w nim wschodzącą gwiazdę Modernizmu, podczas gdy intelektualna elita Kopenhagi z Sørenem Kierkegaardem na czele ograniczali swoje recenzje do ojcowsko-pobłażliwej krytyki i pouczania tego „naiwnego twórcy”, jakim według nich był autor „Dziewczynki z zapałkami” i „Księżniczki na groszku”.
Przygotowanie: Paweł Partyka, reżyser teatralny i filmowy, tłumacz, członek dwóch duńskich związków twórczych, Danske Dramatikere i Danske Filminstruktører, studiował fizykę i filozofię na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz apparatteknik na politechnice w Lyngby
Wstęp: wolny
19 maja, czwartek o 21:00 – Rachus Quartet /koncert/
Rachus Quartet to czwórka znajomych, których połączyła pasja do muzycznego odkrywania tego, co jeszcze nieodkryte. Zaczynali od klimatów około-jazzowych, wydali też jeden pełnowymiarowy album. Aktualnie ich muzyka to hybryda brzmień akustycznych
i elektronicznych. Mają małą acz wierną grupkę fanów, istnieją też na Krakowskiej Scenie Muzycznej oraz innych popularnych serwisach internetowych. Przyjdźcie na koncert i na dwie godziny zapomnijcie o otaczającym Was profanum. Stay tuned!
Skład zespołu: Adrian Burek [na bębnach], Robert Jastrzębski [na syntezatorach i DAW], Karol Masternak [na basie], Grzegorz Stawarz [na klawiszach organicznych i syntetycznych]
Wstęp: wolny
20 maja, piątek o 21:30 – Degradacja Jam Session /impreza muzyczna/
Zapraszamy wszystkich do wspólnego jamowania, tym razem pod hasłem „Degradacja Jam Session”. Mamy nadzieje, że nazwa zainspiruje Was do twórczej zabawy. Cała imprezę otwiera przedstawienie autorstwa Pana Michała, następnie koncerty i jam. Będzie lekka nutka chaosu i odrobinę ładu.
Plan wieczoru:
21:30 – Sly Mandril
22:10 – Bluesfera
22:50 – Porn Groove
00:30 – The Odd
00:10 – Head Down
01:00 – Jam Session!
Sly Mandrill to funkwo-bluesowo-progresywna fuzja z domieszką punka. Zespół powstał z inicjatywy basisty Pawła Francuza, lubującego się głównie w rytmach funkowych, dołączyli do niego kolejno: Ikume Aondo-Akaa, Pawel Magdi, Sandra Obara i Szymon Kuśnierz. Razem współpracują dopiero od 6 miesięcy lecz znają się dobrze jak łyse konie.
Bluesfera jest grupą pięciu osób, które łączy wspólna pasja – muzyka. Na przekór normalności postanowili połączyć często odległe od siebie idee pokoleniowe. To właśnie one napędzają i nadają specyfikę twórczości Bluesfery. Przy pomocy wspólnie testowanych dźwięków maja na celu wprowadzenie słuchacza na swój emocjonalny tor. W skład zespołu wchodzą: Andrzej Janus [gitara, wokal], Kapitan Huk [wokal, harmonijka], Ripper Jack [gitara], Dariusz Grzesiński [gitara basowa], Jacek Łoziński [perkusja]. Inspiracje: Blues, Rock, Funk, Reggae, Hard-Rock, Boogie.
Porn Groove pisze o sobie: „Łamiemy wszystkie dogmaty tylko dla tego jednego, jedynego – jedenastego, własnego. Jesteśmy najgroźniejszym ze wszystkich zwierząt i odkrywamy nieodkryte, żeby zrobić wszędzie totalny kocioł i dziką libację na miarę antycznego Dionizosa. Żadna góra nie jest dla nas przeszkodą, chociaż nie gramy ckliwych piosenek o miłości i jesteśmy całkowicie bezpośredni. Na naszych koncertach przypomnimy Ci żebyś oddychał. Dlaczego? Przyjdź to się przekonasz, a do domu wrócisz własnym alkopilotem.
The Odd to krakowski zespół istniejący od 2013 roku, inspirujący się głównie psychodelicznym progjazzem z elementami bluesa. W skład zespołu wchodzą: Filip Krygier [gitara], Piotr Korzeniak [bas], Szymon Kuśnierz [perkusja].
Head Down piszą: „Naszą muzykę roboczo określamy jako „pro acoustic alternativ rock”. Udowadniamy, iż mocniejsze odmiany rocka można z powodzeniem grać używając gitary akustycznej. Polskie teksty, nowatorskie brzmienie, autentyczność i 100% energii to właśnie HEAD DOWN. Kiedyś napisano o nas że „na scenie tworzymy własny świat” – nieustannie do niego zapraszamy. Zespół rockowy z Alwerni.
Przygotowanie: Iki
Wstęp: wolny
21, 22 maja, sobota, niedziela o 20:00 – „Dyktanda” /spektakl/
Teatralna wersja „Dyktand” Stanisława Lema jest artystycznym wyzwaniem – zarówno na poziomie scenicznej adaptacji, jak i aktorskiego wykonania. „Dyktanda” to krótkie opowiastki utrzymane w żartobliwym tonie, często przesycone czarnym i absurdalnym humorem. Pierwotnie pisane były przez Lema jako ortograficzne sprawdziany dla jego siostrzeńca – pełny tytuł to „Dyktanda, czyli… w jaki sposób wujek Staszek wówczas Michasia – dzisiaj Michała – uczył pisać bez błędów”. Nagromadzenie słów mogących sprawiać ortograficzne trudności w pisaniu przekłada się tutaj bezpośrednio na poziom akustyczny całego tekstu, jego brzmienie staje się kolejną jego wartością i otwiera nową, czysto sensualną, przestrzeń obcowania z nim. Dlatego właśnie teatr wydaje się idealnym medium dla „Dyktand”.
Spektakl Any Nowickiej, specjalizującej się w inscenizacjach autorów znanych z zamiłowania do czarnego humoru – Hanocha Levina czy Martina McDonagha – jest więc próbą przełożenia na język sceny „fantastycznej, czasami okrutnej” wyobraźni Lema. „Dyktanda” łączą absurdalną, momentami surrealistyczną dezynwolturę Lemowskiej wyobraźni z językowym – nie tylko ortograficznym – rygorem. Zmierzenie się z „Dyktandami” w teatrze ma wszelkie znamiona innowacyjności rozumianej nie tylko jako „wystawienie” tekstu pierwotnie pisanego w zupełnie innym celu, ale też jako poszukiwanie nowych teatralnych znaków zdolnych zawrzeć w sobie żywioł wizyjnych obrazów i językowej precyzji Stanisława Lema.
Autor: Stanisław Lem
Reżyseria i adaptacja: Ana Nowicka
Obsada: Monika Kufel, Małgorzata Zawadzka, Paweł Plewa, Paweł Wolsztyński
Muzyka: Maciej Jabłoński
Scenografia: Monika Kufel
Kostiumy: Kajetan von Kazanovsky
Choreografia: Tomasz Foltyn
Przygotowanie muzyczne: Ana Nowicka
Data premiery: 27 VI 2014
Czas trwania: 60 min.
Wstęp: 30 zł [normalne] / 20 zł [ulgowe]
21 maja, sobota o 21:30 – Novva /koncert/
Zespół Novva powstał w 2014 roku, w oparciu o ciągły niedosyt dobrej, polskiej muzyki rockowej. Stworzony przez muzyków zakręconych na punkcie tworzenia i tworzywa. Każdy indywidualnie ma spore doświadczenie w utożsamianiu się z dźwiękiem. Novva ma być „mixerem” gatunków muzycznych, ale zawsze z towarzyszącym wspólnym, klimatycznym mianownikiem. Zespół występował m.in. na krakowskim rynku podczas Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.
Skład zespołu: Łukasz Stalmach [gitara prowadząca i solująca], Paweł Szafruga i Basia Kołacz [śpiewy], Józef Jamróz [gitara rytmiczna i harmonizująca], Tomasz Łyjak [parapety i ostre balety], Tomek Baran [instrumenty bębniące], Natalia Rak [basidło]
Wstęp: 10 zł
Disco ponad wszystko. Ileż poezji niosą w sobie dobrze znane wersety zwrotki „Miłość odchodzi – słyszę znów z Twoich ust. Zawsze prawda miała jakiś sens. Te dni jak bajka, piękne jak tysiąc róż. Ty się śmiałaś zawsze no i cześć.”? Chyba jednogłośnie możemy orzec, że dość… nieco… trochę. Olśnieni tym odkryciem postanowiliśmy zorganizować specjalnie dla Was wieczór z poezją Disco-polo. Z niezwykłą estymą recytatorską, przy wyszukanym akompaniamencie muzycznym fachowcy w dziedzinie interpretacji literatury, przedstawimy Wam Wasze ulubione utwory polskiej piosenki dyskotekowej w wersji, jakiej nigdy się nie spodziewaliście – będzie elegancko. Przygotujcie się na prawdziwą Disko-chłostę i załóżcie majteczki w kropeczki, bo będziemy się bawić do samego rana, jak prawdziwi wojownicy wódy! Będzie dużo muzyki, humoru i konkursy z niezwykle wartościowymi nagrodami rzeczowymi. Stroje ortalionowe bardzo mile widziane.
Czekamy na Was! Przypominamy także o formule, która towarzyszy naszym spotkaniom – każdy może stanąć przed mikrofonem i poczęstować gości swoimi ulubionymi (w tym własnymi) utworami. Mowa tutaj zarówno o literaturze jak i muzyce, improwaizacji i bogowie wiedzą, czym jeszcze!
Twórcy Chochli literackiej to przede wszystkim trójka młodych twórców, których w grupę literacką połączyła praca nad Nocami Waniliowych Myszy, autorskim projektem Teatru Barakah będącym cyklem spektaklów z elementami kabaretu i piosenki, które cieszą się dużą popularnością w krakowskim świecie rozrywki i kultury. Od ponad roku przygotowują dla ArtCafe Barakah spotkania z literaturą, na których panuje zasada open microphone – każdy może zaprezentować swój ulubiony fragment lub własną twórczość. Nie brakuje również muzyki a każda z imprez kończy się widowiskowym jam session.
Przygotowanie:
Dawid Barański – ukończył zarządzanie kulturą na Uniwersytecie Jagiellońskim, usiłuje skończyć dziennikarstwo; jak może to jeździ z plecakiem i bez celu; jak musi, to pisze, choć zdarza się, że pisze jak chce; z natury cynik i malkontent, ale ma znajomych; publikował w „Drugim Obiegu” i na portalu kulturatka.pl; udziela się w redakcji festiwalowej PKO OFF Camera i uzewnętrznia w niezależnym magazynie „Krata Kultury”;
Amadou Guindo – student Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej na Uniwersytecie Jagiellońskim; poza tym niepoprawny optymista i niespokojna dusza z kompleksem Piotrusia Pana; Publikował m.in. na portalu Onet.pl, w „Magazynie” oraz „Dzienniku Polskim”; po wyczerpującej publicystycznej tułaczce odnalazł swój artystyczny zakątek w niezależnym magazynie kulturalnym „Krata Kultury”; w chwilach wolnych od marnowania czasu na kulturę prowadzi szkolenia z języka angielskiego; złoty człowiek – jak nie pije;
Grzegorz Like – kulturoznawca; z wykształcenia filmoznawca, z zamiłowania krzewiciel tradycji beatnikowskiej i rysownik; krakowski korespondent warszawskiego portalu Magazyn.pl, gdzie od przeszło dwóch lat zajmuje się konstruktywną krytyką literacką i relacjonowaniem krakowskich festiwali (m.in. Conrad Festiwalu i Festiwalu im. Czesława Miłosza); ma na swoim koncie wywiady z takimi ludźmi jak Mark Danner, Jan Jakub Kolski, Paul Auster, Raja Shehadeh i Marcin Meller; obecnie studiuje dziennikarstwo i grozi, że wyda swój zbiór gonzo-reportaży, które własnoręcznie zilustruje.
Wstęp: wolny
26 maja, czwartek o 20:00 – Dramatorium z przyszłości /impreza literacka/
Jak będzie wyglądać przyszłość? Pisarze science-fiction opisują ją od dawna. Przeniesiemy się zatem parę, -naście, -dziesiąt, – set, lat w przód, by zobaczyć, jak wtedy będzie wyglądał świat, z jakimi nowinkami technicznymi i osiągnięciami nauki będzie się zmagał człowiek i jakie strachy przyszłości mu grożą. Zapraszamy na podróż w czasie z klasyką literatury fantastyczno-naukowej.
Dramatorium to interdyscyplinarne, internacjonalne, intermedialne, intertekstualne spotkania z literaturą.
Literatura dzieje się teraz! Dzieje się, gdy słowa taranują głowy, gdy wparowują bez pardonu, gdy są czytane, gdy są słyszane, podczas gdy szklanka whisky dzierżona w dłoni i podczas gdy kolejna dawka szarego papierosowego dymu, a zaatakowana głowa zyskuje czas na refleksję. Dwa czwartki w miesiącu! (bo w czwartek wszystko idzie gładko)
Aktorzy! Pisarze! Poeci! Redaktorzy! I Wy, Czytelnicy!
Wspólnie czytamy, wspólnie słuchamy, wspólnie pijemy, skaczemy z balustrady, wspólnie dyskutujemy, oglądamy, śpiewamy, recytujemy, kradniemy kukurydzę, palimy, plujemy na odległość i szukamy dziury w całym! Dźwięki, obrazy i przede wszystkim SŁOWA!
Przyszedł czas na wspólne penetrowanie najczarniejszych, najodleglejszych i najbardziej podejrzanych zakątków. Parafrazując Gregory’ego Corso siedzącego na stopniach portorykańskiego Harlemu – to nie będzie zabawa w poezję, tam są długi do spłacenia!
Przygotowanie: Anna Wyrwik + aktorzy
Wstęp: wolny
27 maja, piątek o 19:00 – Malijski Wieczór – „Droga do Timbuktu” /film/
Spotkanie rozpocznie się pokazem filmu Romana Husarskiego i Łukasza Dragana pt. „Droga do Timbuktu”, który dotyczy traumy mieszkańców starożytnego afrykańskiego miasta po przeżyciu islamskiej okupacji.
Jak mówią sami twórcy: „Do Timbuktu przybyliśmy dwa miesiące po wyzwoleniu miasta z rąk islamistów i Tuareskiego Narodowego Ruchu Wyzwolenia Azawadu. Okres okupacji miasta zapisał się tragicznie w jego historii. Islamiści zaprowadzili szariat w radykalnej formie. Część dziedzictwa kulturowego została bezpowrotnie stracona. Palono historyczne manuskrypty, uszkodzono starożytne grobowce. Każdy mógł stać się celem, szczególnie poszukiwano chrześcijan. Z mieszkańcami Timbuktu rozmawialiśmy o porewolucyjnej traumie, islamie, koegzystencji religijnej i perspektywach na przyszłość”.
Po pokazie odbędzie się dyskusja na temat filmu oraz slajdowisko dotyczące podróżowania po Mali.
Wszystkich, którzy chcą dowiedzieć się, jak łapie się stopa w Zachodniej Afryce, gdzie produkuje się najlepsze djembe świata, na kogo polują Tuaredzy, od czego uzależnione są dogońskie wioski i co oznacza malijska dieta zapraszamy by zostać!
Przygotowanie: Roman Husarski, Łukasz Dragan
Wstęp: wolny
28 maja, sobota o 19:00 – „Świadkowie” /spektakl/
Kim jest świadek? To obserwator jakiegoś wypadku, akcji, wydarzenia. A co się dzieje, gdy sami stajemy się świadkami, ale naszego życia? Obserwujemy je, naprawiamy, psujemy, ale głównie dążymy do tego, by nam się jednak dobrze żyło. Na potrzeby dobrego, wygodnego, bezpiecznego życia uprawiamy stabilizację, taką naszą małą stabilizację. Nie jest to jednak lekka praca.
W przedstawieniu, które jest zdarzeniem teatralnym na pograniczu performance’u i klasycznej sztuki teatralnej, wierni tekstowi Różewicza, „Świadkowie albo nasza mała stabilizacja”, odkrywamy, jak bardzo chcemy być szczęśliwi, a jak trudno tę pełnię szczęścia osiągnąć. W końcu lądujemy w pułapce.
Siedzimy sobie na kanapie i dryfujemy po wodzie życia. Wygodnie jest tak siedzieć i omijać niebezpieczne wysepki. Tylko jak długo to może trwać? Pełna humoru, ale i bolesna opowieść wywołuje w nas refleksję, zadaje pytanie, czy przypadkiem ja sam nie zostałem na własne życzenie uwięziony w swoim własnym życiu? Czy jest mi dobrze? Czy jestem szczęśliwym świadkiem własnego losu?
Spektakl jest wznowieniem przedstawienia dyplomowego, którego premiera odbyła się dziesięć lat temu. Reżyser wraz z aktorami z nowym spojrzeniem i doświadczeniem wchodzą w świat Różewicza.
Autor: Tadeusz Różewicz
Reżyseria: Piotr Jędrzejas
Obsada: Aneta Wirzinkiewicz, Marcin Kalisz
Data premiery w Teatrze Barakah: 25 IV 2015
Czas trwania: 60 min.
Wstęp: 30 zł [normalne] / 20 zł
Makemake jest projektem muzycznym współtworzonym przez duo Rafał Blacha i Łukasz Marciniak. Muzyka zespołu oparta jest w dużej mierze na elektro akustycznej improwizacji, oscylującej między takimi gatunkami jak ambient, noise czy free jazz. Koncerty opierają się głównie na otwartych formach muzycznych.
Skład zespołu: Rafał Blacha [gitara preparowana], Łukasz Marciniak [gitara, elektronika]
Wstęp: 10 zł
Akcja tej sztuki dzieje się w Polsce, na wsi, podczas niespełna dwóch miesięcy niezwykle upalnego lata. Młode małżeństwo sprzedaje swoje mieszkanie i kupuje dom w wiejskiej okolicy. W momencie, kiedy postanawiają się wprowadzić do nowo zakupionego i wyremontowanego domu pojawia się ich najbliższy sąsiad. Od tego momentu ich życie toczy się w nowym, nieprzewidywalnym kierunku sterowane przez dziwną, nieznaną siłę, niczym w antycznej tragedii… Pomimo fatum ciążącego nad głównymi bohaterami sporo jest w tej sztuce również komicznych akcentów i absurdalnego humoru. Sztuka jest przeznaczona dla widzów dorosłych.
Autor: Andrzej Sadowski
Reżyseria: Andrzej Sadowski
Obsada: Katarzyna Galica, Wojciech Leonowicz / Kosma Szyman, Jacek Wojciechowski, Konrad Hanas
Scenografia: Andrzej Sadowski, współpraca muzyczna: Małgorzata Tekiel
Data premiery: 27 III 2015
Czas trwania: 90 min.
Wstęp: 30 zł [normalne] / 20 zł [ulgowe]
Zakup biletów: pn.-pt. w godz. 10:00-17:00 i na godz. przed każdym wydarzeniem w kasie Teatru Barakah przy Paulińskiej 28, przelewem – informacje na www.teatrbarakah.com, przed spektaklem, jeśli są jeszcze wolne miejsca / rezerwacja: rezerwacje@teatrbarakah.com, 12 397 80 47]
Materiały prasowe: Anna Wyrwik