Już 20 września wyjątkowa śpiewaczka Edita Gruberova wystąpi w Centrum Kongresowym ICE Kraków. Repertuar koncertu przedstawia się niezwykle interesująco, a bilety na koncert królowej belcanto są wciąż dostępne.
Podczas trzeciej odsłony cyklu ICE Classic usłyszymy jedne z najsłynniejszych dzieł muzyki operowej. Wieczór otworzy uwertura do „Cyrulika sewilskiego”. Po niej na scenie pojawi się gwiazda wieczoru – Edita Gruberova, która wykona arię „O luce di quest’anima” z dzieła „Linda di Chamounix” Donizettiego, którego kunszt kompozytorski będzie można podziwiać także w trakcie kolejnych punktów programu. Zanim przeniesiemy się do Szkocji, gdzie ma miejsce akcja „Łucji z Lammermooru”, odwiedzimy Rzym, żeby wysłuchać uwertury do „Don Pasquale”. Po niej słowacka artystka zaśpiewa arię „Ilb dolce suono”, ze wspomnianej wcześniej, opery opartej na powieści Waltera Scotta. Na Wyspach Brytyjskich pozostaniemy słuchając uwertury z „Roberto Devereux”, która poprzedzi sztandarowy popis umiejętności królowej belcanto, czyli spektakularne wykonanie finału pierwszego aktu słynnej londyńskiej opery Donizettiego.
Po przerwie będzie nie mniej emocjonująco. Drugą część koncertu zdominuje twórczość Belliniego, którego uwertura do „Normy” zabrzmi jako pierwsza po antrakcie. W Galii pozostaniemy, żeby wysłuchać też słynnej arii z tej opery. Po tym popisie możliwości Edity Gruberovej nie lada gratka czeka miłośników Julesa Masseneta i muzyki klasycznej w ogóle – instrumentalna medytacja z „Thaïs” – operowego dzieła francuskiego kompozytora, które nigdy nie było wystawione w Polsce. Tę część wieczoru zamknie wykonanie przez śpiewaczkę „szalonej sceny” z opery „Purytanie” Belliniego.
Edita Gruberova wystąpi z towarzyszeniem Orkiestry Akademii Beethovenowskiej pod batutą Petera Valentovica.
Edita Gruberova – Sopran
Gdyby urodziła się wcześniej przydomek „Kammersängerin” nadałby jej członek rodziny cesarskiej. W XXI w. przez światową prasę jest nazywana „prima donna assoluta”, co stawia ją w jednym rzędzie z samą Maria Callas. W recenzjach wyjątkowych występów określana jest też jako fenomenem koloratury – techniki, która wymaga od wykonawcy niezwykłej sprawności w dysponowaniu swoim głosem.
Edita Gruberova, królowa Belcanto, wirtuozerii wokalnej, urodziła się w Bratysławie, gdzie ukończyła konserwatorium. Studiowała następnie we Wiedniu pod czujnym uchem Ruthilde Boesch. Tam też rozpoczęła swoją międzynarodową karierę w operze „Ariadna na Naksos”, gdzie towarzyszyła jej orkiestra pod batutą samego Karla Böhma. Od tego wykonania Edicie Gruberovej towarzyszy aplauz widowni całego świata, który jest szczególnie donośny gdy artystka wciela się w swoje sztandarowe role – Zerbinetta, Konstanze, Donna Anna, Rosina, Gilda, Violetta and Lucia. Owacje przyjmowała w najsłynniejszych instytucjach świata – Teatro alla Scala, Royal Opera House Covent, Metropolitan Opera New York, czy operach Monachium, Wiednia, Hamburga, Genewy, Zurychu, Florencji, Paryża, Berlina, Madrytu i Barcelony. Część z oper przygotowało produkcje specjalnie dla Edity Gruberovej. Wśród najznamienitszych należy wymienić spektakle „Maria Stuarda”, „Purytanie”, „Linda Di Chamounix” czy „Roberto Devereux” dla Vienna State Opera, „Lunatyczkę” w Genewie i Neapolu, „Capuleti i Montecchi” w Londynie, kolejny „Purytan” w Metropolitan Opera i na festiwalu w Bregenz. Nie można zapomnieć też o operach „Roberto Devereux”, „Anna Boleyn”, „Beatrycze z Tendy” w Barcelonie, „Córce Pułku”, kolejnych inscenizacjach „Linda Di Chamounix”, „Roberto Devereux”, „Anna Boleyn”, „Beatrycze z Tendy” i „Lunatyczki” w Zurychu, czy dedykowanych produkcjach „Anna Boleyn” i „Purytanie” dla Bavarian State Opera w Monachium.
W 2003 roku, niemal trzy dekady od swojego międzynarodowego debiutu, Edita Gruberova odniosła olbrzymi sukces debiutując w operze „Norma” w Tokio, a w 2004 roku kontynuowała pasmo sukcesów jako Elisabetta w nowej odsłonie „Roberto Devereux” w Monachium i europejskim debiucie „Normy” w Baden-Baden, który był połączony z nagraniem spektaklu na cd. W 2005 roku „Norma” wraz Editą Gruberovą odniosła spektakularny triumf w wiedeńskiej operze, który powtórzyła w Bavarian State Opera w styczniu 2006 roku oraz w trakcie Salburg Festival cztery lata później. Koniec pierwszej dekady XXI w., Edita Gruberova spędziła wcielają się w rolę Lukrecji Borgii w Barcelonie i Monachium, żeby w 2013 roku zadebiutować jako Alaide w zuryskiej produkcji „Nieznajomej”, która w 2014 roku była grana też Theater an der Wien.
Edita Gruberova jest stałym gościem festiwali operowych w Monachium i Salzburgu .
Wybitna Sopranistka wzięła udział w produkcji kilku ważnych oper filmowych „Jaś i Małgosia”, „Rigoletto”, „Arabella”, „Così fan tutte”, czy „Adriannie na Nakos”.
Dla słynnej wytwórni Deutsche Grammophon nagrała „Les Contes d’Hoffman”, dla Philipsa „Maria Stuarda”, „Die Fledermaus” oraz „Ariadne auf Naxos”. Dla cenionego Teldeca zaśpiewała partię Adele z „Die Fledermaus” oraz nagrała swoje partie na płyty „Die Zauberflöte”, „Don Giovanni”, „La Finta Giardiniera”, „Lucia di Lammermoor” i „Traviata”. EMI zaprosiło artystkę na „Lucia di Lammermoor” oraz „I Capuleti e i Montecchi”, a Decca na „Entführung aus dem Serail”.
Najbardziej istotny kontrakt podpisała z Nightingale Classics, gdzie skupiła się na repertuarze Belcanto. W tej wytwórni ukazały się już „Beatrice di Tenda”, „Linda di Chamounix”, „The Anniversary concert with Tokyo Philharmonic Orchestra”, płytę z międzynarodowymi piosenkami dla dzieci, „Purytanie”, „Roberto Devereux”, „Maria Stuarda”, „Anna Bolena”, „Maria di Rohan”, „La fille du régiment”, „Tancredi”, „Lucia di Lammermoor”, „Il Barbiere di Siviglia”, szalone sceny – arie królowych z dynastii Tudorów, słynne utwory z operetek, recital w duecie z Vesseliną Kasarovą, pieśni świąteczne i kanoniczne. Ta współpraca zaskutkowała także „Lieder of Strauss” i nagraniem z japońskim kontratenorem Yoshikazu Mera. Niedawno ukazało się nagranie DVD opery „Norma”.
Absolutnie wybitne i wysokiej jakości są jej nagrania ludowe dla Nightingale Classic i Teldec. Gruberova ma tytuł austriackiej i bawarskiej „Kammersängerin“, który obecnie nadają opery, a wcześniej był przyznawany przez rodzinę cesarską. Jest honorową członkiem Vienna State Opera
i została nagrodzona wieloma wyróżnieniami – nagrodą Sir-Lawrence-Olivier, cenionym włoskim Franco-Abbiati za najlepszą interpretacje roli we włoskiej operze, Bellini d’oro za wyjątkowe wykonania i order zasługi dla Austrii.
Ponad to została udekorowana nagrodą Herberta von Karajana jako wyjątkowa artystka.
Peter Valentovic – Dyrygent
Peter Valentovic, urodzony na Słowacji, studiował na Uniwersytecie Muzycznym w Wiedniu oraz w Conservatoire National Superieur w Paryżu. Wiedeński Uniwersytet Muzyczny przyznał mu stypendium za szczególny talent artystyczny. Gościnnie współpracował jako korepetytor m.in. z Opéra Bastille, Théâtre du Châtelet oraz z wiedeńską Staatsoper, ponadto jako wykładowca i dyrygent z wiedeńską Kammeroper, festiwalem Tiroler Festspiele i z teatrem miejskim w Bolzano. W swej ojczyźnie regularnie bierze udział w koncertach Słowackiej Filharmonii Narodowej, filharmonii w Koszycach oraz w przedstawieniach Słowackiej Opery Narodowej w Bratysławie oraz Opery Państwowej w Koszycach. Jako kapelmistrz współpracował z Cape Town Opera oraz z operą w Stambule. Współpracował również z orkiestrami RSO Wien, Münchner Symphoniker, Praskiej Filharmonii, SWR Freiburg, Welsh National Orchestra, Haydn Orchester Bozen, Orchestra Toscanini Parma, Malmö Opera Orchester, Dortmunder Philharmoniker, Nürnberger Symphoniker, występował w berlińskiej Operze Niemieckiej i Operze Państwowej, w Państwowej Operze Bawarii, w operze i orkiestrze kameralnej w Zurychu oraz w orkiestrze Bayerischer Rundfunk. Z Editą Gruberovą współpracuje również jako akompaniator.
Organizatorem koncertu jest Miasto Kraków i Krakowskie Biuro Festiwalowe, operator Centrum Kongresowego ICE Kraków.
Edita Gruberova
20.09.2016 r. (wtorek), godz. 19:30.
Centrum Kongresowe ICE Kraków (Sala Audytoryjna S1)
Start sprzedaży biletów: 29 kwietnia, 14:00.
Bilety w cenach od 70 zł do 120 zł
30% rabatu na bilety zakupione w okresie od 29.04.2016 do 29.05.2016.
Bilety:
Strefa I: 120 PLN – bilet normalny
Strefa II: 90 PLN – bilet normalny
Strefa III: 70 PLN – bilet normalny (możliwa ograniczona widoczność)
Miejsca dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim (ilość: 4): 120 PL
Bilet dla dziecka do 10 r.ż. – 10 PLN
Zasady zakupu biletów:
- Przy zakupie biletów w ilości powyżej 10 szt. na koncert, klientowi przysługuje rabat
w wysokości 10%.
- 30% rabatu na bilety zakupione w okresie od 29.04.2016 do 29.05.2016.
- Nie są przewidziane bilety ulgowe.
- Posiadaczom Krakowskiej Karty Rodzinnej 3+, przysługują bilety zniżkowe (-70% od ceny biletu normalnego). Rabat nie łączy się z żadną inną promocją. Pula biletów jest ograniczona.
- Przed zakupem biletów, klient ma obowiązek zapoznania się z Regulaminem sprzedaży biletów na wydarzenia organizowane przez Krakowskie Biuro Festiwalowe. Zakup biletu jest traktowany jako akceptacja regulaminu.
Kanały dystrybucji:
Bilety na koncert w ramach cyklu ICE CLASSIC można kupić za pośrednictwem portalu www.eventim.pl oraz w następujących punktach informacji miejskiej InfoKraków:
InfoKraków Pawilon Wyspiańskiego (pl. Wszystkich Świętych 2)
InfoKraków (ul. św. Jana 2)
InfoKraków Centrum Obsługi Ruchu Turystycznego (ul. Powiśle 11)
InfoKraków Sukiennice (Rynek Główny 1/3)
InfoKraków (ul. Józefa 7)
InfoKraków (ul. Szpitalna 25)
InfoKraków ICE Kraków (ul. Marii Konopnickiej 17)
Koncert: Edita Gruberova
Miejsce: Centrum Kongresowe ICE Kraków (Sala Audytoryjna S1)
Data: 20.09.2016 r., godz. 19:30
Materiały prasowe: Michał Zalewski, Krakowskie Biuro Festiwalowe