Jak wygląda przebudzenie seksualności młodej kobiety nieuwikłanej w pop kulturę i we wzorce kobiecości pełne stereotypów i puste w zróżnicowanie? W kontrowersyjnym filmie fabularnym Dzika („The Wild”) możemy przyjrzeć się mu bez zawstydzenia, choć być może dla osób bardziej wrażliwych – z lekkim niesmakiem.
Od początku filmu towarzyszą nam surowe, szare wnętrza i kadry, które wypełnia zarówno przestrzeń miasta jak i miejsce pracy głównej bohaterki. Również jej życie wydaje się być pozbawione sensu, bliższych więzi z innymi czy też planu. Impreza firmowa, o której z resztą główna bohaterka zapomina, wydaje się wskazywać priorytety osób z nią pracujących: poznanie kogoś na jedną noc w dzikich godach flirtu i gry. To właśnie w tej szarej codzienności Ania (Lilith Stangenberg), specjalistka IT, zaczyna wgłębiać się w siebie i swą coraz intensywniej buzującą seksualność. Rytuały przejścia bohaterki naznacza samotność poprzedzona wyprowadzką siostry i poważną chorobą dziadka przebywającego w szpitalu. Wszystko powyższe staje się tłem opowieści, w której pewnego dnia podczas spaceru Ania spotyka… wilka. Za pomocą instrukcji odnalezionych w internecie i urzeczywistnionych w prawdziwym życiu, niebawem zwierze to stanie się przymusowym, nowym współlokatorem młodej kobiety. I to przede wszystkim ono, a nie mężczyźni ” z krwi i kości”, towarzyszyć jej będzie w odkrywaniu siebie i pierwotnych, animalistycznych instynktów.
Film niemieckiej reżyserki Nicolette Kreibitz jest niezwykle odważny i łamie utarte konwenanse. Ania to wyjątkowa bohaterka filmowa: anarchistka, nie zważająca na patriarchalne normy kobiecości, konsekwentnie podążająca za swoimi nieuświadomionymi potrzebami. Jej odkrywanie siebie to nie bunt przeciwko normom, a raczej podróż w głąb siebie, bez zbytniej troski o opinie innych. Co jednak równie istotne, „Dzika” pokazuje jak mało odkryta i opisana jest bogata, seksualna natura kobiet pomimo faktu, że żyjemy w XXI wieku.
Autor recenzji: Aneta Błachewicz
Tytuł oryginału: Wild
Scenariusz: Nicolette Krebitz
Reżyseria: Nicolette Krebitz
Data premiery: 9 grudnia 2016
Obejrzane dzięki uprzejmości: Netia OFF Camera i Kino ARS